Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2017-09-04, 07:22
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det är inte så enkelt som man kan tro. Det är lätt att sätta ett ärende som sekretess men det är inte säkert att det ska vara sekretess och ärendet kan förändras över tid. Det kan få nya handlingar som förändras över tid från att vara icke sekretess till att bli sekretess och sen kan det vara så att den som handlägger ärenden inte är insatt i regelböckerna.

1. Rent generellt är det där inte ett argument som har bäring på 95% av ärendena. Däremot så finns ju social ärenden där sekretessfrågor torde bli huvudfrågan och innebära omfattande utlämningsproblem.
Citera
2017-09-04, 14:11
  #86
Medlem
shbous avatar
Så det är bara att ringa, säga man vill ha allt från 70-talet, och vänta?
Citera
2017-09-04, 18:10
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shbou
Så det är bara att ringa, säga man vill ha allt från 70-talet, och vänta?

1. De har nog löst det utlämningsproblemet med något centralarkiv. Så vill du har allt från 70-talet så får du nog pallra dig till arkivet och där begära handlingarna enligt arkivets regler.
Citera
2017-09-04, 18:40
  #88
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Rent generellt är det där inte ett argument som har bäring på 95% av ärendena. Däremot så finns ju social ärenden där sekretessfrågor torde bli huvudfrågan och innebära omfattande utlämningsproblem.

Klart det inte har bäring på det flesta ärendena men jag tror inte dom har koll på alla ärenden och handläggare kan ju ha bytts under åren och saker i ärenden ändrats så det innebär att de förmodligen måste granska alla ärenden innan de lämnas ut. Regler och lagar ändras även under tid och ärenden förändras över tid. Ex en upphandling kan vara sekretess tills den är klar osv
Citera
2017-09-04, 21:40
  #89
Medlem
EnDodTigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det är inte så enkelt som man kan tro. Det är lätt att sätta ett ärende som sekretess men det är inte säkert att det ska vara sekretess och ärendet kan förändras över tid. Det kan få nya handlingar som förändras över tid från att vara icke sekretess till att bli sekretess och sen kan det vara så att den som handlägger ärenden inte är insatt i regelböckerna.

Om man inte är insatt i reglerna så kanske man inte är lämplig för sitt uppdrag?

Det jag vill belysa är att jag fortfarande anser att statliga och kommunala uppdrag inte har samma Damoklessvärd hängande över sig som man idag har i snabbrörliga privata marknader som tex IT-industrin, det är i många fall fortfarande en skyddad verkstad.

Komplexiteten i att hantera sekretessbelagd material kan omöjligtvis vara hög, detta gör jag själv dagligen i form av specifikationer och designdokumentation, samtidigt som vi gentemot leverantörer levererar delar av dokumentationen inför förhandlingar etc.

Tyvärr vill jag påstå att det handlar om kompetensbrist hos de inblandade och det går att ändra genom höjda tjänstemannalöner, men då får dessa personer också uppleva en helt annan konkurrens om tjänsterna. Men för allmänheten är jag övertygad om att det skulle innebära en vinstsituation.

Komplext är det som sagt definitivt inte.
Citera
2017-09-05, 01:04
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Klart det inte har bäring på det flesta ärendena men jag tror inte dom har koll på alla ärenden och handläggare kan ju ha bytts under åren och saker i ärenden ändrats så det innebär att de förmodligen måste granska alla ärenden innan de lämnas ut. Regler och lagar ändras även under tid och ärenden förändras över tid. Ex en upphandling kan vara sekretess tills den är klar osv

1. So what. När det gäller extremt gamla prylar så är de inblandade vanligen avlidna sedan länge. När det gäller gamla prylar kan det vanligen vara som så att det står ett beslut och en beslutsmotivering.

2. Nja. Avseende såkallade sociala ärenden är det säkerligen så. Har ingen insyn i sådant men kan gissa att det är rätt smaskiga vidrigheter i sådana dokument och att de därför bör vara sekretesskyddade. Annars har jag svårt att tänka mig att andra än forskare är intresserade av sådana handlingar.

3. Vanligen tillämpas lagen så som den är vid ärendedatumet. Men i länsstyrelsesammanhang finns en massa undantag. Det kan vara som så att lagstiftningen från 1800-talet ska tillämpas i vissa sakfrågor eller att en handling kan sakna sekretess för att den helt enkelt inte var sekretessbelagd när den magasinerades; eller omvänt att ny lag häver gammal sekretess. Eller att behjärtansvärd statsanställd hittar en låda riktigt unk i källaren och offentliggör. Samvetsgrann arkitekt dumpar handlingar i arkivet. Borgmästare som jagas av oppositionen magasinerar kassaböcker&dagbok så att oppositionen inte ska kunna ändra i den efter maktövertagande. Slarvpelle kanske har fått diarie och förteckning att försvinna. Etc. osv.
3.1. Vill inte yttra mig om just upphandlingar - har inte ägnat den delen av offentligheten något intresse.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback