Citat:
Ursprungligen postat av
EbolaTillAlla
Finns också arkiverad i lite läsvänligare layout:
http://archive.is/Vtufg
Om man inte känner sig helt säker i navigeringsvattnen kring vad som är en ond och vad som är en god häxa så greppar man inte Hultquists retorik.
Det är möjligt att Hultquist ibland agerar i den goda häxans linje, här gör hon det inte.
Men hon utnyttjar den goda häxan, det gör hon, samtidigt som hela baletten kring afghaner, asyl, invandring och regimens media spottar den goda häxan i ansiktet.
Den goda häxan är den sanningssägande häxan, hon som vägrar gå med på dumheter som att hon flyger omkring på kvastar när andan faller på, 273 år innan man lyckas genomföra den första kontrollerade flygningen i världen.
Urban Hjärne tillskrivs hjältedådet att ha avskaffat häxprocesserna i Sverige.
Urban Hjärne hade från början inga som helst problem med häxprocesserna i sig.
Hjärnes problem var att det kändes
djävligt jobbigt att bränna kvinnor levande.
Det tyckte andra svenskar också så häxorna torterades tills dom "erkände", sen dödades dom på andra sätt innan kroppen brändes.
Med Malin Matsdotter vill man statuera ett exempel.
Man utannonserar och vidtar alla förberedelser för att Malin Matsdotter ska brännas levande på Hötorget. Man har valt en dag då så många människor som möjligt kan närvara.
Tanken är att Matsdotter ska falla igenom, ljuga.
Men hon gör inte det.
Matsdotter ljuger inte.
Hon låter sig hellre brännas levande.
Matsdotters agerande får svenskar med makt att ifrågasätta sin världsbild.
En annan del av den goda häxan, hennes symbolvärde, är att hon står upp för sin egen sexualitet och att hon hjälper kvinnor som hamnat i nöd för att dom stått upp för sin, eller för att dom blivit påtvingade mäns sexualitet.
--Tvi vale, fosterfördrivningskaffe, tror jag inte sägs så ofta numer.
Citat:
2017 har batik seglat upp som ett skällsord med oväntad politisk laddning. Vad det förhatliga batik står för beror förstås på vem du frågar. Men att den gamla indonesiska textilfärgningstekniken nu kopplas ihop med det klassiska öknamnet på starka kvinnor – häxa – ger ju en fingervisning om att nyordet inte är menat som smicker.
Häxa, jo, det kan ses som ett öknamn på starka kvinnor.
Öknamnsdelen kommer från exempelvis sagan om Hans och Greta som i dagens version blir
--Stick nu snällt ut kuken genom gallret lille Mohammed så att jag får känna på den.
Och eftersom dessa kukar inte har blivit ett uns större med tiden, dom var färdigvuxna när dom kom, så ser hon dom som sina att göra vad hon vill med.
Citat:
Möjligen är batiken själva antitesen till de vita pikétröjor som blivit alt-rightrörelsens informella ”smälta in”-uniform
Nej, batiken kan vara antitesen till den vita oskuldens klänning.
Citat:
Man behöver inte ha följt Flashbacktrådar om invandring i decennier för att misstänka att de mytomspunna häxorna symboliserar en obekväm kvinnotyp.
För mig, som för första gången vände mig till Flashback vid Charlie Hebdo, förklarade beskrivningarna av batikhäxor kluster av kvinnor jag kommit i kontakt med i egenskap av fostermamma. Kvinnor som under förespeglingen att vilja en liten flickas väl i praktiken tar ifrån henne alla chanser hon har.
Jag har aldrig mött den typen av kvinnor i min egen profession, ingenjör.
Citat;
Den 16 augusti twittrade Janouch att ”Batikhäxor av båda könen har förstört Sverige”.
Det är sanningen.
Citat:
Jag googlar fram bilderna på Mandelas batikdräkter och inser att de är otroligt vackra. Unika mönster, uråldrig kunskap.
Javisst serru'.
Själva grejen med batik är att det blir uppseendeväckande, vackert, med väldigt enkel bakomliggande teknik. Syrran och jag gjorde batikinredning till hela dockhuset med hjälp av vattenfärg innan vi ens hade börjat skolan.
Citat:
Jag hittar min batikklänning längst ned i tvättkorgen och lägger in den i tvättmaskinen. Lika bra att ha den tvättad och redo – man vet aldrig när den kan behövas härnäst.
Jag har en kort klänning i batik, inte bara batik, en del pärlor, glasbitar och annat skoj också, men mest batik.
Den är kroppsuppvisande, signalerar att jag vet att jag är vacker, stolt och att jag tar dig (man) om jag vill.
Jag var 40+ när jag hittade den och jag har letat med ljus och lykta för att hitta en liknande till.
Men det är fördömt.
För batik-klänningar görs för att
dölja kroppen, man har inte danskropp.
Nästa steg efter batik-klänningen är döden, tältet, hon den muslimska kvinnan som så länge vandrat vid min sida dold av regim-media.
Så jag förstår ju hur Hultquist tänker här.
Batik-klänningen signalerar att hon är gum-tjock och trött, inte en chans att hon orkar ta dig (man) själv, men kåt som satan, det är hon.
Och det är här invandrarmännen kommer in i bilden.