Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-02, 19:12
  #1
Medlem
zonedisks avatar
Tjenare! Åker nu i veckan iväg till Kina, mer specifikt Shanghai i ett par veckor. Ordnade med flyg, boende och visum för rätt länge sedan, och just när man ansöker om visum måste man ju berätta vart man ska bo. Jag är nu sugen på att byta från mitt angivna hotell till ett hostel, då det ska vara bättre på alla sätt och vis, enligt bokstavligen alla jag känner som rest runt mycket. Lättare att träffa folk, mer socialt, alltid någon att snacka engeksla med osv.

Jag kan fortfarande avboka mitt hotell gratis och få pengarna tillbaka men till min fråga; får jag byta boende från det som är registrerat på mitt visum? Hört att man måste fylla i lite papper, bla. vart man ska bo innan man får lämna flygplatsen. Om mitt boende då inte matchar vad jag tidigare angivigt, kan dom snea och neka mig inträde då jag avvikit från min angivna reseplan?

För er som undrar har jag idag bokat "Jinjiang Inn Shanghai Lujiazui" precis öster om Huangpu River, ca 2,5km söder om Pearl TV tower, och har blivigt rekommenderad av otaligt många människor att istället bo på västra på den västra sidan av floden. Åsikter om det? Är Man, ca 25 år, ute efter att uppleva den annorlunda kulturen, äventyr och helt enkelt nya saker.

MVH/
ZD
Citera
2017-09-02, 19:28
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zonedisk
Tjenare! Åker nu i veckan iväg till Kina, mer specifikt Shanghai i ett par veckor. Ordnade med flyg, boende och visum för rätt länge sedan, och just när man ansöker om visum måste man ju berätta vart man ska bo. Jag är nu sugen på att byta från mitt angivna hotell till ett hostel, då det ska vara bättre på alla sätt och vis, enligt bokstavligen alla jag känner som rest runt mycket. Lättare att träffa folk, mer socialt, alltid någon att snacka engeksla med osv.

Jag kan fortfarande avboka mitt hotell gratis och få pengarna tillbaka men till min fråga; får jag byta boende från det som är registrerat på mitt visum? Hört att man måste fylla i lite papper, bla. vart man ska bo innan man får lämna flygplatsen. Om mitt boende då inte matchar vad jag tidigare angivigt, kan dom snea och neka mig inträde då jag avvikit från min angivna reseplan?

För er som undrar har jag idag bokat "Jinjiang Inn Shanghai Lujiazui" precis öster om Huangpu River, ca 2,5km söder om Pearl TV tower, och har blivigt rekommenderad av otaligt många människor att istället bo på västra på den västra sidan av floden. Åsikter om det? Är Man, ca 25 år, ute efter att uppleva den annorlunda kulturen, äventyr och helt enkelt nya saker.

MVH/
ZD

Smart om du meddelar myndigheter o så, lite konstigt om det händer nåt o du ligger o gullar i ett annat boende än det du uppgav i visum 😅
Citera
2017-09-02, 19:35
  #3
Medlem
zonedisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tony0682
Smart om du meddelar myndigheter o så, lite konstigt om det händer nåt o du ligger o gullar i ett annat boende än det du uppgav i visum 😅
Hur gör alla backpackare då? Man måste ju uppge bokat boende för 70% av resan för att ens kunna ansöka om visum. Men folk som bara reser runt och sover där dom hamnat? Blir svårt för mig att meddela innan jag reser, då jag åker på måndag morgon.
Citera
2017-09-03, 00:47
  #4
Medlem
Busstations avatar
När jag var i Kina för några år sedan letade jag bara upp namnet och adressen på ett random hotell och fyllde i att jag skulle dit. När jag väl var i Kina åkte jag aldrig dit (hade inte bokat något där heller) utan åkte runt i Kina i ungefär fyra veckor och bodde på olika ställen jag bokade på plats. Hade inga problem överhuvudtaget och skulle inte tro att du skulle få det heller om inte saker har ändrats de senaste åren.
Citera
2017-09-03, 02:56
  #5
Medlem
Det bästa är att fråga visacentret vad de tycker. Skall normalt sett inte vara något problem, kolla bara att stället du skall bo på kan ta emot utlänningar. Alla hotell som tar emot utlänningar skall inom 24h springa till polisstationen och registerar ditt pass. Bättre hotell gör detta online och har en speciell scanner för pass vid incheckningsdisken men på enklare hotell tar dom fotokopia och springer till polisstationen.

Snart är det en stor konferens i Beijing och dom håller på för fullt med att städa upp runt centrum och man märker att dom blockerar mer på internet så det kanske kan vara så att du bör meddela visacentret men normalt sett är det bara att ange första stället på det gule inreseformuläret som delas ut på flyget.
Citera
2017-09-03, 09:38
  #6
Medlem
Bairuilongs avatar
Jag vet att det är ganska vanligt förekommande bland t ex backpackers att boka ett hotell bara för att kunna bifoga till visumansökan, och sedan avboka hotellet när de fått visumet. Jag har även sett att visum-agenter beskriver detta förfarande som ofarligt.

Att de kinesiska myndigheterna skulle följa upp dina hotellbokningar för att i efterhand jämföra med din visumansökan är nog inget de gör om det inte finns extraordinära skäl.

Dvs, jag ser inget problem för dig att byta till ditt önskade hostel.

Mvh
Citera
2017-09-03, 15:43
  #7
Medlem
zonedisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bairuilong
Jag vet att det är ganska vanligt förekommande bland t ex backpackers att boka ett hotell bara för att kunna bifoga till visumansökan, och sedan avboka hotellet när de fått visumet. Jag har även sett att visum-agenter beskriver detta förfarande som ofarligt.
När jag ska gå in i Kina, bör jag då ange mitt ordinarie hotell som jag sökte visumet med eller ange mitt nya boende där jag faktiskt ska bo?
Citera
2017-09-03, 17:28
  #8
Medlem
Bairuilongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zonedisk
När jag ska gå in i Kina, bör jag då ange mitt ordinarie hotell som jag sökte visumet med eller ange mitt nya boende där jag faktiskt ska bo?

Jag anser att du bör uppge den adress där du i verkligheten har för avsikt att bo.

Mvh
Citera
2017-12-05, 11:53
  #9
Medlem
feemaxxxs avatar
Boka nya stället och avboka gamla. Så länge du bor på ställen som är certificerade att ta emot utlänningar ör det ingen som bryr sig. (Så länge de vet var du är...)
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2869675

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback