Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-01, 18:09
  #1
Medlem
Tjena flashback!

Jag har nyligen öppnat en hemsida där jag bedriver marknadsföring inom en nisch, och självklart behöver jag trafik till sidan. I dagsläget är hemsidan endast på svenska men skulle även vilja ha den på engelska för att nå en bredare marknad.

Nu till frågan: Hur är lättast samt mest optimalt att göra detta? Vet att det finns tillägg i wordpress där man kan få sidan på fler språk, min tanke kring detta är hur funkar detta med SEO och liknande? Finns det något annat bättre sätt att göra det? Bör jag kanske satsa på två separata domäner? Är ny på det här med att driva hemsidor som ni säkert märker.

Ser fram emot svar!
Citera
2017-09-01, 18:48
  #2
Medlem
studioxswes avatar
nejdå du behöver inte separata domäner, typ alla flerspråkiga plugin erbjuder dig alternativ, kör med en /en och en /sv istället där du bestämmer vilken som ska vara default.

Just detta är viktigt då du nog vill fortsätta ha svenska som default. För SEO är det ju viktigt att du ser till att du har ett plugin som låter dig välja metataggar som passar för språket du vill ha

Om din nisch är så smal som den verkar, varför ska du i så fall ha flera språk i överhuvudtaget?
Citera
2017-09-02, 01:27
  #3
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luckynofakie
Tjena flashback!

Jag har nyligen öppnat en hemsida där jag bedriver marknadsföring inom en nisch, och självklart behöver jag trafik till sidan. I dagsläget är hemsidan endast på svenska men skulle även vilja ha den på engelska för att nå en bredare marknad.

Nu till frågan: Hur är lättast samt mest optimalt att göra detta? Vet att det finns tillägg i wordpress där man kan få sidan på fler språk, min tanke kring detta är hur funkar detta med SEO och liknande? Finns det något annat bättre sätt att göra det? Bör jag kanske satsa på två separata domäner? Är ny på det här med att driva hemsidor som ni säkert märker.

Ser fram emot svar!

Om du kör i ett CMS som t.ex. Wordpress så bör du utnyttja en befintlig flerspråksfunktion.
Om du t.ex. sätter språk i en cookie så kan du ha samma URL för en viss sida oberoende av språk. Då blir sidvisningar summan för alla språk. Om du vill hålla i sär statistik för olika språk så kan det vara bättre att ha olika URLer för olika språk.
Flera domäner? Det är nog mer en profilfråga än en teknisk fråga. Om du t.ex. vill marknadsföra i USA kan det vara bra att ha en .com-domän.

En möjlighet är att förvälja språk beroende på var besökaren kommer från. Om man gör så är det ändå bra att besökaren kan välja språk själv.

Citera
2017-09-02, 05:32
  #4
Medlem
Jag driver en Titanic hemsida som jag håller på med att uppdatera, påbörjade förra året med det och det kommer ta mig säkert nåt år till beroende på hur länge jag sitter och orkar görat och jag översätter allt via Google Översätt där jag sedan rättar till allt i efterhand.

Men back to topic, jag vet inte hur det är med Wordpress då jag kör med HTML men om du nu har tid och orken till det så kan du använda dig av Google Översätt. Fast då får du räkna med att det kommer att ta sitt lilla tag me tanke på att det kommer se ut som en person som gått på crack har översatt texten...tycker jag iallafall.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback