Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-04, 11:32
  #13
Avstängd
allwaysmisbehavins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nermal
Tror att batikhäxan återfinns även i lägre samhällsklasser. Dock ser hon sig gärna som lite bättre än de flesta andra, p.g.a. sina åsikter. Hon ser sig som åtminstone övre medelklass och har en lite näsan-i-vädret-attityd, speciellt mot vita arbetarklass-män, som hon ser ner på.
Att hon bor på "finare adresser" innebär inget mer än att hon inte bor bland mångkulturen, som hon vurmar så mycket för.

arbetarpojkar har dom skytt som synden sen dom fick hår på fettan, 40/50 tals kärringarna. Drömmen var redan då en mörk, lång å stilig alllejaaandro...

Nä, dom kan självklart komma i alla tänkbara varianter, den varianten jag har närinpå mig just nu är kvinnor i 40 års åldern (som var dunderslampiga när dom var yngre) skoltrötta och noll intellekt. Skaffa barn tidigt och det sket sig så klart....

Men dom har tagit sig uppåt i samhället, pga att välfärdssektorn exploderat senaste 12-13 åren har dom hängt med i det racet, inga mer ica jobb, utan nu istället välbetalda inom migrationsindustrin och bor självklart kritvitt och enda blatten dom egentligen ser är Denzel Wahsington. (och deltagarna i Idol)

Extremt aktiva på Facebook. Extremt åldersnojjiga. Extremt pillriga. Extremt stissiga.
__________________
Senast redigerad av allwaysmisbehavin 2017-09-04 kl. 11:39.
Citera
2017-09-04, 12:56
  #14
Avstängd
victortichs avatar
Vi måste nog börja bryta ner fenomenet/epedemin med batikhäxor i sub-kategorier, typ som vi gjort med liberalerna...neo/ny/vanilj osv..

På sikt tror jag vi ser ett parti "nya batikhäxorna" dom skulle sweapa bort FI på en förmiddag.
Citera
2017-09-04, 16:03
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Finns också arkiverad i lite läsvänligare layout: http://archive.is/Vtufg
Om man inte känner sig helt säker i navigeringsvattnen kring vad som är en ond och vad som är en god häxa så greppar man inte Hultquists retorik.

Det är möjligt att Hultquist ibland agerar i den goda häxans linje, här gör hon det inte.

Men hon utnyttjar den goda häxan, det gör hon, samtidigt som hela baletten kring afghaner, asyl, invandring och regimens media spottar den goda häxan i ansiktet.

Den goda häxan är den sanningssägande häxan, hon som vägrar gå med på dumheter som att hon flyger omkring på kvastar när andan faller på, 273 år innan man lyckas genomföra den första kontrollerade flygningen i världen.

Urban Hjärne tillskrivs hjältedådet att ha avskaffat häxprocesserna i Sverige.
Urban Hjärne hade från början inga som helst problem med häxprocesserna i sig.
Hjärnes problem var att det kändes djävligt jobbigt att bränna kvinnor levande.
Det tyckte andra svenskar också så häxorna torterades tills dom "erkände", sen dödades dom på andra sätt innan kroppen brändes.

Med Malin Matsdotter vill man statuera ett exempel.
Man utannonserar och vidtar alla förberedelser för att Malin Matsdotter ska brännas levande på Hötorget. Man har valt en dag då så många människor som möjligt kan närvara.
Tanken är att Matsdotter ska falla igenom, ljuga.

Men hon gör inte det.
Matsdotter ljuger inte.
Hon låter sig hellre brännas levande.

Matsdotters agerande får svenskar med makt att ifrågasätta sin världsbild.

En annan del av den goda häxan, hennes symbolvärde, är att hon står upp för sin egen sexualitet och att hon hjälper kvinnor som hamnat i nöd för att dom stått upp för sin, eller för att dom blivit påtvingade mäns sexualitet.
--Tvi vale, fosterfördrivningskaffe, tror jag inte sägs så ofta numer.

Citat:
2017 har batik seglat upp som ett skällsord med oväntad politisk laddning. Vad det förhatliga batik står för beror förstås på vem du frågar. Men att den gamla indonesiska textilfärgningstekniken nu kopplas ihop med det klassiska öknamnet på starka kvinnor – häxa – ger ju en fingervisning om att nyordet inte är menat som smicker.


Häxa, jo, det kan ses som ett öknamn på starka kvinnor.
Öknamnsdelen kommer från exempelvis sagan om Hans och Greta som i dagens version blir
--Stick nu snällt ut kuken genom gallret lille Mohammed så att jag får känna på den.
Och eftersom dessa kukar inte har blivit ett uns större med tiden, dom var färdigvuxna när dom kom, så ser hon dom som sina att göra vad hon vill med.

Citat:
Möjligen är batiken själva antitesen till de vita pikétröjor som blivit alt-rightrörelsens informella ”smälta in”-uniform


Nej, batiken kan vara antitesen till den vita oskuldens klänning.

Citat:
Man behöver inte ha följt Flashbacktrådar om invandring i decennier för att misstänka att de mytomspunna häxorna symboliserar en obekväm kvinnotyp.


För mig, som för första gången vände mig till Flashback vid Charlie Hebdo, förklarade beskrivningarna av batikhäxor kluster av kvinnor jag kommit i kontakt med i egenskap av fostermamma. Kvinnor som under förespeglingen att vilja en liten flickas väl i praktiken tar ifrån henne alla chanser hon har.
Jag har aldrig mött den typen av kvinnor i min egen profession, ingenjör.

Citat;
Den 16 augusti twittrade Janouch att ”Batikhäxor av båda könen har förstört Sverige”.


Det är sanningen.

Citat:
Jag googlar fram bilderna på Mandelas batikdräkter och inser att de är otroligt vackra. Unika mönster, uråldrig kunskap.


Javisst serru'.
Själva grejen med batik är att det blir uppseendeväckande, vackert, med väldigt enkel bakomliggande teknik. Syrran och jag gjorde batikinredning till hela dockhuset med hjälp av vattenfärg innan vi ens hade börjat skolan.

Citat:
Jag hittar min batikklänning längst ned i tvättkorgen och lägger in den i tvättmaskinen. Lika bra att ha den tvättad och redo – man vet aldrig när den kan behövas härnäst.


Jag har en kort klänning i batik, inte bara batik, en del pärlor, glasbitar och annat skoj också, men mest batik.
Den är kroppsuppvisande, signalerar att jag vet att jag är vacker, stolt och att jag tar dig (man) om jag vill.
Jag var 40+ när jag hittade den och jag har letat med ljus och lykta för att hitta en liknande till.
Men det är fördömt.
För batik-klänningar görs för att dölja kroppen, man har inte danskropp.
Nästa steg efter batik-klänningen är döden, tältet, hon den muslimska kvinnan som så länge vandrat vid min sida dold av regim-media.

Så jag förstår ju hur Hultquist tänker här.
Batik-klänningen signalerar att hon är gum-tjock och trött, inte en chans att hon orkar ta dig (man) själv, men kåt som satan, det är hon.
Och det är här invandrarmännen kommer in i bilden.
Citera
2017-09-04, 21:51
  #16
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rikastistorstan
Usel definition på Batikhäxa. Batikhäxor är nästan aldrig överklass, högavlönade, småbarnsmammor osv osv.

Mycket bättre definition av Batikhäxa. Även om jag skulle vilja ändra punkt 8 till ungefär: "Adressen skall vara i bra kvarter som nästan endast bebos av vita men hjärtat och ev (socialt) arbete skall finnas i förorten"

Det är inte en usel definition. Batikhäxor finns i alla samhällsklasser. Tror nästan t.o.m. att Drottning Silvia kan kvala in. Verklighetsflykt kan vara den minsta gemensamma nämnaren.
__________________
Senast redigerad av Flashsmash 2017-09-04 kl. 21:58.
Citera
2017-09-05, 03:37
  #17
Medlem
rikastistorstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Det är inte en usel definition. Batikhäxor finns i alla samhällsklasser. Tror nästan t.o.m. att Drottning Silvia kan kvala in. Verklighetsflykt kan vara den minsta gemensamma nämnaren.

Drottning Silvia Batikhäxa. Batikhäxor är förtidspensionerade, kulturarbetare eller socionomer.
Den definitionen du länkade var helt enkelt usel. Läs doktorns länk och ta till dig istället för att käbbla.
Citera
2017-09-05, 07:29
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eva88
Om man inte känner sig helt säker i navigeringsvattnen kring vad som är en ond och vad som är en god häxa så greppar man inte Hultquists retorik.

Det är möjligt att Hultquist ibland agerar i den goda häxans linje, här gör hon det inte.

Men hon utnyttjar den goda häxan, det gör hon, samtidigt som hela baletten kring afghaner, asyl, invandring och regimens media spottar den goda häxan i ansiktet.

Den goda häxan är den sanningssägande häxan, hon som vägrar gå med på dumheter som att hon flyger omkring på kvastar när andan faller på, 273 år innan man lyckas genomföra den första kontrollerade flygningen i världen.

Urban Hjärne tillskrivs hjältedådet att ha avskaffat häxprocesserna i Sverige.
Urban Hjärne hade från början inga som helst problem med häxprocesserna i sig.
Hjärnes problem var att det kändes djävligt jobbigt att bränna kvinnor levande.
Det tyckte andra svenskar också så häxorna torterades tills dom "erkände", sen dödades dom på andra sätt innan kroppen brändes.

Med Malin Matsdotter vill man statuera ett exempel.
Man utannonserar och vidtar alla förberedelser för att Malin Matsdotter ska brännas levande på Hötorget. Man har valt en dag då så många människor som möjligt kan närvara.
Tanken är att Matsdotter ska falla igenom, ljuga.

Men hon gör inte det.
Matsdotter ljuger inte.
Hon låter sig hellre brännas levande.

Matsdotters agerande får svenskar med makt att ifrågasätta sin världsbild.

En annan del av den goda häxan, hennes symbolvärde, är att hon står upp för sin egen sexualitet och att hon hjälper kvinnor som hamnat i nöd för att dom stått upp för sin, eller för att dom blivit påtvingade mäns sexualitet.
--Tvi vale, fosterfördrivningskaffe, tror jag inte sägs så ofta numer.

Citat:
2017 har batik seglat upp som ett skällsord med oväntad politisk laddning. Vad det förhatliga batik står för beror förstås på vem du frågar. Men att den gamla indonesiska textilfärgningstekniken nu kopplas ihop med det klassiska öknamnet på starka kvinnor – häxa – ger ju en fingervisning om att nyordet inte är menat som smicker.


Häxa, jo, det kan ses som ett öknamn på starka kvinnor.
Öknamnsdelen kommer från exempelvis sagan om Hans och Greta som i dagens version blir
--Stick nu snällt ut kuken genom gallret lille Mohammed så att jag får känna på den.
Och eftersom dessa kukar inte har blivit ett uns större med tiden, dom var färdigvuxna när dom kom, så ser hon dom som sina att göra vad hon vill med.

Citat:
Möjligen är batiken själva antitesen till de vita pikétröjor som blivit alt-rightrörelsens informella ”smälta in”-uniform


Nej, batiken kan vara antitesen till den vita oskuldens klänning.

Citat:
Man behöver inte ha följt Flashbacktrådar om invandring i decennier för att misstänka att de mytomspunna häxorna symboliserar en obekväm kvinnotyp.


För mig, som för första gången vände mig till Flashback vid Charlie Hebdo, förklarade beskrivningarna av batikhäxor kluster av kvinnor jag kommit i kontakt med i egenskap av fostermamma. Kvinnor som under förespeglingen att vilja en liten flickas väl i praktiken tar ifrån henne alla chanser hon har.
Jag har aldrig mött den typen av kvinnor i min egen profession, ingenjör.

Citat;
Den 16 augusti twittrade Janouch att ”Batikhäxor av båda könen har förstört Sverige”.


Det är sanningen.

Citat:
Jag googlar fram bilderna på Mandelas batikdräkter och inser att de är otroligt vackra. Unika mönster, uråldrig kunskap.


Javisst serru'.
Själva grejen med batik är att det blir uppseendeväckande, vackert, med väldigt enkel bakomliggande teknik. Syrran och jag gjorde batikinredning till hela dockhuset med hjälp av vattenfärg innan vi ens hade börjat skolan.

Citat:
Jag hittar min batikklänning längst ned i tvättkorgen och lägger in den i tvättmaskinen. Lika bra att ha den tvättad och redo – man vet aldrig när den kan behövas härnäst.


Jag har en kort klänning i batik, inte bara batik, en del pärlor, glasbitar och annat skoj också, men mest batik.
Den är kroppsuppvisande, signalerar att jag vet att jag är vacker, stolt och att jag tar dig (man) om jag vill.
Jag var 40+ när jag hittade den och jag har letat med ljus och lykta för att hitta en liknande till.
Men det är fördömt.
För batik-klänningar görs för att dölja kroppen, man har inte danskropp.
Nästa steg efter batik-klänningen är döden, tältet, hon den muslimska kvinnan som så länge vandrat vid min sida dold av regim-media.

Så jag förstår ju hur Hultquist tänker här.
Batik-klänningen signalerar att hon är gum-tjock och trött, inte en chans att hon orkar ta dig (man) själv, men kåt som satan, det är hon.
Och det är här invandrarmännen kommer in i bilden.


Så Kerstin Thorvall är sinnebilden för batikhäxan - en arketyp?
Citera
2017-09-05, 11:46
  #19
Medlem
Kobolds avatar
Jag förstår ju att ordet "batikhäxa" är ett tillmäle, men jag ser inget fel med att vara en sådan. Alla får leva sina liv fritt, så länge som de inte inkräktar på någon annans frihet. Är det någon som egentligen bryr sig?
Citera
2017-09-05, 11:59
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Så Kerstin Thorvall är sinnebilden för batikhäxan - en arketyp?

Nja, en viktig del i definitionen är väl en brist på intellektuell förmåga, vilket diskvalificerar Thorvall enligt mig, utan att jag för den skull påstår att hon var någon litterär gigant. Batikhäxorna finns längre ned i pk-hierarkin.
Citera
2017-09-06, 19:51
  #21
Moderator
Tinuviels avatar
Det finns en tråd där definitionen av batikhäxa diskuteras utifrån den artikel som nämns. Håll er i den:
(FB) Vad betyder "batikhäxa" för dig?

// mod
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback