Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-01, 15:30
  #1
Medlem
Hej!
Jag har gjort ett galvaniskt element och ifrån dom två celler jag använde saltlösning i har det bildats nålformade kristaller.
Löser jag upp kristallerna i vatten så får det ett pH-värde på ca 5.
Samt droppar jag i silverjoner eller kolloidalt silver(som jag tror det heter) i vattenlösningen så reagerar det och indikerar på att det är någon form av klorid. Men vad exakt kristallerna är gjorda utav vet jag inte.

uppsättningen utav elementet är; jord från rabatten, förzinkad skruv, koppartråd samt elektrolytlösning bestående av falksalt med job samt vatten.

Elementet/batteriet i sig består av 7 celler med jord + 1 cell med sand och vardera cell ger ifrån sig ~0.5-0.8 V och totala mängden ström ligger på 5.86 V.

Finns det någon här som vet vad det är för kristaller jag har odlat och/eller är det någon som har gjort ett liknande experiment och fått samma resultat?


Här är en länk med en bild på kristallerna och zoomar man in så syns dom nålformade kristallerna tydligt.
http://www.bilddump.se/bilder/201709...252.47.245.jpg
Citera
2017-09-01, 15:57
  #2
Medlem
Kryptos avatar
Natriumklorid?
Citera
2017-09-01, 16:05
  #3
Medlem
Kan det vara, men då bör inte pH-värdet vara så lågt. Plus att natriumklorid bildar inte kristaller i den formationen.
Tror mer på zinkklorid eftersom pH-värdet är surt, men är inte säker eftersom det inte reagerar på luftfuktigheten i rummet vilket det borde göra om det är zinkklorid.
__________________
Senast redigerad av Svenskasmaker 2017-09-01 kl. 16:09.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback