Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-13, 00:40
  #13
Medlem
Jeremiadlantents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Osäker på om familjen ska kategoriseras som övre medelklass eller överklass men i våran familj såg det ut så här:

När jag och min syster var små dvs 80talet hade familjen en större segelbåt på vårt landställe i sthlm:s skärgård och vi sattes i träning för att segla optimistjollar, däremot fanns inte intresset hos oss så vi slutade tidigt och farsan köpte senare en mindre motorbåt.

Vi skulle också gå på orientering då farsan höll på med det.
Syrran började senare med ridsport och jag med kampsport.

Farsan spelade aldrig golf även om han bland annat umgicks med dåvarande vdn på Ericsson privat och det var populärt i den kretsen.
Min morbror spelade boule en gång i veckan med Prins Bertil.

Något som var populärt bland klasskompisar var tennis fotboll och ishockey, en tjockis höll på med badminton.
Det viktigaste var att man hade aktiviteter på schemat och rörde på sig.

Farsan pysslar fortfarande med orientering som pensionär och åker på vandring i Österrikes Alper i princip varje sommar med klubbkompisar.

Överklass är väl lite mer ett state of mind med speciell uppfostran som knappt finns kvar i Sverige. De som var officer i kavalleriet och hade socialt tillstånd att ha en annan balans mellan vulgaritet och etiket, etc. Nu för tiden är ju det kulturella arvet mycket svagt och ersätts successivt av den brackiga "överklassen". Men om er familj på 80-talet stod nära kungafamiljen fanns det nog goda skäl att tro att du kan vara uppväxt i det sista rosslande andetaget av svensk överklass. Med tanke på att Estelle har en PT från Ockelbo som pappa är ju dödsdomen förseglad.

Annars är väl övre medelklassporter svårt att specificera för det kan ju alltid skinka in någon eldsjäl från lägre medelklassen. Ridsport, golf, squash, segling, utlandsjakt, schack, bokklubbar, luftballongsrace...
Citera
2017-09-13, 14:52
  #14
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiadlantent
Överklass är väl lite mer ett state of mind med speciell uppfostran som knappt finns kvar i Sverige. De som var officer i kavalleriet och hade socialt tillstånd att ha en annan balans mellan vulgaritet och etiket, etc. Nu för tiden är ju det kulturella arvet mycket svagt och ersätts successivt av den brackiga "överklassen". Men om er familj på 80-talet stod nära kungafamiljen fanns det nog goda skäl att tro att du kan vara uppväxt i det sista rosslande andetaget av svensk överklass. Med tanke på att Estelle har en PT från Ockelbo som pappa är ju dödsdomen förseglad.

Annars är väl övre medelklassporter svårt att specificera för det kan ju alltid skinka in någon eldsjäl från lägre medelklassen. Ridsport, golf, squash, segling, utlandsjakt, schack, bokklubbar, luftballongsrace...

Nja vi stod knappast kungafamiljen nära, var bara så att min morbror och Prins Bertil hade samma hobby 😊
Umgicks aldrig annars.
Hade klasskompisar som till mellan och högstadiet bytte skola så de kunde gå i samma klass som kungabarnen men det var pgav viss del strävan att klättra på stegen och viss del för att slippa störande barn i skolan (ett par av dessa ungar bodde i radhus så de var knappast överklass)
Citera
2017-09-15, 19:33
  #15
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Det beror nog mycket på vad för typ av övre medelklass de tillhör. Vissa i den här tråden verkar ju dock nämna överklassen istället för övre medelklassen, så på det viset blir det rätt förvirrande över vad du egentligen syftar på.

Men jag utgår från en övre medelklass, och om de är filiströsa kälkborgare så är det nog golf, tennis, badminton och squash för majoriteten av männen som är över 45 år.

Är de yngre är det nog fotboll, amerikansk fotboll, rugby, basket, MMA, karate/kung-fu/taekwondo, skidor/snowboard som gäller. Tror det är lite diffust och klassöverskridande under yngre dagar, men möjligtvis att de skulle kunna anamma en överklassport som Hästpolo och Segling om de verkligen vill försöka vara överklass (och det är sannerligen en kamp eftersom det är så dyrt och påfrestande att passa in).

Den filiströsa och kälkborgerliga medelklassen/överklassen ägnar sig ju generellt sätt aldrig åt någon vidare sofistikerad kulturhobby som att exempelvis läsa böcker med djup, eller att gå på konstmuseer och opera och teater. Det är primärt mat, dryck, bilar, båtar, kläder, och smycken som får dem att inbilla sig själva att de tillhör en "kulturelit". Samtidigt finns det utslagna och fattiga bohemer i Moldavien som har mer sofistikerade och finkulturella intressen. Men detta kommer aldrig de filiströsa kälkborgarna förstå, eftersom det uppstår en form av syntax error i deras hjärna om man tar bort ekonomiskt värde och lyxig brukskonst ur ekvationen.

Visst köper de fina och dyra tavlor och skulpturer till och från, men då är det ur ett filiströst brukskonstperspektiv där prislappen är minst lika viktigt. Om de kollar på konstverket så är det som primärt går i deras tankar: "åh, vad fin tavla och åh vad dyr den är", och ingen av dem har kollat på tavlan i mer än 10 minuter om det inte varit för att de blivit förtrollade av dess "lyx" (inte konstnärliga innehåll).
__________________
Senast redigerad av Frihetsministeriet 2017-09-15 kl. 19:57.
Citera
2017-09-22, 15:38
  #16
Medlem
FiffelMonas avatar
Hur är det med badminton? Jag är en liten arbetarunge från norrförort men har spelat en heldel badminton i min uppväxt, väldigt ofta vid Eriksdalsbadet. Det känns väldigt ofta som att jag är den enda som spelar med ett rack stulet från stadium, om man säger så.
Citera
2017-10-04, 01:00
  #17
Medlem
Ruger89s avatar
Jag menar att mycket kan vara övre medelklass men att det beror mest på inställningen till sporten i fråga. När man inte behöver sporta utan utövar sport pretentiöst som hobby kan jag tycka att det är snobberi.

Jag menar, man golfar, seglar eller hästsportar trots att man inte får ut något motionsmässigt av det.
Citera
2017-10-09, 09:48
  #18
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiffelMona
Hur är det med badminton? Jag är en liten arbetarunge från norrförort men har spelat en heldel badminton i min uppväxt, väldigt ofta vid Eriksdalsbadet. Det känns väldigt ofta som att jag är den enda som spelar med ett rack stulet från stadium, om man säger så.
Njae, jag är också arbetarunge men har spelat badminton sen jag var ca 11 (40 år). Visst är medelklassen dominerande men jag har ändå mött rätt många som mig. Surfar (bodyboard) och spelar innebandy ute också...
Surfingen är väldigt mycket medelklass (fast hela spektrat från undre till övre). Lite sektaktigt ibland också.
Citera
2017-10-09, 12:21
  #19
Medlem
TobiasBeechers avatar
Förutom golf, segling och racketsporter:

Fäktning.

Killar som rider.

Stafett och övrig friidrott om man gått på en fin internatskola/friskola.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback