Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-18, 00:36
  #13
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insectqueen27
Så är det väl ändå inte? Är det vanligt att länder har myndigheter som tex polis, försvarsmakt, räddningstjänst, lantmäteri, skatteverk , skola osv endast i sina huvudstäder? Vilka är dessa länder?
Det är väl att myndigheter har verksamhet utspritt i landet, något annat känns extremt opraktiskt.
Måhända ligger många myndigheters huvudkontor ofta i huvudstäder men det är ju en annan sak.
Jag menade givetvis deras huvudkontor. Trodde det var givet.
Citera
2017-09-18, 09:57
  #14
Medlem
insectqueen27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Jag menade givetvis deras huvudkontor. Trodde det var givet.

Ursäkta då missförstod jag dig. Men så givet tycker jag inte det är, mer felaktiga påståenden har man stött på...
Citera
2017-09-18, 20:11
  #15
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insectqueen27
Ursäkta då missförstod jag dig. Men så givet tycker jag inte det är, mer felaktiga påståenden har man stött på...
Utöver Vatikanen och Monaco så har alla länder myndigheter som polis m.m. närvaro i alla delar av landet. Hyfsat självklart.

Menar alltså dess huvudkontor. Att vi har Trafikverkets huvudkontor i en stad, Skattemyndigheters huvudkontor i en annan etc.
Jag vill påstå att detta är ganska ovanligt; de flesta länder har sina myndigheters huvudkontor i huvudstaden.
Citera
2017-09-19, 17:45
  #16
Medlem
insectqueen27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Menar alltså dess huvudkontor. Att vi har Trafikverkets huvudkontor i en stad, Skattemyndigheters huvudkontor i en annan etc.
Jag vill påstå att detta är ganska ovanligt; de flesta länder har sina myndigheters huvudkontor i huvudstaden.

Det intrycket har jag också fått. Det är väl rätt naturligt att det blivit så, förr var vi ju beroende av fysiska möten, fysiska arkiv osv. Då var det nog mest fördelaktigt att ha huvudkontoren i samma stad.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback