Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-09-02, 22:51
  #61
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hotaru
Jag är barn till 50-talister och förutom det klassiska "Det är väl bara att skaffa sig ett jobb", för att när de var unga kunde de bara gå nånstans och få ett samma dag. Annars har det varit rätt chill. Då tycker jag det är värre med 40-talister som i princip har fått allting serverat och livet har bara flutit på för dem och idag sitter de på mycket makt och pengar.

Jag läste en jätteintressant tråd på Reddit i somras om just Baby boomers-generationen och hur de har fuckat upp ekonomin och husmarknaden i hela västvärlden för yngre generationer och fortsätter göra så för att det gynnar dem själva. De äger ofta minst ett hus (antingen som de nyttjar själva eller hyr ut) och sitter med makten på att bygga mer men gör det inte för det skulle sänka värdet på deras hus. Samtidigt som typ 80-talister knappt har en chans att ta sig in på bostadsmarknaden för att priserna har drivits upp av just 40-talister + pga bostadsbrist. Har försökt hitta tråden men utan lycka...

Det är ju samma här i Sverige. De fick billiga lån av staten och kunde bygga hus på en lön. Idag sitter de med avbetalda hus samt sommarstuga och gnäller på låga pensioner. Obs, anser självklart att det är en skam att vi har verkliga fattigpensionärer, men är tröttsamt med den bortskämda 40-talist-generationen som bara förväntar sig att få ALLT och MER, för det har de alltid fått. Har man avbetalt hus och andra tillgångar är man inte fattig till skillnad från ensamstående pensionärer i hyresrätter som måste vända på kronorna.
Oh my god! Jag känner igen alltihop! Föräldrar, chefer, fd chefer, svärföräldrarna, osv. Värsta generationen, och den SISTA generationen som kunde ha ett jobb från 20 - 65. Det är 40-talisterna!
Citera
2017-09-03, 10:01
  #62
Medlem
Triplefaces avatar
Jag anser att barn till 60-talister är mer skadade än de till 40-talister. Det är ju bland dagens ungdomar och unga vuxna som all äcklig vänster- och feminismskit är mest utbredd.

Undersökningen jag länkat till visar att det är mest populärt bland de mellan 18 och 27 att kalla sig feminist, både bland män och kvinnor. Andelen minskar sen med åldern. Mycket talar för att 70-talisternas barn kommer vara ännu mer inne på det.

https://www.metro.se/artikel/yougov-...6r-feminist-xr
Citera
2017-09-03, 19:27
  #63
Medlem
Kistlockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
TS har fel. Det han beskriver är högutbildade 40- och 50-talister i storstäder, vilka bara är en liten del av alla som föddes då. Mina föräldrar är födda på 40-talet och stämmer inte alls in på det där, förutom att min far röstade på sossarna i många år. Tvärtom har de alltid varit emot det mesta av det som räknas upp.


Tack för den! Jag gnuggade mina händer och började famla efter offerkoftan när jag först läste trådrubriken och tänkte att nu, nu får jag chansen att bräka på med allt elände mina 40-talistföräldrar orsakat med sin uppfostran och sina idéer. Men rad efter rad som TS inleder med beskriver något som jag inte känner igen öht. Varken hos mina egna eller mina vänners föräldrar.

Men så är man uppvuxen med föräldrar från arbetarklassen som jobbade sig upp utan studier till en lågmäld medelklass som sen satte sig i skiten med bolån sent åttiotal. Och inte förrän Göran Persson satte den berömda spiken i kistan för mina föräldrars framtida pensionspengar så började de rösta blått.

Inga feministidéer. Inget miljötjat. Inga slängda behåar. Inga droger. Bara tråkigt svennebananleverne med en släng av "allt kommer att gå åt helvete"-inställning till livet.
Citera
2017-09-06, 13:24
  #64
Medlem
VeganJans avatar
Om jag lutar mig tillbaka och verkligen känner efter, känner inåt, kan jag uppleva att det ställdes lite för höga krav på mig. Jag blev tillsagd att göra mina läxor och att gå och lägga mig i tid bara för det var skola dagen efter. När jag gick på lekis fick jag inte lyssna på WASP. Allt det här sammantaget har gjort att jag idag har väldigt svårt för att ta ansvar och helst undviker fysisk såväl som mental ansträngning. Helt klart en motreaktion mot all stress och press under de tidiga åren.
Citera
2017-09-14, 00:04
  #65
Medlem
40- talisterna för mig står för en stor trygghet och sannhet och ärlighet och rekorderlighet och jag sörjer djupt att denna generationen nu dör ut och ersätts med korruption och förslagenhet och bakslugenhet(läs här 80- och 90- talisterna).
Jag har intet ont att säga om dessa både 40- och 50- talisterna.
Värre med min generation, med vilka allt detta och som nu är egentligen började/ påbörjades och dem efterkommande.
Fullständigt förkastligt detta och som är nu/ blev.
Var verkligen detta meningen med allt som nu äro och allt som nu blefvo?
40- och 50- talisterna fick lära sig både heder och moral och ffa empati.
Feminismens intåg på den då öppna marknaden fanns inte då, men den kom när min generation genom då den dagens politiker skulle danas och detta formas.
Citera
2017-09-14, 02:17
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
40- talisterna för mig står för en stor trygghet och sannhet och ärlighet och rekorderlighet och jag sörjer djupt att denna generationen nu dör ut och ersätts med korruption och förslagenhet och bakslugenhet(läs här 80- och 90- talisterna).
Jag har intet ont att säga om dessa både 40- och 50- talisterna.
Värre med min generation, med vilka allt detta och som nu är egentligen började/ påbörjades och dem efterkommande.
Fullständigt förkastligt detta och som är nu/ blev.
Var verkligen detta meningen med allt som nu äro och allt som nu blefvo?
40- och 50- talisterna fick lära sig både heder och moral och ffa empati.
Feminismens intåg på den då öppna marknaden fanns inte då, men den kom när min generation genom då den dagens politiker skulle danas och detta formas.

Jag var ett av dessa första Palme- barnen ut och jag har inget här att klaga på.
Men jag känner mig som ett Hitlerjugend- barn. Typ motsvarighet här, då.
Något hände och något skedde med han Palme och som definitivt inte var bra.

"Framstegets melodi":
https://www.youtube.com/watch?v=GRfqpHttpv4
Socialdemokratin tog slut med Palme och tog vid med Reinfeldt.
Detta var vare sig 40- eller 50- talisterna vana vid än mindre blefvo dessa danade af.
Men ändå är det dessa och som får skulden?
__________________
Senast redigerad av hee4r 2017-09-14 kl. 02:27.
Citera
2018-05-15, 11:27
  #67
Medlem
kumlafucker84s avatar
Mitt ex var barn till den generationen! Hennes mamma är 70 och hennes farsa är 78! När jag frågade "Kan jag få mer fläskfilé?" Så var jag tvungen att säga "Tack" efter meningen! Sen tyckte mitt ex att det var dåligt att dem hade en tysk i släkten! Bara för att dem var nazister för minst 70 år sedan! Hur jävla skadad får man vara?
Citera
2018-05-15, 14:02
  #68
Medlem
Miekkalinnas avatar
Efter decenium med misskött ekonomi sprack bubblan när halva landet blev arbetslösa, så spelade det ingen roll vad man gjorde för produktionen la ner och det skulle sparas överallt på 90-talet.

För mig som blivit uppfostrad att göra rätt för mig var det viktigt att ha ett arbete och försörja mig själv. Det blev till att sätta mig i skolbänken och ta en magisterexamen. Sedan med en examen i handen tog det 2 år innan jag fick en fast anställning då det var för många utbildade i detta landet utan erfarenhet. Arbetslivserfarenheten kunde man inte plugga sig till så utbildningen i sig var inte mycket värd.

Detta har drabbat mig på det sättet att jag i över 25 år har varit rädd för att förlora mitt jobb igen.

Det ökade välståndet har gjort kollekivet till ett gäng individualiserade egoister och feminister som ska klara sig själv, bo själv och inte anpassa sig till någon annan. Det är därför svensken är guds ensamaste människa. Hur många svenska gamlingar med en mille på kontot har inte påträffats döda i sina bostäder efter ett lyckat självmordsförsök.

Jämför detta liv med fattiga länder där man fortfarande håller ihop familjen och umgås.

Så vi är rika matteriellt sätt men socialt fattiga. Ingen bryr sig om dig mer än du själv.
När du blivit gammal kan du inte förvänta dig mer än att dina barn kommer med en blomma när du fyller år och möjligen till Jul. Även om du har pengar på kontot så sitter du ensam i din lgh på ålderns höst och ingen kommet att bry sig.
Citera
2018-07-02, 02:00
  #69
Medlem
Lillarapunzels avatar
Föräldrar födda under andra halvan av 50-talet, själv född under andra halvan av 90-talet.

Känner öht inte igen mig i det som beskrivs i tråden. Inte ett smack faktiskt.
Nu är förvisso båda mina föräldrar mycket konservativa, men de håller nog öht inte med i det som beskrivs i TS och tråden. Vår familj har för det första inte varit det minsta jämställd någonsin. Mina föräldrar har under hela mitt liv predikat för "hur det var bättre förr" och allt de tycker är fel i samhället idag, och hur denna utvecklingen gått stadigt neråt de senaste 20-30 åren.
De rynkade förövrigt på näsan åt '68 vänstern, levde inga hippieliv på 70-talet och blev vuxna fort i början av 80-talet.
Känner förövrigt inte igen den bilden som ges här på andra 40-/50-talister jag känner heller.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback