Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-01, 20:32
  #1
Avstängd
Är man oftast en mix utseendemässigt mellan ens mor och far, där den ena är lite mer dominant eller är man även unik och har något utseendemässigt som egentligen bara finns i ens egna DNA? Hur brukar det oftast vara fördelat?

Ärver man även beteende/sociala delarna av föräldrar? Hur dem pratar, hållning, hur dem beter sig etc?

Vore intressant veta
__________________
Senast redigerad av Amecce 2017-09-01 kl. 21:21.
Citera
2017-09-01, 22:04
  #2
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amecce
Är man oftast en mix utseendemässigt mellan ens mor och far, där den ena är lite mer dominant eller är man även unik och har något utseendemässigt som egentligen bara finns i ens egna DNA? Hur brukar det oftast vara fördelat?

Ärver man även beteende/sociala delarna av föräldrar? Hur dem pratar, hållning, hur dem beter sig etc?

Vore intressant veta

Det är olika. Visst finns det t.ex. söner som är hyggligt lika avbilder av sin far, men än mer vanligt är att genetiskt arv "hoppar över" en generation och barnen blir mest lika mor- eller farföräldrar.

Ser det på mina barn. Definitivt lika morfar och farmor. Klockrent. Gäller utseende, längd, fysiska attribut, hårfärg osv.
Citera
2017-09-01, 22:07
  #3
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Inte det minsta.
Citera
2017-09-01, 22:42
  #4
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är olika. Visst finns det t.ex. söner som är hyggligt lika avbilder av sin far, men än mer vanligt är att genetiskt arv "hoppar över" en generation och barnen blir mest lika mor- eller farföräldrar.

Ser det på mina barn. Definitivt lika morfar och farmor. Klockrent. Gäller utseende, längd, fysiska attribut, hårfärg osv.

Det här undrar jag hur det i praktiken går bevisa. Jag har teoretiskt hört det många gånger. I mitt fall stämmer det. Tar jag fram gamla fotografier generationen innan mina föräldrars, faktiskt på min mors sida. Så ser jag tydliga likheter. Just på utseende, fysiska attribut, hårfärg och även längd.
Citera
2017-09-01, 22:50
  #5
Medlem
Är otroligt lik min pappa när han var i samma ålder som mig. När vi visat bilder på pappa från 60-talet har folk trott att det var jag på bilderna, så där råder det ingen tvekan om faderskapet om man säger så. Vad gäller språket så har jag ärvt dialekt från mina föräldrar som kommer från en annan del av landet än den jag växt upp i. Så där har jag fått språket mer från mina föräldrar än från övriga omgivningen.

Är det bara jag som tycker det är svårt att se likheter över könsgränserna? Jag har aldrig sett en dotter vara lik sin pappa eller son vara lik sin mamma. Men ändå hör man ofta folk säga sånt.
Citera
2017-09-01, 22:55
  #6
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Är otroligt lik min pappa när han var i samma ålder som mig. När vi visat bilder på pappa från 60-talet har folk trott att det var jag på bilderna, så där råder det ingen tvekan om faderskapet om man säger så. Vad gäller språket så har jag ärvt dialekt från mina föräldrar som kommer från en annan del av landet än den jag växt upp i. Så där har jag fått språket mer från mina föräldrar än från övriga omgivningen.

Är det bara jag som tycker det är svårt att se likheter över könsgränserna? Jag har aldrig sett en dotter vara lik sin pappa eller son vara lik sin mamma. Men ändå hör man ofta folk säga sånt.

Jag har sett massor av likheter över könsgränserna, så det är inget konstigt, och med det menar jag inte alls att t.ex. en son skulle vara feminin på något sätt bara för att denne är lik mamman eller farmor/mormor.
Citera
2017-09-01, 22:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Är otroligt lik min pappa när han var i samma ålder som mig. När vi visat bilder på pappa från 60-talet har folk trott att det var jag på bilderna, så där råder det ingen tvekan om faderskapet om man säger så. Vad gäller språket så har jag ärvt dialekt från mina föräldrar som kommer från en annan del av landet än den jag växt upp i. Så där har jag fått språket mer från mina föräldrar än från övriga omgivningen.

Är det bara jag som tycker det är svårt att se likheter över könsgränserna? Jag har aldrig sett en dotter vara lik sin pappa eller son vara lik sin mamma. Men ändå hör man ofta folk säga sånt.
Om du bara är lik din pappa, har du inte funderat över om din pappa kanske var otrogen?
Citera
2017-09-01, 23:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Inte det minsta.
Vem är du lik då?
Citera
2017-09-01, 23:03
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VivreSaVie
Om du bara är lik din pappa, har du inte funderat över om din pappa kanske var otrogen?

Hur tänkte du nu?
Citera
2017-09-01, 23:04
  #10
Medlem
MoaLjungs avatar
Mamma väldigt mycket och pappa väldigt lite.
Citera
2017-09-01, 23:24
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_

Är det bara jag som tycker det är svårt att se likheter över könsgränserna? Jag har aldrig sett en dotter vara lik sin pappa eller son vara lik sin mamma. Men ändå hör man ofta folk säga sånt.

Nä, jag har sett tjejer inte likna mamman alls och endast pappan.
Citera
2017-09-01, 23:26
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Amecce
Är man oftast en mix utseendemässigt mellan ens mor och far, där den ena är lite mer dominant eller är man även unik och har något utseendemässigt som egentligen bara finns i ens egna DNA? Hur brukar det oftast vara fördelat?

Ärver man även beteende/sociala delarna av föräldrar? Hur dem pratar, hållning, hur dem beter sig etc?

Vore intressant veta

Det beror helt på. Ibland är det en tydlig mix ibland inte. Gällande beteenden så kan det ärvas psykologiska svagheter såväl som styrkor även utan kontakt med föräldern. Det heter genetik av en anledning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback