Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-02, 19:28
  #1
Medlem
Atomvinterkylas avatar
God kväll!

Jag har nyligen börjat studera och har sedan tidigare en dator jag har använt oerhört mycket i samband med att jag har sysselsatt mig med skrivande på fritiden samt tidigare studier. Datorn i fråga är en HP EliteBook 8460p som är i väldigt fint skick. Den känns och ser ut som ny, strular väldigt sällan och är mig alltid trogen - likväl anser jag att den till och från kan upplevas vara en aning slö; det märks helt enkelt att den börjar bli sig till åren.

Mina tankar har varit att uppgradera den och detta av flera orsaker. Jag tycker att den är estetiskt tilltalande, jag älskar tangentbordet och musplattan, den har en särskild plats i mitt hjärta till följd av att mitt första litterära verk skrevs i den och så vidare. De allra flesta orsakerna är alltså sentimentala. Följaktligen ställer jag nu frågan till er, med grund i ekonomiska och logiska resonemang, huruvida det är försvarbart eller inte att uppgradera datorn för att snabba på prestandan en aning.

- Är det värt de pengar det kostar för att byta till en SSD-disk, extra eller helt nya RAM-minnen och därutöver också att kosta på den ett nytt batteri? Eller är det lika bra att köpa en ny dator?

- Hur stor prestandaförbättring kan uppnås genom en ny disk och att dubbla RAM-kapaciteten?

Datorn kommer som sagt att användas för studier. Microsoft Word, Excel, Powerpoint och surfing på internet är vad datorn kommer att få utstå. För film och media har jag en stationär dator.

Ha en trevlig kväll!

Med vänliga hälsningar,
Atomvinterkyla
Citera
2017-09-02, 19:58
  #2
Medlem
studioxswes avatar
En dators hårdvara blir inte slö, det är mjukvaran som blir slö. Har du uppgraderat till windows 10? Har du "blåst" om datorn någon gång? Dvs installerat om den?

En SSD kan göra underverk i en dator om du inte har en idag, men då måste du installera om windows (normalt sett, finns andra lösningar) och då kan du likaväl köpa en ny dator.

Elitebook är en MYCKET trevlig serie, har använt den i flera år och de finns fortfarande. Köp en ny är mitt tips, då får du en mycket lättare dator och det är ju aldrig fel om du reser.
Citera
2017-09-02, 20:20
  #3
Avstängd
DRD4s avatar
SSD är ju ett bra kliv uppåt, skönt när datorn startar fort.
Citera
2017-09-02, 20:32
  #4
Medlem
Helt solklart så räcker det med en uppgradering av SSD!
Till det du ska använda datorn till så får du inte mycket nytta av en bättre CPU i en ny dator.
Frågan är bara om du ens behöver uppgradera minnet.
Själv uppgraderade jag en Asus laptop från 2010 med en SSD.
Nyinstallationen av Windows plus SSD:n gjorde att det blev som en helt ny dator som var snabbare än den någonsin varit.
Problemet som kvarstod var dom 3 gigabyten den hade. 3 gigabyte gör att jag inte kan köra Chrome som webbläsare då jag använder mycket flikar(varje flik körs som en egen process med eget tilldelat minne i chrome. Det äter RAm-minne!.)
Firefox är det som gäller för mig!
Tyckte inte det var värt att uppgradera bara för att kunna köra Chrome (som jag har på desktoppen). Använder inte laptoppen så jättemycket ändå!
Så har du 3 gigabyte och vill kör chrome med mycket flikar öppna, så kan det vara värt att uppgradera ram-minnet också!
Annars behövs det absolut inte för Word, excell och vanlig surfning (ej chrome).
Citera
2017-09-16, 20:47
  #5
Medlem
Atomvinterkylas avatar
Tack så hjärtligt för era svar!

Det blir att uppgradera till SSD till en början, och möjligen extra eller nya RAM-minnen. Datorn betyder för mycket för att bara släppa den, och jag har egentligen inte heller råd med en ny.

Hur fungerar det för övrigt när man ska montera SSD i en EliteBook 8460p? Att ett operativsystem behöver installeras förstår jag. Detta är dock inget bekymmer - jag kommer att spara de filer jag måste ha kvar till ett externt minne och sedan lägger jag in dem på SSD-disken.

Vad jag däremot inte kan så är det själva hårdvarumonteringen. Krävs det något speciellt för att en ny SSD-disk ska passa? Vilka mått ska den ha? Är det någon särskild anslutning till en bärbar dator? Och vilket fabrikat bör man lämpligen hålla sig till?

Mitt huvudsakliga önskemål är att nå så mycket prestanda som möjligt, till en så låg kostnad det går. Att kompensera detta vad gäller lagringsmängden är någonting jag är villig att acceptera. Under 100 GB eller däromkring är fullt acceptabelt i mina ögon, i och med att datorn endast kommer att användas till studier och surfing.
Citera
2017-09-16, 22:07
  #6
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atomvinterkyla
Vad jag däremot inte kan så är det själva hårdvarumonteringen.
Ssd är vanligen 2.5 tum och gamla laptop-hårddiskar är 2.5 tum, så det borde få plats. Oftast används nån typ av adapterfäste för disken, t.ex nån tunn plåtkåpa eller två små skenor som måste flyttas över, i sällsynta fall är det där limmat men brukar gå att lirka loss. Ibland är det specialkontakter också, men oftast med nån typ av kompakt adapter så det går byta till en ssd. Du behöver skruva isär för att se hur just den där datorn ser ut.

Hur svårt är det att byta då? - En del laptop har en lucka på undersidan, oftast 1-5 små skruvar, kan vara torx, och när man fått bort den är det mycket enkelt att komma åt disk, minnen och eventuellt andra komponenter. Isåfall tar det kanske en halvtimme för en mycket ovan person att byta disk i den.

En del laptop saknar bottenlucka och man måste i stort sett gröpa ur hela datorn och göra bytet uppifrån, d.v.s ta bort skärmen, bort med tastaturen, bort med kylfläns och fläkt, kanske t.o.m bort med moderkortet, och därunder sitter då disken gömd. Det är inte säkert att någon som är ovan att mixtra med sånt här ens får till det, men räkna med flera timmar i alla fall. Måste också på med ny pasta på processor/grafikkretsar innan kylflänsen återmonteras.

Eftersom standard hdd i den verkar vara 500GB råder jag i första hand på en SSD som är 500GB också, förslagsvis samsungs "evo 850". Det KAN funka med 250 GB, men tänk på att windows med office och alla uppdateringar som kommer med tiden bara jäser och jäser, inte alltid så lätt att rensa det heller, och med plats för egna filer så tar utrymmet snabbt slut, så snåla inte på kapaciteten. Titta på din nuvarande hårdddisk hur mycket utrymme du använder. Använder du mindre än 200GB idag och inte någonsin behöver mer, välj en 250GB ssd, annars en 500GB.

Datorn har stöd för 16GB typ "204-pin SO-DIMM DDR3 1333MHz/PC3-10600" om den spec jag hittat stämmer, och som standard verkar det vara 4GB i den, så antingen köper du en likadan 4GB minnesbricka som redan finns och landar på 8GB totalt, eller så plockar du ur befintligt minne, köper två 8GB och får totalt 16, vilket jag inte tror du behöver. Att blanda en 4 och en 8 för att få 12 är det inte alla datorer som gillar, det KAN slå bakut på ett eller annat sätt, men ofta går det bra också.
Citera
2017-09-16, 22:17
  #7
Medlem
kakelpannas avatar
Om du vill spendera noll kronor och få en fin uppgradering så kör linux i den bara. Då får du en snabb och stabil dator. Ubuntu brukar man rekommendera, eller debian. Så kan du installera något mer windows-liknande desktop sedan. Vi brukar göra så på jobbet med gamla datorer, nya datorer kör vi linux på från början.

Libre office för word processing och kalkyl, det kan du öppna windowsdokument med också men du får också bättre stöd för andra filformat.

ubuntu.com
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback