Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-15, 02:55
  #145
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Om det låter absurt så är det för att det är det.
Nej, du missar det självklara: det låter absurt för att du inte förstår det, och därför beskriver något helt annat. Låt oss kalla det rrpiper-systemet: valutan som är som fiat men utan backning. Briljant.

Du delar detta problem med _Baste_ (men tack och lov inte hans andra problem): du har bestämt dig för att du redan förstår något du absolut inte förstår. Så du försöker förklara det som något helt annat som du redan förstår. Det blir tvärstopp. Du är inte systemutvecklare så att du tror att det på något vis är datastrukturen som är intressant (den är inte det minsta intressant). Du kan guld, så du tror att bitcoin är dåligt för att det inte har en annan primär tillämpning. Du kan fiat, så du tror att bitcoin är dåligt för att det inte är backat av ett toppstyrt system.

Men inte något av dessa saker du fått för dig beskriver bitcoin har något att göra med bitcoin, allra minst att göra med varför bitcoin är intressant.

Citat:
Transaktionerna har gått ner under det senaste året och Bitcoin tappar marknadsandelar. Hoppas jag hinner lära mig ordentligt vad det är för nåt innan det är för sent.
WTF?
För det första har inte antalet transaktioner gått ner. För det andra finns det goda anledningar bakom att det inte ökar. Förstår du varför?

Jag har själv inte pysslat med Bitcoin på ganska länge, men allt utom Bitcoin är sådan brutal överkurs om man inte är med på Bitcoin. Det är som att förklara linjär algebra före addition.
Citat:
Tekniskt spännande eller generera värde motsäger väl inte varandra. Det är väl klart att det låg i deras intresse att få bollen i rullning.
Det som verkligen blir bisarrt är att du sitter och gissar fram historia (inte speciellt gammal och rätt väldokumenterad), gissningar som du sedan baserar din analys på.
Citera
2017-09-15, 07:34
  #146
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajjmkajjm
Det är naturligtvist inte FYSISKT omöjligt, men men det är logiskt näst intill så nära omöjligt man kan komma.

Liksom, om du ändå ska rakt av kopiera något - varför inte kopiera Facebook och bli ännu rikare?
Facebook är inte open source.
Citera
2017-09-15, 07:43
  #147
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Nej, du missar det självklara: det låter absurt för att du inte förstår det, och därför beskriver något helt annat. Låt oss kalla det rrpiper-systemet: valutan som är som fiat men utan backning. Briljant.

Du delar detta problem med _Baste_ (men tack och lov inte hans andra problem): du har bestämt dig för att du redan förstår något du absolut inte förstår. Så du försöker förklara det som något helt annat som du redan förstår. Det blir tvärstopp. Du är inte systemutvecklare så att du tror att det på något vis är datastrukturen som är intressant (den är inte det minsta intressant). Du kan guld, så du tror att bitcoin är dåligt för att det inte har en annan primär tillämpning. Du kan fiat, så du tror att bitcoin är dåligt för att det inte är backat av ett toppstyrt system.

Men inte något av dessa saker du fått för dig beskriver bitcoin har något att göra med bitcoin, allra minst att göra med varför bitcoin är intressant.

WTF?
För det första har inte antalet transaktioner gått ner. För det andra finns det goda anledningar bakom att det inte ökar. Förstår du varför?

Jag har själv inte pysslat med Bitcoin på ganska länge, men allt utom Bitcoin är sådan brutal överkurs om man inte är med på Bitcoin. Det är som att förklara linjär algebra före addition.
Det som verkligen blir bisarrt är att du sitter och gissar fram historia (inte speciellt gammal och rätt väldokumenterad), gissningar som du sedan baserar din analys på.

Jag visste inte att det var väldokumenterat att det endast fanns plats för ett motiv i samtliga Bitcoin pionjärers huvud. Jag är ledsen att jag betedde mig bisarrt.

Kunde du inte i övrigt sparat på text genom att skriva "Du har fel"? Om du inte talar om varför jag har fel i förhållande till sanningen som du är priviligierad att sitta på så lär jag mig inget. Har du tröttnat på att vilja lära mig? Är jag för dum och hopplös?

Här är min källa till att antalet transaktioner har gått ner i år:

https://blockchain.info/sv/charts/n-transactions

Vilka är de goda anledningarna till att det inte ökar?
Citera
2017-09-15, 13:07
  #148
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Nej, du missar det självklara: det låter absurt för att du inte förstår det, och därför beskriver något helt annat. Låt oss kalla det rrpiper-systemet: valutan som är som fiat men utan backning. Briljant.

Du delar detta problem med _Baste_ (men tack och lov inte hans andra problem): du har bestämt dig för att du redan förstår något du absolut inte förstår. Så du försöker förklara det som något helt annat som du redan förstår. Det blir tvärstopp. Du är inte systemutvecklare så att du tror att det på något vis är datastrukturen som är intressant (den är inte det minsta intressant). Du kan guld, så du tror att bitcoin är dåligt för att det inte har en annan primär tillämpning. Du kan fiat, så du tror att bitcoin är dåligt för att det inte är backat av ett toppstyrt system.

Men inte något av dessa saker du fått för dig beskriver bitcoin har något att göra med bitcoin, allra minst att göra med varför bitcoin är intressant.

WTF?
För det första har inte antalet transaktioner gått ner. För det andra finns det goda anledningar bakom att det inte ökar. Förstår du varför?

Jag har själv inte pysslat med Bitcoin på ganska länge, men allt utom Bitcoin är sådan brutal överkurs om man inte är med på Bitcoin. Det är som att förklara linjär algebra före addition.
Det som verkligen blir bisarrt är att du sitter och gissar fram historia (inte speciellt gammal och rätt väldokumenterad), gissningar som du sedan baserar din analys på.

Utan att vara expert på just bitcoin så känner jag igen en bubbla. Det spelar ingen roll vad det underliggande är - IT-aktier, bostäder, tulpanlökar eller bitcoin.
Citera
2017-09-15, 13:42
  #149
Medlem
Kurrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Jag kan gå in till en affär med ett bevis på ett löfte och förklara för mannen bakom disken att han kan få motta löftet istället för mig om han tar över ägarskapet av papperslappen. Det är logiskt. Eller så kan jag gå in till affären med ett pappersbevis på ett påstående. "Titta här en massa människor säger att det här är nånting, vi vet inte vad det är men alla säger att det är samma sak! Just nu är det här påståendet värt 3000 dollar!". Om det låter absurt så är det för att det är det.
.
Vad snackar du om? På vilket sätt har vanliga pengar ett värde som inte bitcoin kan ha? Vanliga pengar har ett värde för att folk använder dem och de backas upp av olika länders regeringar. Bitcoin är likadant, det har endast värde eftersom folk använder dem, men till skillnad från vanliga pengar backas upp av länders regeringar så backas bitcoin upp av användarna. Hur menar du att vanliga pengar är ett "löfte"? löfte för vad? på vilket sätt är inte bitcoin ett "löfte" på samma sätt?
Citera
2017-09-15, 14:14
  #150
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurret
Vad snackar du om? På vilket sätt har vanliga pengar ett värde som inte bitcoin kan ha? Vanliga pengar har ett värde för att folk använder dem och de backas upp av olika länders regeringar. Bitcoin är likadant, det har endast värde eftersom folk använder dem, men till skillnad från vanliga pengar backas upp av länders regeringar så backas bitcoin upp av användarna. Hur menar du att vanliga pengar är ett "löfte"? löfte för vad? på vilket sätt är inte bitcoin ett "löfte" på samma sätt?

Bäste Herr Kurret, det är min ödmjuka uppfattning att en sedel är en fordran på Riksbanken och kontoinnehav på en vanlig bank är en fordran på den banken. Bägge banker bokför dessa fordringar som skulder och balanserar dessa skulder mot tillgångar som de äger. De använder dessa tillgångar om det behövs för att betala av skulden. På så vis är de utgivna pengarna löften i kontrast till Bitcoin vars ägande inte berättigar till någonting från utgivaren.
Citera
2017-09-15, 18:16
  #151
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Utan att vara expert på just bitcoin så känner jag igen en bubbla. Det spelar ingen roll vad det underliggande är - IT-aktier, bostäder, tulpanlökar eller bitcoin.
Mm, jag antar att du prickade in IT-bubblan också. Det var tur att du sålde MS och Apple, annars skulle du ha en sån där klassisk rikemans-deppression nu.

Det befängda i ditt tunnelseende är att jag dels gång efter annan hintat om faktiska problem, dels började hela diskuterandet i den här tråden med att likställa den här situationen med IT-bubblan. Ni är så blinda i viljan av att vara unika att ni helt missar det faktum att jag i det här sammanhanget förstår ert perspektiv ypperligt, jag råkar bara ha koll på det vi faktiskt diskuterar också.

Mitt första inlägg i tråden:
Citat:
Har varit urspårat länge, är bara fler och fler som hittar dit.

Det är som allt annat. Vissa saker kommer att hålla, merparten är skräp. Ett tränat öga kan snabbt och enkelt avfärda över hälften av alla dessa startups som ren luft; det är däri själva "urspårningen" ligger, att extremt dåliga företag med en extremt dålig idé kan plocka några hundra miljoner i finansiering.

Det var ju dock samma med http. Innan IT-bubblan sprack kunde vilket dumhuvud som helst sälja ren luft.
__________________
Senast redigerad av Trillske 2017-09-15 kl. 18:19.
Citera
2017-09-15, 22:01
  #152
Medlem
boriss avatar
Inte en bubbla säger ni? Varför köper folk bitcoins egentligen? Är det för att..

1. De är så smidiga att betala med?

eller

2. De förväntar sig att de ska fortsätta öka i värde?

Citera
2017-09-15, 22:14
  #153
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boris
Inte en bubbla säger ni? Varför köper folk bitcoins egentligen? Är det för att..

1. De är så smidiga att betala med?

eller

2. De förväntar sig att de ska fortsätta öka i värde?

1) Ja
2) Ja

Visslande jävla dumhuvuden. Sitter där med gammelmormor och funderar på varför folk inte skickar snigelpost längre.
Citera
2017-09-15, 22:39
  #154
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
1) Ja
2) Ja

Visslande jävla dumhuvuden. Sitter där med gammelmormor och funderar på varför folk inte skickar snigelpost längre.

Vad händer med ditt humör Trillske? Jag tycker du har en viss begåvning. Men varför tar inte betalningarna fart i Bitcoin?
Citera
2017-09-15, 22:45
  #155
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boris
Inte en bubbla säger ni? Varför köper folk bitcoins egentligen? Är det för att..

1. De är så smidiga att betala med?

eller

2. De förväntar sig att de ska fortsätta öka i värde?



Både och. Jag har börjat att spara en liten del i Bitcoin även om jag själv är lite kritisk så sparar jag så lite som jag har råd att bli av med. Märker ju att fler och fler accepterar Bitcoins så varför inte. Ökar det i värde är det ju så klart ett plus.
Citera
2017-09-15, 23:00
  #156
Medlem
boriss avatar
På vilket sätt är bitcoin smidigare att betala med än kort eller Swish?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback