Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-03, 10:35
  #1
Medlem
Hej

Jag har tänkt att baka någon sorts choklad/banantårta och jag tänkte ni kanske kunde hjälpa mig sätta ihop den.

Min tanke är Chokladbottnar, med mörk chokladmousse som ett lager,
(kanske skulle kunna ha en browniebotten längst ner?)

Sen tänkte jag om man ska ha någon sorts banan/vaniljkräm eller om man bara ska skiva bananer eller rentav mosa bananer som ett lager?

Sen skulle jag vilja ha i något syrligt eftersom det finns något bittert och något sött så vad tror ni om att lägga in hallon? Min första tanke var att täcka tårtan i en hallonglaze och sedan lägga hallon på toppen över det.

Dock har jag ju en bild framför där den är dekorerad med chokladströssel, chokladgrädde och skivade bananer. Som en rysk banantårta kan vara. Men jag vill verkligen ha i något syrligt element.

uppskattar hjälpen!
Citera
2017-09-04, 18:55
  #2
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gradox
Hej

Jag har tänkt att baka någon sorts choklad/banantårta och jag tänkte ni kanske kunde hjälpa mig sätta ihop den.

Min tanke är Chokladbottnar, med mörk chokladmousse som ett lager,
(kanske skulle kunna ha en browniebotten längst ner?)

Sen tänkte jag om man ska ha någon sorts banan/vaniljkräm eller om man bara ska skiva bananer eller rentav mosa bananer som ett lager?

Sen skulle jag vilja ha i något syrligt eftersom det finns något bittert och något sött så vad tror ni om att lägga in hallon? Min första tanke var att täcka tårtan i en hallonglaze och sedan lägga hallon på toppen över det.

Dock har jag ju en bild framför där den är dekorerad med chokladströssel, chokladgrädde och skivade bananer. Som en rysk banantårta kan vara. Men jag vill verkligen ha i något syrligt element.

uppskattar hjälpen!

Detta kanske hjälper med lite inspiration http://heatherchristo.com/2011/07/13...lized-bananas/
Citera
2017-09-07, 08:15
  #3
Medlem
Gud vad lustigt - jag kommer från Ryssland och har aldrig (!) hört talas om en rysk banantårta Det är iofs likadant med Russian Earl Grey
Och när det kommer till dina frågor - mosade bananer är ganska goda som fyllning, men tänk på att de blir mörka av syre (dock det syns kanske inte på en chockladbotten). Om syrliga - hallon borde funka, och jag kan också rekommendera mango (har bakat nån gång choklad och mango moussetårta - väldigt god kombination).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback