Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-12, 22:44
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JDAM
Våldtäkt är tydligen inget prio ärende i dagens Sverige. Samt att det är tydligt att det svenska rättsväsendet tycker synd om dessa våldtäktsmän, är du av utländsk härkomst Somalia Eritrea då blir du förmodligen inte ens dömd, vet att detta sticker i ögonen på väldigt många och det borde det göra.

Det är först nu som det får genomslag hur havererat det svenska rättsystemet inkl polisen är. Eliasson och Löfven och Johansson är snart klara för avgång. Större grundstötning har Sverige aldrig varit med om (tidigare). Men det kommer tyvärr dröja innan landet når ytan igen. En eloge till alla tjänstemän som ser eländet som berättar hur illa det är. Det som än så länge pågår på många håll är sannolikt en mörkläggningskultur styrd och önskad från toppen.
Citera
2017-09-14, 17:53
  #14
Medlem
JDAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Det är först nu som det får genomslag hur havererat det svenska rättsystemet inkl polisen är. Eliasson och Löfven och Johansson är snart klara för avgång. Större grundstötning har Sverige aldrig varit med om (tidigare). Men det kommer tyvärr dröja innan landet når ytan igen. En eloge till alla tjänstemän som ser eländet som berättar hur illa det är. Det som än så länge pågår på många håll är sannolikt en mörkläggningskultur styrd och önskad från toppen.


Läs denna mening flera gånger.

Polisen hinner inte utreda våldtäkter pga alla mord.


https://www.metro.se/artikel/polisen...rund-av-morden
Citera
2017-09-14, 20:25
  #15
Medlem
Tror polisen att flickan talar sanning eller ej? Kan det vara så att polisens ständiga narrativ om brist på resurser är något man ständigt tar fram inför medierna när det kokar ner till någonting helt annat.

GBG har haft få skjutningar 2017. Läraren i Bergsjön kan ju inte ta upp alla resurser.
Den här storyn behöver mer kött på benen för att överleva.
Citera
2017-09-14, 21:44
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JDAM
Läs denna mening flera gånger.

Polisen hinner inte utreda våldtäkter pga alla mord.


https://www.metro.se/artikel/polisen...rund-av-morden

Men det har inte gått från 0 till 100 på 5 sekunder. Politikerna har haft många år på sig att mota den ökande kriminaliteten. Men det här landet har styrts som det fortfarande var 1970. Och det fortsätter att styras som det vore 1970. Vore bra om Morgan och Stefan läser det här och förstår att det nu är 2017.
Citera
2017-09-15, 06:47
  #17
Medlem
Universells avatar
http://www.expressen.se/gt/polischef...ningar-pa-hog/

otroligt bra artikel som visar hur verkligheten är för de här poliserna
hur som helst, det som tillhör ämnet från artikeln:

Citat:
– Åklagaren skriver i sitt första direktiv att bevisläget inte är särskilt lysande

Citat:
Det här brottet hade skett för en månad sedan, så den tekniska bevisningen var ganska rökt. Jag gjorde bedömningen att flickan var skyddad, hon var inte mitt i brottet utan hemma hos sin mamma. Då ger jag det inte högsta prioritet, utan vi har treåringar som våldtagits som vi måste prioritera före det som skett en månad tillbaka i tiden, säger Carina Palmqvist.

Mycket väl värt att läsa artikeln för att öka förståelsen
Citera
2017-11-05, 20:51
  #18
Medlem
Osceolas avatar
"Det här brottet hade skett för en månad sedan, så den tekniska bevisningen var ganska rökt. Jag gjorde bedömningen att flickan var skyddad, hon var inte mitt i brottet utan hemma hos sin mamma. Då ger jag det inte högsta prioritet, utan vi har treåringar som våldtagits som vi måste prioritera före det som skett en månad tillbaka i tiden, säger Carina Palmqvist."

Varför gjordes en polisanmälan först efter en månad? Mamman borde väl begripa att utan DNA är det ganska kört.
WT helt klart!
Citera
2017-11-06, 00:35
  #19
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Universell
http://www.expressen.se/gt/polischef...ningar-pa-hog/

otroligt bra artikel som visar hur verkligheten är för de här poliserna
hur som helst, det som tillhör ämnet från artikeln:

Mycket väl värt att läsa artikeln för att öka förståelsen
Oavsett om flickans mamma är WT och att åklagaren hänvisar till våldtäktsfall som måste ges högre prioritet, det är fan i mig en skandal att saken läggs på hög.

Det handlar inte om att kritisera enskilda polismän eller åklagare. Det handlar om att kritisera en jävligt usel lagstiftare som har nedmonterat rättsstaten.

Av det skälet så saknar jag helt någon förståelse för att ärendet inte utreds på stubben.
Citera
2017-11-06, 00:42
  #20
Medlem
Snubban007s avatar
Vet man vem mgm är eller?
Citera
2018-02-23, 18:25
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Oavsett om flickans mamma är WT och att åklagaren hänvisar till våldtäktsfall som måste ges högre prioritet, det är fan i mig en skandal att saken läggs på hög.

Det handlar inte om att kritisera enskilda polismän eller åklagare. Det handlar om att kritisera en jävligt usel lagstiftare som har nedmonterat rättsstaten.

Av det skälet så saknar jag helt någon förståelse för att ärendet inte utreds på stubben.
Har svårt att se att det har med lagen att göra.Inte är det lätt när någon anmäler en våldtäkt 1 månad efter händelsen. Troligen inte berättat för mamman. Alla eventuella blåmärken borta, kläder kanske tvättade. Inga vittnen. Den sedvanliga undersökning som gjorts efter anmälan ger knappast något. Skulle tro att det är omöjligt att bevisa skuld även om man vet vem som är gärningsman.
Citera
2018-02-23, 22:18
  #22
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uttersjo
Har svårt att se att det har med lagen att göra.Inte är det lätt när någon anmäler en våldtäkt 1 månad efter händelsen. Troligen inte berättat för mamman. Alla eventuella blåmärken borta, kläder kanske tvättade. Inga vittnen. Den sedvanliga undersökning som gjorts efter anmälan ger knappast något. Skulle tro att det är omöjligt att bevisa skuld även om man vet vem som är gärningsman.

Men nu har ju polisen till slut hållt förhör med idioten som erkänner att han haft sex med tolvåringen. Detta åker han dit på. Den tekniska bevisningen spelar ingen roll med hans erkännande.

Även om han inte hade erkänt så är det totalt skamligt om det hade tagit mer än någon timme efter anmälan innan de halat in honom på förhör. Nu tog det flera månader!
Citera
2018-02-24, 00:39
  #23
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uttersjo
Har svårt att se att det har med lagen att göra.Inte är det lätt när någon anmäler en våldtäkt 1 månad efter händelsen. Troligen inte berättat för mamman. Alla eventuella blåmärken borta, kläder kanske tvättade. Inga vittnen. Den sedvanliga undersökning som gjorts efter anmälan ger knappast något. Skulle tro att det är omöjligt att bevisa skuld även om man vet vem som är gärningsman.

En våldtäktsanklagelse borde utredas utan någon väntan.
Om det är sant eller lögn för inte någon skillnad, det skall snabbt utredas så att brottsoffret får gehör för sin sak, eller den oskyldigt anklagade slipper hållas på sträckbänken.
Citera
2018-02-25, 17:17
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
En våldtäktsanklagelse borde utredas utan någon väntan.
Om det är sant eller lögn för inte någon skillnad, det skall snabbt utredas så att brottsoffret får gehör för sin sak, eller den oskyldigt anklagade slipper hållas på sträckbänken.
Att ärendet har lagts på hög borde inte betyda att man ingenting gjort. Man har säkert hållit förhör med flickan och hennes mamma efter händelsen. Nu får vi hoppas att det finns några andra bevis. Det vet nog ingen av oss.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback