Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-02, 20:13
  #1
Medlem
Har en gammal Crescent från 70-talet där pinnarna på pakethållaren trillat av en för en genom åren. Nu börjar den sista som behövs innan fjäderklämman smäller rakt in i stänkskärmen trilla av. Det som ev. skulle kunna göras är att svetsa en aning för att fästa upp pinnen igen, men var kan man göra det? Tror knappast att cykelverkstan har en svets. Det andra är att byta pakethållaren, men problem är att det finns en helsickes massa olika modeller och man behöver princip hitta från samma Crescent, vilket inte tillverkas längre. Problemet är att just fästena för pakethållaren i ramrören brukar vara högst varierande och om inte detta stämmer, så sitter inte pakethållaren rakt eller ens går på i värsta fall. Så finns det någon bra sajt där man kan leta efter begagnade cykeldelar.
Citera
2017-09-02, 21:18
  #2
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Har en gammal Crescent från 70-talet där pinnarna på pakethållaren trillat av en för en genom åren. Nu börjar den sista som behövs innan fjäderklämman smäller rakt in i stänkskärmen trilla av. Det som ev. skulle kunna göras är att svetsa en aning för att fästa upp pinnen igen, men var kan man göra det? Tror knappast att cykelverkstan har en svets. Det andra är att byta pakethållaren, men problem är att det finns en helsickes massa olika modeller och man behöver princip hitta från samma Crescent, vilket inte tillverkas längre. Problemet är att just fästena för pakethållaren i ramrören brukar vara högst varierande och om inte detta stämmer, så sitter inte pakethållaren rakt eller ens går på i värsta fall. Så finns det någon bra sajt där man kan leta efter begagnade cykeldelar.
Nu är jag ingen expert på gamla cyklar mer än att jag tycker det är roligt att de bevaras och att man i bland får se dem i trafik.

Som du säger så finns det en uppsjö av modeller och varianter som gör det svårt att få fram exakt en lika dan pakethållare. Jag skulle nog rekommendera att höra dig för i kompiskretsen om en duktig svetsare eller någon som håller på med finmekaniskt arbete. Då skulle jag nog rekommendera att du låter dem göra en fullständig återställning av pakethållaren.
Citera
2017-09-03, 08:50
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Nu är jag ingen expert på gamla cyklar mer än att jag tycker det är roligt att de bevaras och att man i bland får se dem i trafik.

Som du säger så finns det en uppsjö av modeller och varianter som gör det svårt att få fram exakt en lika dan pakethållare. Jag skulle nog rekommendera att höra dig för i kompiskretsen om en duktig svetsare eller någon som håller på med finmekaniskt arbete. Då skulle jag nog rekommendera att du låter dem göra en fullständig återställning av pakethållaren.

En cykel håller med lätthet livet igenom, när det kommer till själva ramen, speciellt när det kommer till de äldre svensk tillverkade cyklarna. Nu har ju den "svenska" kvaliten sjunkit ganska så rejält med åren, delvis pga det mesta är från Kina, fastän man helst talar tyst om vad man tillverkar i Sverige, respektive Kina. Sedan har man ju också kommit på att göra man något för bra, så tar det ju tid innan folk köper nytt igen. Vi har inte heller en kultur längre att laga gamla saker, fastän vi borde göra det i långt större utsträckning pga miljön.

När det kommer till gamla cyklar, så är det stora problem, delvis att lyckas behålla den pga alla cykeltjuvar, sedan vissa delar som slits. Det mesta är dock standariserat och förhållandevis lätt att byta ut. Sedan passar mycket av den äldre standarden fortfarande från nyare cyklar. De undantagen som finns är princip om man får problem med vevpartiet, sedan som jag nu med pakethållaren, där brister standardiseringen.

Nu är det problemet med pakethållaren som ska lösas. Då jag har fått problem med ryggen så behövs pakethållaren till väskan när jag cyklar till jobbet, samtidigt är cyklandet bra för både min rygg och konditionen, men att ha väskan med matlådan odyl på ryggen fungerar inte. Att köpa en cykelkorg till en veteran Crescent finns inte på kartan.
Citera
2017-09-12, 04:55
  #4
Medlem
ElCabos avatar
Om inte original är viktigt kan du ju köpa en justerbar paakethållare typ denna:

http://www.tradera.com/item/289864852

Svetsa är ju som sagts tidigare ett alternativ, kolla om du har en mekanisk verkstad i närheten, utrusta dig med en wienerlängd och be snällt om hjälp.

Sista alternativet är att bevaka tradera och se om något dyker upp. Det finns gott om folk som gillar gamla välbyggda cyklar och reservdelar säljs ofta på Tradera

http://www.tradera.com/item/289541269
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback