Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-03, 18:30
  #1
Medlem
Fris avatar
Så Trump har utsett Bridenstein till NASA-administratör. Han är en av de två-tre senatorer som har visat aktivt intresse för rymdfart. Han är ett stort fan av Jupitermånen Europa och är den som personligen har drivit igenom att Europa Clipper blir av, kanske redan 2022 och bara 2-3 års restid. Han är för Månen först, men har föreslagit lag (som röstats ned) om att NASA ska landa människor på Mars inom 20 år. Han är för (de extremt dyra och gammelmodiga) SLS och Orion, hans rymdintresse är nog motiverat av miljardrullningen till LockMart och Boeing. Men så är det ju inom politik. Han är inte entusiastisk för privat rymdfart.

Jag tror att Bridenstein är den förste renodlade politikern som blir NASA-administratör. Det är en nominering som bör stärka Trump inom partiet, en slags eftergift. Så han har bestämda åsikter om rymdfart, varav jag inte alls håller med om SLS+Orion och hans motstånd mot (att NASA stödjer) privat rymdfart som SpaceX. Men det är dels bra att NASA har en ledare som har bestämt sig för att det är närmast Månen och Europa som gäller. Att det finns en klar riktning, som jag hoppas framkommer. Dels är det bra för NASAs finansiering att de har en senator som ledare. Hans förslag om en Amerikansk Rymdrenässans innehöll förslag om att NASA-projekt ska finansieras 8 år åt gången och inte kunna ifrågasättas i varje årlig budget.
Citera
2017-09-03, 21:05
  #2
Medlem
Vi får se vad detta innebär. Trump lär inte gladeligen slänga statens pengar på SLS om någon annan kan göra det billigare, alltså SpaceX. Mycket beror nog på när Falcon Heavy kan flyga. Skulle vara intressant om NASA kunde göra mer än att bara skjuta ut astronauter i rymden, Obemannad utforskning är ju så mycket mer kostnadseffektivt.

Att åka till Mars kräver mer än raketer, vi kommer behöva hjälp av robotar för att hitta tunnlar på Mars eller borra egna och för att bygga boningar i dem. Vi skulle behöva robotar som åkte i förväg för att tillverka bränsle. Detta borde rimligen testas innan människor åker till Mars. Fortfarande återstår frågan vad vi ska göra på Mars? Att bryta mineraler på någon asteroid skulle kunna vara mycket lönsamt medan en flytt till Mars kommer bli väldigt dyrt. Ska bli spännande att se vilket håll Bridenstein kommer att gå åt.
Citera
2017-09-04, 11:58
  #3
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Så Trump har utsett Bridenstein till NASA-administratör. Han är en av de två-tre senatorer som har visat aktivt intresse för rymdfart. Han är ett stort fan av Jupitermånen Europa och är den som personligen har drivit igenom att Europa Clipper blir av, kanske redan 2022 och bara 2-3 års restid. Han är för Månen först, men har föreslagit lag (som röstats ned) om att NASA ska landa människor på Mars inom 20 år. Han är för (de extremt dyra och gammelmodiga) SLS och Orion, hans rymdintresse är nog motiverat av miljardrullningen till LockMart och Boeing. Men så är det ju inom politik. Han är inte entusiastisk för privat rymdfart.

Jag tror att Bridenstein är den förste renodlade politikern som blir NASA-administratör. Det är en nominering som bör stärka Trump inom partiet, en slags eftergift. Så han har bestämda åsikter om rymdfart, varav jag inte alls håller med om SLS+Orion och hans motstånd mot (att NASA stödjer) privat rymdfart som SpaceX. Men det är dels bra att NASA har en ledare som har bestämt sig för att det är närmast Månen och Europa som gäller. Att det finns en klar riktning, som jag hoppas framkommer. Dels är det bra för NASAs finansiering att de har en senator som ledare. Hans förslag om en Amerikansk Rymdrenässans innehöll förslag om att NASA-projekt ska finansieras 8 år åt gången och inte kunna ifrågasättas i varje årlig budget.
Men även om planeringsfaserna går upp till 8 år så kommer ju ändå nasa att ligga i lä i jämförelse med Kinas rymdprogram.
om USA ska kunna behålla sitt försprång så kommer det att krävas mer än en välvillig senator och 8-årsplaner.
Det kommer nog bara att vara fråga om tid - kort tid - förrän Kina börjar galoppera förbi.

Men det är egentligen konstigt att USA inte gör det bästa av situationen.
För de Har ju faktiskt redan, egentligen, all den praktiska kompetens och erfarenhet de behöver för att tex konstruera en slags "förberedelse-bas" på Månen.
Inom tex huvudsakligen den amerikanska oljeindustrin har man sedan rätt länge arbetat på ett sätt som Direkt motsvarar förhållandena i rymden.
Dvs dykarbeten på havens botten vid plattformarna.
Det kallas på engelska "saturation diving" och innebär att leva i längre perioder på havet botten i en tryckutjämnad basstation (ungefär som en rymdstation, med olika moduler) - från den basstationen utgår sen tungdykarna, ungefär som astronauter som arbetar utanför rymdstationen eller rymdfärjan.

Dessa undervattensstationer är förmodligen Minst lika dugliga på havets botten som de hade varit på Månen, eller i omloppsbana.
och innuti ställs samma krav som i rymden.
Så Erfarenheterna och Kompetensen finns alltså redan.

Det finns också möjligheterna, för att ta oss till Månen och beyond.
Dvs det finns ju Hur Många Som Helst starka bärraketer som bara står där ch skräpar till ingen nytta i någon silo eller på nån bandvagn.
Hade bara Vilja funnits där, så hade det går att skicka upp ett Större antal av dessa bärraketer till omloppsbana, och koppla ihopa dem till varandra.
Sen till slut så skickas bostadsmodulerna och de övriga arbetsmodulerna upp, dockar med raketerna som är där.
Sen är det ju bara att sätta fart mot Månen eller ännu längre bort.
Raketerna de bär med sig är mer än tillräckligt och dessutom går att placera i ny omloppsbana runt Månen eller Mars eller Ceres ... under tiden landningen av modulerna försiggår.
Då kan de t.o.m. resa tillbaka igen.

Som sagt ... hade bara Viljan funnits där, så hade det gått redan idag.
Utan någon egentlig Kostnad alltså.
För raketerna finns ju redan - och de kommer ju ändå inte att användas. De bara står där till ingen nytta. De har ju inte ens lyckats förhindra Nordkorea från att mucka gräl med halva världen.


Kina däremot, det är dem vi bör hålla utkik efter.
Kina har redan rent praktiska planer för rymden.
De planerar redan nu för rymdbaserade näringar.
Så för dem är det inte bara nån slgs "vetenskaplig nyfikenhet" som driver dem framåt, utan de har rent praktiska förhoppningar.
Även om det såklart även inkluderar forskningsresor, till Måne och Mars, liksom längre.
Det enda som hade kunnat stoppa dem hade väl varit om Kim Jong-Un atombombade den kinesiska rymdhamnen sönder och samman ...
Men det blir svårare ute på de konstgjorda öarna såklart.

---

USAs främsta problem just nu är däremot Trump.

och den polarisering och ställningskrig som fördjupas pga Trump kommer att aktivt förhindra varje form av långsiktig framgång för NASA.
Dvs Demokraterna kommer ju att göra allt för att försöka stoppa och sabotera varje förslag som kan ge Trump politisk strålglans.
Demokraterna struntar just nu i det som är det bästa för USA.
och det inkluderar även NASA och dess eventuella framgångar.
Ännu värre lär det bli om Trump vinner även nästa val ...
Då kommer Demokraterna att obstruera värre än värsta 3-åringen.
och tyvärr så kommer det förmodligen att resultera i att Republikanerna kommer att vilja ge igen med samma mynt om Demokraterna vinner.

Det ser alltså inte riktigt Så ljust ut för vare sig NASA eller den västerländskt ledda rymdfarten.
Men Kina har inte dessa problem.
De har politisk enhet och stabilitet, och de har dessutom viljan. Både vilja att ägna sig åt rymdfart, liksom viljan att gå förbi Väst, och USA.
Citera
2017-09-04, 16:59
  #4
Medlem
Fris avatar
Jag hoppas att senator Bridenstein inte kommer att satsa på Deep Space Gateway. Det ligger i farans riktning eftersom han ägs av SLS-Orion maffian och DSG är designad bara för att vara nånting som SLS och Orion kan flyga till. En gång om året (om alla SLS används bara för det) ska fyra astronauter stanna några veckor i taget på DSG. Den består av bara två trycksatta moduler och Orion. Så det vore en mycket drastisk nedrustning jämfört med ISS. Utan anledning ska den gå i omloppsbana runt Månen, så strålningen gör att den inte kan vara permanent bemannad. (Åtminstone borde SLS istället sända upp rymliga Skylab-liknande rymdstationer till LEO, och besättningen i beprövade F9or.)

Aktuell presentation om DSG av Lockheed Martin här:
http://spirit.as.utexas.edu/~fiso/te...ichan_8-30-17/

Blir DSG av så kan vi helt enkelt ignorera NASA när det handlar om mänsklig rymdfart kommande kvartsseklet.
__________________
Senast redigerad av Fri 2017-09-04 kl. 17:02.
Citera
2017-09-10, 17:46
  #5
Medlem
Fris avatar
Nu har jag blandat ihop NASA-bossen senator Bridenstein med kongressledamot Culberson som är ordförande i kongressens utskott som fastställer NASAs budget. Det är Culberson som personligen har drivit igenom beslutet om Europa Clipper. Det är Culberson som har varit relativt negativ till privat rymdfart (NASAs upphandling av SpaceX). Månen först och SLS+Orion är de båda för i vilket fall.

NASA är så politiserat i vilket fall, med varje ny president som sätter ett nytt mål för mänsklig rymdfart. Än Månen, än Mars, än en asteroid. Så jag tror det är bäst att ha en senator som NASA-administratör. Och nu har USA två toppolitiker som är rymdentusiaster och de styr NASA och leder dess politiska budgetprocess. Jag tror det blir bra för amerikansk rymdfart framöver. Politiken har länge varit det största hindret.

Hotet nu är inte finansiering (som lär vara ungefär oförändrad), utan konstiga idéer, som att allt slösas bort på den meningslösa Deep Space Gateway. Men inte ens jag kan skylla politiker för knäppa rymdfartsidéer, det är andra som sätter ihop sånt åt dem.
__________________
Senast redigerad av Fri 2017-09-10 kl. 18:01.
Citera
2017-09-12, 11:47
  #6
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Nu har jag blandat ihop NASA-bossen senator Bridenstein med kongressledamot Culberson som är ordförande i kongressens utskott som fastställer NASAs budget. Det är Culberson som personligen har drivit igenom beslutet om Europa Clipper. Det är Culberson som har varit relativt negativ till privat rymdfart (NASAs upphandling av SpaceX). Månen först och SLS+Orion är de båda för i vilket fall.

NASA är så politiserat i vilket fall, med varje ny president som sätter ett nytt mål för mänsklig rymdfart. Än Månen, än Mars, än en asteroid. Så jag tror det är bäst att ha en senator som NASA-administratör. Och nu har USA två toppolitiker som är rymdentusiaster och de styr NASA och leder dess politiska budgetprocess. Jag tror det blir bra för amerikansk rymdfart framöver. Politiken har länge varit det största hindret.

Hotet nu är inte finansiering (som lär vara ungefär oförändrad), utan konstiga idéer, som att allt slösas bort på den meningslösa Deep Space Gateway. Men inte ens jag kan skylla politiker för knäppa rymdfartsidéer, det är andra som sätter ihop sånt åt dem.
Hur i hela fridens namn kan du tycka att det är Meningslöst med bemannad rymdbas i omloppsbana kring Månen???

Hur kan du istället föredra något så direkt meningslöst som fortsatt station kring Jorden, i Låg omloppsbana.
Det är ju inte Rymden.

Låg omloppsbana är ju inte så mycket annat än lite högre flygande flygplan.
Bara för att något snurrar runt Jorden innebär det inte att det är rymden.
Ärligt talat, om mänskligheten överhuvudtaget ska kunna vänja sig vid Äkta rymd-arbete, då krävs det att vi aktivt förflyttar oss ut i den Riktiga rymden också.

Egentligen är Månen inte riktiga rymden heller.
För sett från rymden. Med rymden som perspektiv, som referenspunkt, så tillhör ju Månen Jorden. Månen är Jordens egen naturliga satellit.
Vi måste ju Lämna det "jordiska" och våga oss ut i vårt eget Solsystem.
Det kan vi aldrig göra om vi inte vågar släppa taget.

Självklart ska vi ha rymdbas vid Månen.
Det är ett Fantastiskt språng faktiskt.
Att inte våga det, att istället envisas vid det så totalt Meningslösa, Värdelösa, i att bara "åka högtflygande flygplan runt Jorden", om och om igen, det vare sig leder oss någonstans, eller ens Lär oss något vi behöver kunna.



omloppsbana är något vi Kan.
Det är hög tid att vi reser vidare.
Citera
2017-09-12, 12:10
  #7
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
X
Jag har skapat en ny tråd om DSG.
Jag kommer att såga dig så totalt vid fotknölarna i den att du aldrig ens kommer ur kratern du störtat in i! Jag är rädd att DSG-bedrägeriet förtjänar en egen tråd och sin plats i den irrationella och korrumperade rymdpolitiken.
Citera
2017-10-05, 16:38
  #8
Medlem
Fris avatar
The Space Counsil, en nämnd bestående av ministrar (motsvarande) och leds av vicepresidenten, har idag invigts. Dessa politiska grundmedlemmar lär utse ett antal icke-politiska medlemmar med förankring i rymdindustrin.

VP Mike Pence sägs vara något av en rymdentusiast. Men han talade inte särskilt inspirerat om rymdutforskning. Jämför t.ex. med när Robert Zubrin använde samma analogi med järnvägarna till Stilla Havet. Först säger han att USA nu har Månen som mål, men lägger sen tyvärr till "för att gå vidare till Mars". Hopplöst. Åka till Mars via Månen. Som att flyga till Finland via Honolulu.

Pratet pågår nu och till kanske kl 19. jag rekommenderar inte att följa det. jag har det på i bakgrunden och kommenterar här om något intressant dyker upp. Vilket knappast lär hända.
https://www.whitehouse.gov/live/vice...ouncil-meeting
Citera
2017-12-11, 19:58
  #9
Medlem
Fris avatar
LångsTRUMP kommer att hålla ett tal klockan 9 i kväll svensk tid, titulerat:
Signing Space Policy Directive – 1

Jag tror det blir första gången Trump talar om rymdpolitik offentligt. Och det medan allt verkar stå å väga. Budgeten, guvernement shutdown, Kina/Nordkorea. Men jag tror att allt alltid kommer att stå å väga under Trump, det är i det tillståndet han gör sitt do. När alla andra är förvirrade.

Vi får se, men jag gissar att detta blir ett put a man on the Moon-tal fast mycket blygsam form om när och så.

https://www.whitehouse.gov/live/pres...-directive-–-1
Citera
2017-12-11, 21:12
  #10
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
LångsTRUMP kommer att hålla ett tal klockan 9 i kväll svensk tid, titulerat:
Signing Space Policy Directive – 1

Jag tror det blir första gången Trump talar om rymdpolitik offentligt. Och det medan allt verkar stå å väga. Budgeten, guvernement shutdown, Kina/Nordkorea. Men jag tror att allt alltid kommer att stå å väga under Trump, det är i det tillståndet han gör sitt do. När alla andra är förvirrade.

Vi får se, men jag gissar att detta blir ett put a man on the Moon-tal fast mycket blygsam form om när och så.

https://www.whitehouse.gov/live/pres...-directive-–-1
Man kan ana någon ambition om att landa människor på månen igen. Jag vågar dock inte tro att detta verkligen utgör starten på något nytt bemannat månprogram förrän jag ser mer konkreta planer och beslut.

Vicepresident Pences tal (flera normallånga meningar i rad på riktig engelska, imponerande i jämförelse med föregående talare...) om att öka nationens säkerhet är ju sånt som de gödslar med för deras väljarskara är besatt av "national security". Egentligen har gubbar på månen inte ett skit med det att göra och är inte det mest ekonomiska sättet att öka försvarsförmågan precis.

Men det vore kul, jag välkomnar verkligen om det blir av men jag ropar inte hej än.
__________________
Senast redigerad av skunkjobb 2017-12-11 kl. 21:18.
Citera
2017-12-11, 21:24
  #11
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Man kan ana någon ambition om att landa människor på månen igen. Jag vågar dock inte tro att detta verkligen utgör starten på något nytt bemannat månprogram förrän jag ser mer konkreta planer och beslut.

Vicepresident Pences tal (flera normallånga meningar i rad på riktig engelska, imponerande i jämförelse med föregående talare...) om att öka nationens säkerhet är ju sånt som de gödslar med för deras väljarskara är besatt av "national security". Egentligen har gubbar på månen inte ett skit med det att göra och är inte det mest ekonomiska sättet att öka försvarsförmågan precis.

Men det vore kul, jag välkomnar verkligen om det blir av men jag ropar inte hej än.
Jag såg alltihop live online. Jag minns så gott som ingenting nu 10 minuter efteråt. Sade han inte t.o.m. att det bara var en bekräftelse på vad som beslutades(?) under första rymdrådsnämnen eller vad det ska kallas på svenska för ett antal månader sedan? Inte ens NASAs nye generaldirektör utnämndes. Om det hände nåt så missade jag det.

Presidenten stressade igenom detta. Hade inget att säga. Ingen substantiell publik närvarande. Inga journalister att retas med så klart. Just get it over with.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback