Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-02, 12:35
  #1
Medlem
Jag var ute för detta med ödelagda tryckluftslangar till släpet, och då slår det som bekant tvärstopp.
Det finns två spakar, en röd, och en svart, om man ställer dem rätt så borde det gå att frikoppla släpet, eller? Hur gör man? Går det? jag testade max men det var tvärstopp. Någon som vet?
Citera
2017-09-02, 13:05
  #2
Medlem
fimbuls avatar
Du måste förmodligen skruva loss fjäderspänningen till parkeringsbromsen.
Citera
2017-09-02, 21:52
  #3
Medlem
skunkjobbs avatar
Det hade nog kunnat leda dig ett steg närmre årets pedagogpris om du skrev att det gäller ett lastbilssläp och att du vill kunna släppa på bromsarna utan tryckluft. Såhär kanske: Släppa broms på lastbilssläp utan luft.
Citera
2017-09-04, 15:06
  #4
Medlem
rebbans avatar
Det är möjligt om det finns luft kvar i tankarna och det finns en sån ventil på släpet.. Annars är det skruva klockor som gäller
Citera
2017-09-07, 20:22
  #5
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebban
Det är möjligt om det finns luft kvar i tankarna och det finns en sån ventil på släpet.. Annars är det skruva klockor som gäller
Eller som på maskinsläpen man hade i lumpen. Då gick det att skruva loss bromsarna med ett vred. Det var en bra funktion när man rangerade släp med lastmaskinen.
Citera
2017-09-08, 14:46
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det hade nog kunnat leda dig ett steg närmre årets pedagogpris om du skrev att det gäller ett lastbilssläp och att du vill kunna släppa på bromsarna utan tryckluft. Såhär kanske: Släppa broms på lastbilssläp utan luft.

Ok, lite otydligt av mig, det gäller lastbilssläp. Jag säger som "helknäpp" i Kellys Hjältar, Jag vet inte hur det funkar, jag bara kör skiten!
Det går alltså inte. Tack för svar.
Citera
2017-09-08, 23:25
  #7
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Ok, lite otydligt av mig, det gäller lastbilssläp. Jag säger som "helknäpp" i Kellys Hjältar, Jag vet inte hur det funkar, jag bara kör skiten!
Det går alltså inte. Tack för svar.


Det kan gå beroende på om du har en ventil och om du har luft kvar i tankarna.
Citera
2017-09-14, 20:28
  #8
Medlem
Först och främst så måste det finnas luft i tankarna.

Symbolerna vid röda och svarta knappen visar hur dom ska stå.

Båda intryckta så är bromsarna släppta.

Det är dock väldigt vanligt att framför allt den svarta inte används så den har fastnat. Inte helt ovanligt med den röda heller.

Det går ju att släppa på bromsarna på ett släp utan luft också men det kräver lite job istället för att bara trycka in en ventil.
__________________
Senast redigerad av pilsnerhufvud 2017-09-14 kl. 20:30.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback