Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-03, 10:59
  #1
Medlem
Är det fortfarande golf som gäller för dom välbärgade?
Citera
2017-09-03, 11:09
  #2
Medlem
rostigamazons avatar
Typiska sporter och hobbys för övre medelklass?

Citat:
Ursprungligen postat av SamanthaX
Är det fortfarande golf som gäller för dom välbärgade?

Jag tolkar att golfen fortfarande är det många välbärgade ägnar sig åt, kan finnas flera orsaker, när du golfar behöver du inte ha super bra kondition eller vara vältränad. Miljön omkring golfbanor är ofta lite mer påkostad och dyrare. Att äta efter golfrundan på golfbanans restaurang är ofta lite dyrare.

Tennis är väl också en sport som många välbärgade brukar ägna sig åt. Att bowla börjar bli dyrt, det kan vara en framtida sport för dom välbärgade att ägna sig åt.
__________________
Senast redigerad av rostigamazon 2017-09-03 kl. 11:33. Anledning: Glömde skriva a i ett ord
Citera
2017-09-03, 11:18
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Jag tolkar att golfen fortfarande är det många välbärgade ägnar sig åt, kan finnas flera orsaker, när du golfar behöver du inte ha super bra kondition eller vara vältränd. Miljön omkring golfbanor är ofta lite mer påkostad och dyrare. Att äta efter golfrundan på golfbanans restaurang är ofta lite dyrare.

Tennis är väl också en sport som många välbärgade brukar ägna sig åt. Att bowla börjar bli dyrt, det kan vara en framtida sport för dom välbärgade att ägna sig åt.


Det är främst gamla, bemedlade gubbar på 65+ som är förtjusta i golfen. Krävs ju ingen stark fysik för det och deras kondition är väl inget vidare det heller. Finns en dyr sport som heter bob också där man åker nerför en isbana, utrustningen är väldigt dyr. Något som en överklassare hade haft råd med. Vad jag vet så klassas helikopterflygning även som en sport.
Citera
2017-09-03, 11:31
  #4
Medlem
S.O.Stolps avatar
Du menar så kallade rikemanssporter.

(FB) Rikemanssport?

(Tror inte bob nämns i den tråden)
Citera
2017-09-03, 12:38
  #5
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Du menar så kallade rikemanssporter.

(FB) Rikemanssport?

(Tror inte bob nämns i den tråden)

Övre medelklass-sport och rikemanssport är väl ändå 2 olika saker även om smått de går in i varandra.

Jag skulle vilja påstå att orientering är en sport där den stereotypa utövaren kommer från den övre medelklassen. Inte en person med en stor (ärvd) förmögenhet men däremot välutbildad och med välbetalt arbete.

Edit: Längdskidåkning är väl likadant skulle jag vilja påstå
Citera
2017-09-03, 12:46
  #6
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z2361
Övre medelklass-sport och rikemanssport är väl ändå 2 olika saker även om smått de går in i varandra.

Jag skulle vilja påstå att orientering är en sport där den stereotypa utövaren kommer från den övre medelklassen. Inte en person med en stor (ärvd) förmögenhet men däremot välutbildad och med välbetalt arbete.

Edit: Längdskidåkning är väl likadant skulle jag vilja påstå
Nu var ju trådstarten lite vag. I rubriken nämns "övre medelklass" och i frågeställningen "dom välbärgade" så vi vet inte exakt vad TS efterfrågar.

Men jag håller nog med dig om jag tänker efter, att det är olika saker som dock överlappar varandra.
Citera
2017-09-03, 15:31
  #7
Medlem
Många tävlingscyklister och livsstilscyklister i storstadsområdena kommer från övre medelklassen, så cykling har en plats på listan över typiska övre medelklassporter.
Citera
2017-09-03, 17:24
  #8
Medlem
Hästpolo är den ultimata överklasssporten.

Golf är i Sverige rena folksporten, tror vi har lika många banor som man har i Frankrike.
Citera
2017-09-03, 22:52
  #9
Medlem
Off-pist!
Citera
2017-09-04, 16:48
  #10
Medlem
RZLAs avatar
Segling känns fortfarande lite grand som en klassmarkör. När jag gick i högtidstalet så hade många av de välbärgade små borgarungarna tröjor med Svenska seglingssällskapets emblem på. Huruvida de verkligen ägnade sig åt segling i någon högre utsträckning, eller inte, låter jag däremot vara osagt.
Citera
2017-09-05, 07:44
  #11
Medlem
Puffes avatar
Osäker på om familjen ska kategoriseras som övre medelklass eller överklass men i våran familj såg det ut så här:

När jag och min syster var små dvs 80talet hade familjen en större segelbåt på vårt landställe i sthlm:s skärgård och vi sattes i träning för att segla optimistjollar, däremot fanns inte intresset hos oss så vi slutade tidigt och farsan köpte senare en mindre motorbåt.

Vi skulle också gå på orientering då farsan höll på med det.
Syrran började senare med ridsport och jag med kampsport.

Farsan spelade aldrig golf även om han bland annat umgicks med dåvarande vdn på Ericsson privat och det var populärt i den kretsen.
Min morbror spelade boule en gång i veckan med Prins Bertil.

Något som var populärt bland klasskompisar var tennis fotboll och ishockey, en tjockis höll på med badminton.
Det viktigaste var att man hade aktiviteter på schemat och rörde på sig.

Farsan pysslar fortfarande med orientering som pensionär och åker på vandring i Österrikes Alper i princip varje sommar med klubbkompisar.
Citera
2017-09-05, 07:47
  #12
Medlem
hehehos avatar
Hästpolo, men det är kanske snarare överklass. Men det är en grej på riktigt
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback