• 1
  • 2
2017-09-02, 10:37
Medlem
Var i på semester i somras och på vägen hem ska jag ha blivit tagen av en hastighetskamera. Fick ett brev hem där de stog att jag kört 29 över hastighetsgränsen på A7 vid Göttingen och vilken kamera det var. Mitt regnr förekommer också i texten. Fotot innehåller bara en bild på mig i när jag kör, som ett poträtt så man ser inte bilen lr nått. Och det förekommer inte hur mycket jag ska betala utan fick hem en blankett jag skulle skicka in om jag hade kommentarer på händelsen. Det står att jag kommer få böter dock. Brukar de skicka sånna här brev när man ska få böter? Läste en artikel på en snubbe som fått något liknande men de var en bluff.
Citera
2017-09-02, 11:07
Medlem
S.O.Stolps avatar
Det är väl som i Sverige. Det skickas ut en bild på dig så får du erkänna eller förneka. Sen går dom vidare, eller inte. Toknekar du så kanske dom släpper det.
Citera
2017-09-02, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Det är väl som i Sverige. Det skickas ut en bild på dig så får du erkänna eller förneka. Sen går dom vidare, eller inte. Toknekar du så kanske dom släpper det.

Mjo men skickar de verkligen ett brev som säger "du kommer få böter" ? Har vänner som fått men där förekommer bötersumman, bild på föraren inklusive fordonet och vem man ska betala till.
Citera
2017-09-02, 11:15
Medlem
Det låter ju lite fishy.
Hade jag varit du hade jag avvaktat och väntat in eventuell påminnelse.

Du skriver något om en blankett.
Kan du inte beskriva den? Vad vill dom att du skriver där?
Scanna in den här så vi får titta.
Citera
2017-09-02, 11:21
Medlem
http://norran.se/nyheter/blaljus-nyh...assaden-461144

Googlade och hittade den här länken.

Visserligen från 2015, men det verkade vara ett bedrägeri.
Liknar ditt fall där inget bötesbelopp fanns utan man ombads förklara sig på en blankett.

Han hade visserligen inte varit i TYskland whatsoever.

Kan ju inte vara så svårt att fota dig från en vägren någonstans och påstå att det är från en kamera i tyskland..
Citera
2017-09-02, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meanMrMustard
Det låter ju lite fishy.
Hade jag varit du hade jag avvaktat och väntat in eventuell påminnelse.

Du skriver något om en blankett.
Kan du inte beskriva den? Vad vill dom att du skriver där?
Scanna in den här så vi får titta.

Här kmr den. Dock så var det ett översatt engelskt papper med där det stod att de var frivilligt.

https://i.imgur.com/HcYvXFg.png
Citera
2017-09-02, 11:37
Medlem
Citat:
http://norran.se/nyheter/blaljus-nyh...assaden-461144

Googlade och hittade den här länken.

Visserligen från 2015, men det verkade vara ett bedrägeri.
Liknar ditt fall där inget bötesbelopp fanns utan man ombads förklara sig på en blankett.

Han hade visserligen inte varit i TYskland whatsoever.

Kan ju inte vara så svårt att fota dig från en vägren någonstans och påstå att det är från en kamera i tyskland..

Läste exakt den, därför tänkte jag att det kunde varta något sånt.

Edit:

Det roliga är att i det tyska brevet står det att man ska lämna in blanketten inom en vecka, men i det engelska översatta brevet står det 2 veckor.
Senast redigerad av Wulzebour 2017-09-02 kl. 11:48.
Citera
2017-09-02, 11:50
Medlem
Jag förstår att du undrar.
Ser ju inte helt legitimt ut.

Tex punkten 2 ska fyllas i om man under 18 med uppgifter om eventuell målsman??! För en fartkamera?
Och punkten 3 med uppgifter om själva händelsen är frivillig??

Jag hade personligen aldrig fyllt i den där.
Citera
2017-09-02, 12:00
Medlem
Citat:
Jag förstår att du undrar.
Ser ju inte helt legitimt ut.

Tex punkten 2 ska fyllas i om man under 18 med uppgifter om eventuell målsman??! För en fartkamera?
Och punkten 3 med uppgifter om själva händelsen är frivillig??

Jag hade personligen aldrig fyllt i den där.

Mjo låter jävligt fishy. Kommer inte fylla i den. Den ska ju vara "frivillig". Väntar på eventuellt böter.. om de äns är legit..

Tack för svar btw.
Citera
2017-09-02, 14:07
Medlem
Det är ju uppenbart lurendrejeri. Står inget myndighetsnamn eller annan identifikation. Bara ett slumpmässigt nummer uppe och lite streck till vänster för att göra det "trovärdigare". Ser ut som ett papper som en lågstadieelev har skrivit och sen skrivit ut 1000 gånger. Har du en vedugn så vet du var du kan slänga pappret.
Citera
2017-09-02, 15:15
Medlem
Slumlords avatar
Kontakta tyska ambassaden. Då kan du dels få bekräftat om det är äkta (förmodligen inte) och även uppmärksamma dem på bedrägeriet (vilket det gissningsvis är).
Citera
2017-09-02, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slumlord
Kontakta tyska ambassaden. Då kan du dels få bekräftat om det är äkta (förmodligen inte) och även uppmärksamma dem på bedrägeriet (vilket det gissningsvis är).

Tack för tipset. Mailade dom
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in