Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-03, 16:29
  #1
Medlem
Tja! har tänkt köpa cykel. Ägde i mina unga dagar en hardy4 som jag körde skiten ur och tyckte i slutänden att den dög som cykel. Tanken nu är att cykla över stock och sten, på stigar i skogen och i elljusspår. Fråga är då vad man bör satsa på för cykel? fatbike verkar vara något populärt, hur funkar de i grov terräng med tanke på att de inte har någon stötdämpning? är de mer ägnade för "klättring"? Kom gärna med tips & förslag!
Citera
2017-09-03, 17:39
  #2
Medlem
Fatbike är ägnade åt att köra på snö och sand. Det är inget för klättring eftersom hjulen är så tunga. Om man kör fort nerför med dem på hårda stigar så kan hjulen börja rulla i sidled så man får inte den respons man vill ha. En Plus bike kan vara något om man ändå vill ha lite grövre hjul. De verkar dock inte vara så vanliga än i butikerna. Det är ett mellanting mellan fatbike och "vanlig" MTB när det gäller däckbredden.

Vill du köra både upp och ner för backar och även köra snabbt på grusvägar så är det mest troligt en cross country (XC) MTB du söker.
Bestäm en budget och börja kika på vad som finns till det priset.
__________________
Senast redigerad av e7andy 2017-09-03 kl. 18:05.
Citera
2017-09-03, 19:01
  #3
Medlem
jag tackar!
Citera
2017-09-03, 22:01
  #4
Medlem
Jag menar så klart grövre däck och att däcken kan rulla. De flesta förstår nog vad jag avser, men man kan ju råka ut en för en besserwisser som jag själv :-)
Citera
2017-09-04, 03:21
  #5
Medlem
Ska du cykla plant så köp en vanlig XC är de mer backar så köp Enduro.
Men de låter som XC.
Fatbikes har jag inte riktigt hejjat grejen med, känns bara meningslöst. Ja om man inte ska cykla i snö typ eller sand...?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback