Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-09-08, 17:14
  #61
Moderator
Tystnads avatar
Jobbar inte inom handel men däremot i fastighetsbranchen och kan säga utan tvekan att Araber/Mena är den utan tvekan jobbigaste gruppen att ha att göra med.
Självklart finns det personliga undantag och har mött väldigt trevliga vänliga och tillmötesgående Araber, men tyvärr utgör dessa en försvinnande lite del.

Värst är dom s.k spännblattarna , extremt kaxiga och påstridiga.
Blivit hotad och utsatt för extrem aggressivitet av dessa.

Araberna tar oftast med sig flera personer eller hela sin familj när dom skall på något möte, detta för att lägga "kraft" bakom sina oändliga krav.

Har märkt att just spännblattar med Arabisk bakgrund har ett helt annat tänkande än normal svensken, aggressiviteten och våldet ligger direkt under ytan..
Citera
2017-09-08, 18:36
  #62
Medlem
olikafargers avatar
Har sedan länge slutat skriva telefonnummer i annonserna. Spelar ingen roll om man skriver "ring ej efter kl 20:00" så ringer telefonen ändå kl 22 för "var er sizta priz".

Skriver också alltid prutat och klart, även om inte en jäkel bryr sig.
Citera
2017-09-20, 12:26
  #63
Medlem
Orm Ondes avatar
Jag håller med om att "araber" i betydelsen "folkslag från mellanöstern" ofta är väldigt jobbiga i affärer. Det är två saker där det skiljer ut sig gentemot oss: dels prutkulturen, dels också en inställning att allt är förhandlingsbart och att det skall gå att snacka sig till saker. Detta måste vara kulturellt betingat.

Att göra affärer med "araber" behöver inte alltid medföra problem, jag har både köpt och sålt till sådana som varit både justa och trevliga. Som småföretagare är de ofta vänliga, hjälpsamma och trevliga mot sina kunder. Det som kan bli jobbigt är om det uppstår problem, då gäller ofta inte det som står i kontraktet utan det skall snackas, slingras och tiggas i oändlighet. I det läget blir det ofta inget annat att göra än att slå näven i bordet och ryta till. Generellt sett brukar det då bli slut på snacket, när de märker att det inte hjälper att tjafsa. Det finns givetvis en hel del svenskar som också har samma mentalitet men då är det fråga om folk som rent generellt är ohederliga eller skitstövlar med defekt karaktär. Många araber däremot anser tydligen att detta är ett helt legitimt sätt att göra affärer på. En klar kulturell skillnad, anser jag.

Sen tror jag också att många araber kör med den här jobbiga stilen eftersom svenskar ofta är så försagda och konflikträdda att de märker att de kan snacka sig till fördelar. Det som hjälper är enligt min erfarenhet klara och tydliga besked.
Citera
2017-09-28, 00:53
  #64
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Tror dock att detta blir historia om en generation eller så. då har Sven lärt sig hur Mohammed fungerar o tänker och har förhoppningsvis tuffat till sig lite.
Förhoppningvis har det blivit tvärtom; Mohammed har anammat det svenska tankesättet då han troligtvis är född, uppvuxen och fostrad i landet Sverige - inte Irak.
Citera
2017-09-29, 17:14
  #65
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Allt handlar om att prutning är en del av vardagen i Mellanöstern och är lika utbrett som uppmuntrat.

Det uppstår en form av kulturkrock när inskränkta och oförstående svenskar bajsar på sig över att dessa typer av invandrare är besatta av rabatter och prutning, samtidigt som inskränkta och oförstående invandrare från mellanöstern bajsar på sig över att denna typ av handelsnormer inte är lika vanligt i Sverige.

Personligen tycker jag väl det är trevligt om man kan pruta, men kan förstå att det blir påfrestande om man inte är van vid det eller uppskattat det.
Citera
2017-09-30, 19:15
  #66
Medlem
MrWins avatar
Ibland följer jag med min arabiske vän till frukt- och grönsaksmarknaden. Säljarna där är nästan enbart araber så min vän förhandlar på arabiska för varje inköp han gör och priset blir alltid lägre än det skylten anger för den aktuella varan. Skall jag köpa någonting så får min vän förhandla om priset. Ibland försöker jag göra ett inköp på egen hand medan min vän bevakar det hela någon meter därifrån. Svensk som jag är betalar jag enligt det pris skylten anger. När jag fått växeln tillbaka så kollar han och det visar sig ofta att jag fått för lite. Dessutom kan han säga till säljaren att väga varan en gång till och då kan det visa sig att man vägt fel på något hekto till min nackdel. Säljaren rättar sig utan knot efter min väns anvisningar.

Efter våra inköp skrattar min vän och jag över vad vi varit med om. Man skall nog inte uppfatta det som att araber försöker luras. Deras kultur är sådan. Man skall förhandla om priset om det så bara är ett äpple. Man måste även kolla växel och vägning, fruktens kvalitet osv.
Citera
2017-10-02, 15:16
  #67
Medlem
standardsvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Ibland följer jag med min arabiske vän till frukt- och grönsaksmarknaden. Säljarna där är nästan enbart araber så min vän förhandlar på arabiska för varje inköp han gör och priset blir alltid lägre än det skylten anger för den aktuella varan. Skall jag köpa någonting så får min vän förhandla om priset. Ibland försöker jag göra ett inköp på egen hand medan min vän bevakar det hela någon meter därifrån. Svensk som jag är betalar jag enligt det pris skylten anger. När jag fått växeln tillbaka så kollar han och det visar sig ofta att jag fått för lite. Dessutom kan han säga till säljaren att väga varan en gång till och då kan det visa sig att man vägt fel på något hekto till min nackdel. Säljaren rättar sig utan knot efter min väns anvisningar.

Efter våra inköp skrattar min vän och jag över vad vi varit med om. Man skall nog inte uppfatta det som att araber försöker luras. Deras kultur är sådan. Man skall förhandla om priset om det så bara är ett äpple. Man måste även kolla växel och vägning, fruktens kvalitet osv.
Ett enormt resursslöseri är vad det är. Istället för att säljaren och köparen ska kunna lita på varandra och lägga tid och energi på att optimera sin egen del av transaktionskedjan så ska araberna hålla på att luras och trixas. Ett riktigt jävla rövarfolk är vad de är.
Citera
2017-10-02, 23:25
  #68
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Efter våra inköp skrattar min vän och jag över vad vi varit med om. Man skall nog inte uppfatta det som att araber försöker luras. Deras kultur är sådan. Man skall förhandla om priset om det så bara är ett äpple. Man måste även kolla växel och vägning, fruktens kvalitet osv.

Funkar det även i jourbutiker som drivs av araber?
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback