Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-01, 06:48
  #1
Medlem
Jo besökte för ett tag sedan vc på grund av påtagande trötthet. Beskrev mina symptom: trötthet, svullna lymfkörtlar bakom vänstra delen av bakhuvudet och sidan på halsen. En del av skulderbladet har nedsatt känsel och verkar som att jag har väldigt mild muskelförtvining på vänstra kroppen. Vänstra ansiktet hänger lite om man kollar väldigt noga och läkaren såg att min vänstra axel hänger lite mer än mitt högra. Fick lämna blodprov, bla för borrelia men det var negativt.

Har varit trött och deprimerad till och från dom senaste åren. Depressionen och mycket av ångesten och kognitiva problem har botats av ketamin jag fått genom en studie jag är med i men tyvärr går effekten över efter ett par dagar, speciellt nu när toleransen ökat.

Det är så att jag fortfarande är ständigt trött och på senare tid har det bara blivit värre och värre. Kan sova 16 timmar och fortfarande vara seg på dagen och trött. Har väldigt dåligt minne, svårt att hänga med i samtal när folk pratar snabbt eller om de är flera som pratar på en gång. Inte ångest relaterat eftersom det också händer när jag kollar på film. Genomgick neuropsykiatrisk-utredning för ett år sedan; lite ojämna resultat på WAIS-testet men överlag väldigt högt. Fick ändå en ADD-diagnos på grund av min barndomshistoria och problematiska skolgång (hög frånvaro, svårt att koncentrera mig, trött, glömsk etc)

Har nu blivit remitterad till en neurolog men tills dess skulle jag vilja ha hjälp med att tyda mina blodsvar som jag fick från mitt vc besök. Funderar att åka till akuten för jag orkar inte vara så trött. Tar förfan Dexamfetamin för min ADD och är ändå trött. Inte hållbart alls.

Har väldigt lågt P-ferritin värde men normalt Hemoglobin samt ett S-Kobalamin värde på det nedre referensintervallet.

Äter bra, rik och varierad kost. Mycket kött och grönsaker. Har senaste veckorna käkat flera järn-tabletter, b-12, blodpudding och rödbetor etc utan resultat.

Svettas mycket på kvällarna, hänt att jag dränkt hela min tröja när jag sovit med en på. Svettas av minsta ansträngning, kan inte träna mer än 20, svårt att hämta andan, yr och känner mig sjuk. Ibland är jag så trött när jag sitter eller står upp men det blir lite bättre när jag lägger mig ner. Tappar också väldigt mycket hår och håret ser jätte tunt och dött ut. Har också märkt att jag ser nästan sjukligt blek ut ibland.

Kanske värt att nämna är att jag hade leukemi som barn. Friskförklarad sedan mer än 10 år sedan.
Är en man i 19-25 års åldern. Här är iaf mina blodsvar. Uppskattar eran hjälp!

P-Ferritin 17ug/L (20-375)
P-CRP <5 mg/L (<5)
TSH 1.3 mIE/L (0,4-4,0)
P-Glukos 5 mmol/L (4,0-6,0)

B-Leukocyter 7.7 10(9)/L (3,5-8,8)
B-Erytrocyter 5.4 10(12)/L (4,2-5,7)
B-Hb 162 g/L (134-170)
B-EVF 0.48 (0,39-0,50)

Erc(B)-MCH 30 pg (27-33)
Erc(B)-MCV 89 fL (82-98)
Erc(B)-MCHC 335 g/L (317-357)

B-Trombocyter 248 10(9)/L (145-348)
B-Neutrofila 5.0 10(9)/L (1,6-5,9)
B-Eosinofila 0.30 10(9)/L (0,0-0,5
B-Basofila 0.00 (10(9)/L (0,0-0,1)
B-Lymfocyter 2.1 10(9)/L (1,1-3,5)
B-Monocyter 0.30 10(9)/L (0,2-0,8)

B-SR 3 mm (<15)

S-Kobalamin 284 (156-672)

P-Glukos 5.1 mmol/L (4,0-6,0) (Togs alltså två gånger på raken)

S-Borrelia-ak lgG <22 RU/mL (0-22) Negativ
S-Borrelia-ak lgM <22 RU/mL (0-22) Negativ
Citera
2017-09-01, 06:50
  #2
Medlem
Aramidhearts avatar
Det här låter som om någon beskrivit mig..
Får du svar på vad som är fel kan du väl vara snäll och lägga upp det här i tråden
Citera
2017-09-01, 09:49
  #3
Medlem
Grailguns avatar
Tänker inte låtsas veta vad ditt problem beror på för då är jag inte bättre än valfri övertygad glutenguru etc.

Men allt det där är vanliga utbrändhetssymtom. Även jag fick stroke/ms-symtom åren innan jag gick i väggen. Vänstra kinden hängde med mera. Och även jag fick en extra ADD-diagnos (som jag nu vet bara berodde på utbrämdhetssymtom). Neurologen lär bara göra AKUT-testet och skicka hem dig. Det testet kan du göra själv hemma istället.

Dessa symtom försvann efter ett halvårs vila.

Jag tycker det är skandal om ingen i vården uppmanat dig att omedelbart upphöra med vad du nu än gör i livet som känns jobbigt. Din kropp/allostas/hormonbalans/'vad-utbrändhet-nu-än-beror-på' tar sannolikt mer skada för varje dag som går nu.

Jag kan ha fel, men min uppfattning är att detta är vanligaste orsaken.
Citera
2017-09-10, 00:55
  #4
Medlem
banankontaktarns avatar
Låter som du skulle beskrivit mig också för 5 månader sen nästan i detalj! Kan berätta att jag fått mitt liv tillbaka och vet hur du också ska lyckas! https://www.youtube.com/watch?v=1nBN...8brbxWKABGp_Sq
Citera
2017-09-28, 22:16
  #5
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Du gör mycket bra. Äter nyttigt, tränar etc.
Det udda med dig är att du stoppat i dig ketamin och dexamfetamin.

Ångest kan ställa till det rejält för det är stressande. Ångest ger ytligare sömn, det förstör koncentrationen och så är det jäkla jobbgt.

Du kanske ska komma till en duktig psykiater för att justera add-medicinen och få en bra ångestdämpar medicin.

Träna gärna avspänning dagligen genom någon form av meditation/yoga/chi gong etc som passar dig. Det minskar stressen och ökar kroppens förmåga att komma ner i varv, spänna av och återhämta sig. Men det är ingen kvick fix, daglig träning under flera månader kan vara det som behövs för att du ska se tydliga effekter, men det är skönt att träna avspänning/meditation.

Adaptogener som ginseng, rysk rot etc kan ev ge något mer energi och återhämtning.
Citera
2017-09-29, 08:23
  #6
Medlem
Shantas avatar
Hej, tråkigt att du har såna problem. Först och främst så kan jag tycka att fler blodprov borde tas eftersom du har såna problem, t.ex för att utesluta brist på d-vitamin, magnesium osv. Känns som man borde kolla lite närmare på ditt järnvärde också? Jag har själv haft låga järnnivåer samtidigt som mitt HB varit normalt. Kan tyvärr ta ganska långt tid att bygga upp järndepåerna i kroppen med tabletter. Här står lite om det. http://www.internetmedicin.se/images...kollsboken.pdf

Sen så är det tyvärr ganska vanligt med komplikationer långt efter att man blivit botad med barncancer. Jag hade själv leukemi som barn, och idag 12 år senare har jag fortfarande väldiga problem med trötthet, koncentrationssvårigheter, "hjärndimma" osv. Jag hade dock så många komplikationer efter min behandling att vården har fortsatt hålla koll på mig i alla dessa år, så har haft bra stöd av läkare som förstår min situation. Här är en artikel om det: https://www.svd.se/overlevde-cancern...n-glomma-henne

Har tyvärr inte mer att erbjuda, men hoppas att du får svar på varför du mår så dåligt!
// Shanta
Citera
2017-10-01, 22:12
  #7
Medlem
Hej. Det du nämner låter väldigt mycket som att det vara någon typ av obalans i dina hormoner. kan även vara järnbrist. hormonerna påverkar mycket på din hårtillväxt, tröttheten, din lymfkörtel som sväller (då den producerar hormon). sen även järnbrist som kan påverka din träning. har du för lite järn i kroppen blir det också att du har för lite syre då syret binder till järnet i ditt blod. har du då för lite järn blir det även för lite syre som kan påverka dig väldigt negativt. kolla upp hormonvärdet skulle jag rekommendera!
Citera
2017-10-03, 17:28
  #8
Medlem
Kan vara magnesiumbrist, men skulle kunna var sköldkörteln också. Finns ganska mycket som kan ge såna besvär.
Citera
2017-10-04, 15:34
  #9
Avstängd
DEPRESSIVs avatar
Testa testo och kortisol värdena.
Citera
2017-10-17, 18:35
  #10
Medlem
plasticitets avatar
Låter som du kan ha drabbats av utmattningssyndrom.
Citera
2017-10-25, 20:12
  #11
Medlem
Alplandskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prodg3r
Jo besökte för ett tag sedan vc på grund av påtagande trötthet. Beskrev mina symptom: trötthet, svullna lymfkörtlar bakom vänstra delen av bakhuvudet och sidan på halsen. En del av skulderbladet har nedsatt känsel och verkar som att jag har väldigt mild muskelförtvining på vänstra kroppen. Vänstra ansiktet hänger lite om man kollar väldigt noga och läkaren såg att min vänstra axel hänger lite mer än mitt högra. Fick lämna blodprov, bla för borrelia men det var negativt.

Har varit trött och deprimerad till och från dom senaste åren. Depressionen och mycket av ångesten och kognitiva problem har botats av ketamin jag fått genom en studie jag är med i men tyvärr går effekten över efter ett par dagar, speciellt nu när toleransen ökat.

Det är så att jag fortfarande är ständigt trött och på senare tid har det bara blivit värre och värre. Kan sova 16 timmar och fortfarande vara seg på dagen och trött. Har väldigt dåligt minne, svårt att hänga med i samtal när folk pratar snabbt eller om de är flera som pratar på en gång. Inte ångest relaterat eftersom det också händer när jag kollar på film. Genomgick neuropsykiatrisk-utredning för ett år sedan; lite ojämna resultat på WAIS-testet men överlag väldigt högt. Fick ändå en ADD-diagnos på grund av min barndomshistoria och problematiska skolgång (hög frånvaro, svårt att koncentrera mig, trött, glömsk etc)

Har nu blivit remitterad till en neurolog men tills dess skulle jag vilja ha hjälp med att tyda mina blodsvar som jag fick från mitt vc besök. Funderar att åka till akuten för jag orkar inte vara så trött. Tar förfan Dexamfetamin för min ADD och är ändå trött. Inte hållbart alls.

Har väldigt lågt P-ferritin värde men normalt Hemoglobin samt ett S-Kobalamin värde på det nedre referensintervallet.

Äter bra, rik och varierad kost. Mycket kött och grönsaker. Har senaste veckorna käkat flera järn-tabletter, b-12, blodpudding och rödbetor etc utan resultat.

Svettas mycket på kvällarna, hänt att jag dränkt hela min tröja när jag sovit med en på. Svettas av minsta ansträngning, kan inte träna mer än 20, svårt att hämta andan, yr och känner mig sjuk. Ibland är jag så trött när jag sitter eller står upp men det blir lite bättre när jag lägger mig ner. Tappar också väldigt mycket hår och håret ser jätte tunt och dött ut. Har också märkt att jag ser nästan sjukligt blek ut ibland.

Kanske värt att nämna är att jag hade leukemi som barn. Friskförklarad sedan mer än 10 år sedan.
Är en man i 19-25 års åldern. Här är iaf mina blodsvar. Uppskattar eran hjälp!

P-Ferritin 17ug/L (20-375)
P-CRP <5 mg/L (<5)
TSH 1.3 mIE/L (0,4-4,0)
P-Glukos 5 mmol/L (4,0-6,0)

B-Leukocyter 7.7 10(9)/L (3,5-8,8)
B-Erytrocyter 5.4 10(12)/L (4,2-5,7)
B-Hb 162 g/L (134-170)
B-EVF 0.48 (0,39-0,50)

Erc(B)-MCH 30 pg (27-33)
Erc(B)-MCV 89 fL (82-98)
Erc(B)-MCHC 335 g/L (317-357)

B-Trombocyter 248 10(9)/L (145-348)
B-Neutrofila 5.0 10(9)/L (1,6-5,9)
B-Eosinofila 0.30 10(9)/L (0,0-0,5
B-Basofila 0.00 (10(9)/L (0,0-0,1)
B-Lymfocyter 2.1 10(9)/L (1,1-3,5)
B-Monocyter 0.30 10(9)/L (0,2-0,8)

B-SR 3 mm (<15)

S-Kobalamin 284 (156-672)

P-Glukos 5.1 mmol/L (4,0-6,0) (Togs alltså två gånger på raken)

S-Borrelia-ak lgG <22 RU/mL (0-22) Negativ
S-Borrelia-ak lgM <22 RU/mL (0-22) Negativ
Som du kan se själv har du ett lågt - för lågt -ferritinvärde. Samtidigt har du ett högt Hb-värde.

https://werlabs.se/halsokontroll/vit...aler/ferritin/

Jag har själv haft ett lågt ferritinvärde (normalt Hb), jag mådde fantastiskt dåligt. Det tog ca sex månader med järntabletter innan jag var människa igen.

Du skriver att du ätit "flera" järntabletter mm utan resultat. Järntabletter måste ätas regelbundet under en längre tid för att man ska märka någon skillnad.

Äter du ketamin och dexamfetamin samtidigt? Är det verkligen okej i studien?

Om du läser om biverkningar av dexamfetamin i Fass kan du hitta många av dina besvär där, t ex svettningarna.

Hoppas att du får träffa en bra neurolog! Se över ditt järnvärde och medicinering. Lycka till!

/Alplandskap
Citera
2017-10-30, 10:12
  #12
Medlem
Du har förmodligen brist på D vitamin, googla ämnet!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback