Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-01, 10:31
  #1
Medlem
JayGatsbys avatar
När jag var ute och reste i helgen så såg jag en flight mot Bagdad från Frankfurts flygplats.

Är landet säkert att åka till? Tänker inte norrut, men Bagdad-Basra etc.
Citera
2017-09-01, 10:56
  #2
Avstängd
somaliskdelikatesss avatar
Enligt UD, nej.

Sker ju terrordåd med mellanrum. IS härjar fortfarande där. Varje bombdåd kostar runt 100 pers. Och har du otur stryks du med.

Tror nog att endast green zone är säkert.
Citera
2017-09-05, 14:55
  #3
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av somaliskdelikatess
Enligt UD, nej.

Sker ju terrordåd med mellanrum. IS härjar fortfarande där. Varje bombdåd kostar runt 100 pers. Och har du otur stryks du med.

Tror nog att endast green zone är säkert.

IS håller ju till i norr dock. Södra Irak är shiaområdet och sen USA drog sig ur så har de ju inte krigats där?
Citera
2017-09-06, 09:41
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
IS håller ju till i norr dock. Södra Irak är shiaområdet och sen USA drog sig ur så har de ju inte krigats där?


Att regelrätt kriga är inte samma sak som att terrordåd sker.
Men tror det spelar mindre roll om det är en pansarvagn som skjuter dig i baken eller ett skäggbarn kommer cyklande med en ryggsäck full med sprängmedel till cafeet där du dricker kaffe.

Det gör ont i båda fallen.
Citera
2017-09-06, 19:25
  #5
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cler1c
Att regelrätt kriga är inte samma sak som att terrordåd sker.
Men tror det spelar mindre roll om det är en pansarvagn som skjuter dig i baken eller ett skäggbarn kommer cyklande med en ryggsäck full med sprängmedel till cafeet där du dricker kaffe.

Det gör ont i båda fallen.

Därtill föreligger rimligtvis en icke obetydlig risk för kidnappning. Som västerlänning skulle jag nog vänta ett tag innan jag åker dit på semester.
Citera
2017-09-06, 20:27
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
När jag var ute och reste i helgen så såg jag en flight mot Bagdad från Frankfurts flygplats.

Är landet säkert att åka till? Tänker inte norrut, men Bagdad-Basra etc.


De där flighterna är till för irakier, samt möjligen för affärsresenärer - inte för vanliga turister.
Du kan säkert köpa en flygbiljett, men utan visum kommer du inte att få gå ombord. Såvitt jag vet utfärdar man ej turistvisum till Irak.

Även om du skulle lyckas få visum dit så är det en väldigt dålig idè. Du kommer att vara en måltavla för kidnappare, terrorister och kriminella.
Utan någon sponsor skulle du antagligen bli plockad av militären i någon checkpoint också.

Tänk inte ens tanken.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2869295

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback