Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-03, 13:31
  #1
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Är det någon här på Flashback som kan förklara för mig om de stora världsreligionerna anser att förhistoriska och bronsåldersmänniskor, samt individer som idag lever på avlägsna geografiska platser och som till följd av det aldrig hört talas om exempelvis Kristendomen, förtjänar en enkelbiljett till helvetet?

Anser alltså de världsreligioner som har ett "helvete" i sin dogmatik att en exempelvis en okänd och oupptäckt stam med jägare och samlare som tillber en krokodilgud ute i delar av Papua New Guineas outforskade regnskogar är dömda till att hamna i helvetet till följd av att de inte accepterat Jesus Kristus som deras frälsare? Även trots att de aldrig ens hört talas om Jesus?

Har de även samma åsikt om förhistoriska människor som ägnade sig åt diverse naturreligioner eller senare hedniska folk som inte hade någon kännedom om vare sig Judendomen, Kristendomen eller Islam?

Det känns ju extremt ologiskt och orättvist att någon som aldrig ens skulle ha kommit kontakt med dessa religioner skulle vara dömda till att spendera resten av evigheten i helvetet när de inte ens kan rå för att de aldrig fått någon vetskap om dessa religioner.

Observera att jag är inte intresserad av icke-relevanta och tröttsamma svarsinlägg som: "Gud finns inte", "Religion är bara fantasihistorier", etc. Den typen av inlägg kommer rapporteras som OT.
__________________
Senast redigerad av Frihetsministeriet 2017-09-03 kl. 13:45.
Citera
2017-09-03, 13:49
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Vad bibeln lär är att alla människor syndar och förtjänar en plats i helvetet. Det handlar alltså inte om att dom som kommer till himlen förtjänar det, utan att Gud har valt att ge bort något som ingen förtjänar.
Citera
2017-09-03, 13:56
  #3
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Vad bibeln lär är att alla människor syndar och förtjänar en plats i helvetet. Det handlar alltså inte om att dom som kommer till himlen förtjänar det, utan att Gud har valt att ge bort något som ingen förtjänar.

Jo, säkert, men det är ju så att Jesus predikar:

Citat:
Jesus svarade honom: »Jag är vägen och sanningen och livet; ingen kommer till Fadern utom genom mig.
- Johannes 14:6

Innebär detta att exempelvis människor som föds idag ute i oupptäckta delar av Papua New Guineas regnskog som aldrig hört talas om Jesus är dömda att hamna i helvetet? Gäller det även hedniska eller förhistoriska människor som var anhängare av natturreligion, och att de är dömda att hamna i helvetet för att de aldrig kommit i kontakt med vare sig Judendomen, Kristendomen eller Islam?
Citera
2017-09-03, 13:59
  #4
Medlem
hakro807s avatar
Hamnar inte dessa i Limbo? Det är iaf den förklaringen jag fått.
Citera
2017-09-03, 14:01
  #5
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsministeriet
Innebär detta att exempelvis människor som föds idag ute i oupptäckta delar av Papua New Guineas regnskog som aldrig hört talas om Jesus är dömda att hamna i helvetet? Gäller det även hedniska eller förhistoriska människor som var anhängare av natturreligion, och att de är dömda att hamna i helvetet för att de aldrig kommit i kontakt med vare sig Judendomen, Kristendomen eller Islam?

Jag har hört om eskimåer som har fått uppenbarelser om Jesus utan att någonsin ha träffat en missionär eller kommit i kontakt med en bibel. Sådant händer säkert överallt. Så nej, jag skulle nog inte hävda att det är kört för att man bor mitt i Amazonas.
Citera
2017-09-03, 14:01
  #6
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Hamnar inte dessa i Limbo? Det är iaf den förklaringen jag fått.

Limbo är ett katolskt påhitt som inte finns.
Citera
2017-09-03, 14:06
  #7
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jag har hört om eskimåer som har fått uppenbarelser om Jesus utan att någonsin ha träffat en missionär eller kommit i kontakt med en bibel. Sådant händer säkert överallt. Så nej, jag skulle nog inte hävda att det är kört för att man bor mitt i Amazonas.

"Jag har hört" och "Sådant händer säkert överallt" är inte respektabla och rationella argument, eftersom du utgår bara efter vad du har hört och gör antaganden utan att presentera några som helst bevis.

Okej, så om du föddes ute i en infödingsstam som ej upptäckts av resten av mänskligheten, och aldrig någonsin fått dessa "uppenbarelser", och även fast du fått dem inte vetat vad du ska göra av dem och placera dem i en kontext, så innebär det alltså att du är dömd att hamna i helvetet?
Citera
2017-09-03, 14:09
  #8
Medlem
Har för mig att innan Jesus så hamnade i stort sett alla människor i helvetet.

Så det var ganska surt att födas före Kristus.
Citera
2017-09-03, 14:15
  #9
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsministeriet
"Jag har hört" och "Sådant händer säkert överallt" är inte respektabla och rationella argument, eftersom du utgår bara efter vad du har hört och gör antaganden utan att presentera några som helst bevis.

Okej, så om du föddes ute i en infödingsstam som ej upptäckts av resten av mänskligheten, och aldrig någonsin fått dessa "uppenbarelser", och även fast du fått dem inte vetat vad du ska göra av dem och placera dem i en kontext, så innebär det alltså att du är dömd att hamna i helvetet?

Det var en dokumentär om du måste veta, och dom intervjuade folk från den byn, så det är inte så lösryckt som "hörde från Pelle som har hört från Kalle som har pratat med Affe".

Innan du frågar - nej, jag kommer tyvärr inte ihåg vad dokumentären hette.

Oavsett vilket, så får du ta med möjligheten i resonemanget.

Och igen, alla människor syndar och förtjänar helvetet. Hela din frågeställning kommer från fel håll, den borde vara, varför räddar Gud någon, alls? För det är det som är märkligt om något.
Citera
2017-09-03, 14:22
  #10
Avstängd
Eurypteridas avatar
Man måste vara döpt inom kristendomen.

Vitsen med helvetet är att detta är en tortyrkammare där de som inte lyder envåldshärskaren plågas av gud i all evighet.

Trams om att gud förlåter och liknande gäller enbart frälsta och döpta.
Citera
2017-09-03, 14:30
  #11
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det var en dokumentär om du måste veta, och dom intervjuade folk från den byn, så det är inte så lösryckt som "hörde från Pelle som har hört från Kalle som har pratat med Affe".

Innan du frågar - nej, jag kommer tyvärr inte ihåg vad dokumentären hette.


Då hörde du inte bara, utan då såg du även (kunde ju varit bra ifall du tog med det). Okej, så om jag kommer med argumentet att jag har sett en dokumentär jag glömt bort namnet på där eskimåer får uppenbarelser om Atlantis och Vattumannens tidsålder utan att ha kommit i kontakt med New Age tidigare, så innebär det alltså att du ska ta mitt argument som trovärdigt eller ens relevant överhuvudtaget? Om du inte kan presentera en källa på att detta ska inträffat så har det aldrig hänt, och om du inte heller kan presentera en källa där detta konfirmeras under objektiva former så har ditt argument inget värde, eftersom du kan lika gärna hitta på detta för att försvara din religiösa världsbild.

Citat:
Oavsett vilket, så får du ta med möjligheten i resonemanget.

Det kan säkert vara möjligt att det finns dinosaurier som bor i en förhistorisk skymningszon under Alingsås, men så länge jag inte presenterar några bevis så finns det inga skäl att tro det.

Citat:
Och igen, alla människor syndar och förtjänar helvetet. Hela din frågeställning kommer från fel håll, den borde vara, varför räddar Gud någon, alls? För det är det som är märkligt om något.

Ja, det är säkert så att alla människor syndar och förtjänar helvetet, men min frågeställning handlade aldrig om varför Gud ens räddar någon överhuvudtaget, utan om en person som exempelvis bor ute i Papua New Guinea och som aldrig accepterat Jesus Kristus som sin frälsare hamnar i helvetet, eller om han kan komma till himmelen trots detta? Samma sak gäller med förhistoriska eller hedniska människor som levde under brons/järnåldern och som aldrig kom i kontakt med Jesus? Det är ju i princip samma frågeställning som om en Buddhist i en avlägsen by i Himalaya som aldrig hört talas som Jesus kan hamna i himmelen eller om han är dömd till helvetet?
Citera
2017-09-03, 14:36
  #12
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsministeriet
Ja, det är säkert så att alla människor syndar och förtjänar helvetet, men min frågeställning handlade aldrig om varför Gud ens räddar någon överhuvudtaget, utan om en person som exempelvis bor ute i Papua New Guinea och som aldrig accepterat Jesus Kristus som sin frälsare hamnar i helvetet, eller om han kan komma till himmelen trots detta? Samma sak gäller med förhistoriska eller hedniska människor som levde under brons/järnåldern och som aldrig kom i kontakt med Jesus? Det är ju i princip samma frågeställning som om en Buddhist i en avlägsen by i Himalaya som aldrig hört talas som Jesus kan hamna i himmelen eller om han är dömd till helvetet?

Då får svaret bli att personen i Papua Nya Guinea behöver Jesus som frälsare, för det är enda vägen till himlen, men att det inte är omöjligt att finna Jesus var man än bor.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback