Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-03, 00:14
  #1
Medlem
iSvempas avatar
Hej. Det är tydligen omöjligt att få bort Razer-ikonen från menyraden på min iMac mid 2011 Sierra. Jag har provat allt.
Har någon här på forumet en lösning, vore jag den evigt tacksam.

Tack.


https://s26.postimg.org/a2bq9ij7d/Razer.png
Citera
2017-09-03, 07:27
  #2
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa
Hej. Det är tydligen omöjligt att få bort Razer-ikonen från menyraden på min iMac mid 2011 Sierra. Jag har provat allt.
Har någon här på forumet en lösning, vore jag den evigt tacksam.

Tack.


https://s26.postimg.org/a2bq9ij7d/Razer.png

Om programmet är helt avinstallerat så testa att hålla ner Cmd, klicka och dra bort ikonen från menyraden.
Citera
2017-09-03, 08:49
  #3
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Om programmet är helt avinstallerat så testa att hålla ner Cmd, klicka och dra bort ikonen från menyraden.

God morgon Rassa. Tack för tipset, men det fungerade inte. Jag höll cmd nertryckt och Ikonen följde med ut ur menyraden när jag drog Razerikonen ut från menyraden. Men så fort jag släppte musen så kröp ikonen tillbaks till menyraden.

Jag fick med detta ännu en indikation på att mitt paket med mus och tangentbord inte fungerar.
Ingen har berättat för mig att blanda Apples gamla Alu-Tangentbord med usb-kabel med trådlös Appplemus (som kom med iMac vid köpet) inte skulle kunna arbeta ihop trots att dom inte går satt parkoppla i Bluetooth.
Parkopplar jag mitt trådlösa tangentbord som kom med i köpet så fungerar inte flera bokstäver när jag skriver. Så jag gick ner till Macaffären och köpte ett likadant tangentbord med exakt samma problem med exakt samma bokstäver.
Så senare idag går jag ner till Applebutiken och köper en sprillans ny iMac för jag tror inte att om jag köper ny mus och tangentbord löser mina problem. Min iMac är för gammal och det är roligt med nytt.
Tack för hjälpen.
Citera
2017-09-03, 14:00
  #4
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa
God morgon Rassa. Tack för tipset, men det fungerade inte. Jag höll cmd nertryckt och Ikonen följde med ut ur menyraden när jag drog Razerikonen ut från menyraden. Men så fort jag släppte musen så kröp ikonen tillbaks till menyraden.

Jag fick med detta ännu en indikation på att mitt paket med mus och tangentbord inte fungerar.
Ingen har berättat för mig att blanda Apples gamla Alu-Tangentbord med usb-kabel med trådlös Appplemus (som kom med iMac vid köpet) inte skulle kunna arbeta ihop trots att dom inte går satt parkoppla i Bluetooth.
Parkopplar jag mitt trådlösa tangentbord som kom med i köpet så fungerar inte flera bokstäver när jag skriver. Så jag gick ner till Macaffären och köpte ett likadant tangentbord med exakt samma problem med exakt samma bokstäver.
Så senare idag går jag ner till Applebutiken och köper en sprillans ny iMac för jag tror inte att om jag köper ny mus och tangentbord löser mina problem. Min iMac är för gammal och det är roligt med nytt.
Tack för hjälpen.

Att det inte går att ta bort ikonen beror garanterat inte på nåt problem med musen. Det ligger någon process kvar från programmet som gör att du inte kan ta bort ikonen. Jag hittade lite tips om hur man avinstallerar, tydligen är det många som har haft problem med det.

https://gist.github.com/timotgl/ef04...151e7cc2a19d45
Citera
2017-09-04, 13:30
  #5
Medlem
Det kan också vara så enkelt att iSvempa inte drog ikonen tillräckligt långt ut på skrivbordet?

Jag har råkat ut för det några gånger: om man bara drar ikonen en liten bit så hoppar den genast tillbaka, men om man drar den tillräckligt långt så försvinner den.

Just programmet Razer har jag dock ingen erfarenhet av.
__________________
Senast redigerad av Hetlund 2017-09-04 kl. 13:33.
Citera
2017-09-04, 13:41
  #6
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hetlund
Det kan också vara så enkelt att iSvempa inte drog ikonen tillräckligt långt ut på skrivbordet?

Jag har råkat ut för det några gånger: om man bara drar ikonen en liten bit så hoppar den genast tillbaka, men om man drar den tillräckligt långt så försvinner den.

Just programmet Razer har jag dock ingen erfarenhet av.


Jag testade men det funkar inte. Jag försökte dra ikonen direkt till papperskorgen men det gick inte det heller. Man skulle lärt sig mer om Terminalen, då kunds man ta bort det som håller kvar ikonen.
Citera
2017-09-05, 07:57
  #7
Medlem
Har du provat att starta om datorn? Eventuellt starta om i Säkert läge?
Citera
2017-09-05, 08:39
  #8
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hetlund
Har du provat att starta om datorn? Eventuellt starta om i Säkert läge?

Jo jag har testat allt. Det många inte vet är att det finns saker som i det här fallet Razer liggandes i Finder-Gå-Bibliotek-Application Support och i Preferensmappen leta efter plistfil för Razer som man raderar Dessutom gå in i nyckelhanteraren och leta reda på certifikatet för Razer som man raderar. Vilket jag gjort. Då tycker man ju att ingenting om Razer borde finnas kvar.
Det är något kommando i Terminalen som måste till, men jag kan ingenting om terminalen.
Senare idag köper jag en sprillans ny iMac och då blåser jag ur allting till fabriksläge i denna och då borde det inte finnas några Razerikoner kvar i menyraden.

Tack.
Citera
2017-09-14, 14:40
  #9
Medlem
iSvempas avatar
Jag löste problemet. Jag letade reda på kvittot när jag köpte Razer musen. Gick in i TM där jag bläddrade tillbaks till datumet och öppnade mappen och där letade jag efter en mapp med namnet Razer. Jag raderade mappen. Startade om datorn och Vips var Razerikonen borta från menyraden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback