Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-01, 00:58
  #1
Medlem
Tjena behöver lite hjälp har tänkt skicka lite godis till en bekant i Taiwan. Hur ska jag göra? Vad är det billigaste sättet? Kommer min vän behöva betala tull? Har noll koll på detta haha.
Citera
2017-09-01, 01:04
  #2
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warmerspy
Tjena behöver lite hjälp har tänkt skicka lite godis till en bekant i Taiwan. Hur ska jag göra? Vad är det billigaste sättet? Kommer min vän behöva betala tull? Har noll koll på detta haha.

Genom posten, i ett paket.
Men tullen kommer säkert ta paketet.
Citera
2017-09-01, 01:09
  #3
Medlem
kraektoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Genom posten, i ett paket.
Men tullen kommer säkert ta paketet.

Varför?
Citera
2017-09-01, 01:09
  #4
Medlem
Postens blåa vadderade kuvert är ju det billigaste utrikesfrakten du kan hitta i stort sett. Dock ej spårbart och pratar vi stora volymer funkar ju inte dom.

Men som föregående skribent sa, kan ju bli problematiskt med tullen.
Citera
2017-09-01, 02:19
  #5
Medlem
Det billigaste är nog att skicka en peng (sedel), eller föra över en summa, så att din vän själv kan handla lite gott. Annars så har nog Postnord färdiga försändelser att använda efter storlek och vikt.
Citera
2017-09-01, 02:29
  #6
Medlem
fylleristenJans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warmerspy
Tjena behöver lite hjälp har tänkt skicka lite godis till en bekant i Taiwan. Hur ska jag göra? Vad är det billigaste sättet? Kommer min vän behöva betala tull? Har noll koll på detta haha.
Vilka volymer eller vilken vikt är aktuell?
Citera
2017-09-01, 06:46
  #7
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Genom posten, i ett paket.
Men tullen kommer säkert ta paketet.
Precis så, tullen brukar aldrig bli några problem. Men det blir lite dyrt godis för den som är sugen.
Citera
2017-09-02, 10:22
  #8
Medlem
Bairuilongs avatar
Som nämnts ovan; Postnords blåa paket (och rimligen även blå påse) fungerar utmärkt.

Jag ställer mig även frågande till påståendet om att tullen förmodligen skulle ta försändelsen. Vad är detta påståendet baserat på?

Mvh
Citera
2017-09-02, 12:21
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bairuilong
Som nämnts ovan; Postnords blåa paket (och rimligen även blå påse) fungerar utmärkt.

Jag ställer mig även frågande till påståendet om att tullen förmodligen skulle ta försändelsen. Vad är detta påståendet baserat på?

Mvh

Det finns två tveksamma aktörer. Postnord är inte jättepålitliga, och saker på väg till Kina har ju försvunnit i tullen innan. Däremot är utgående paket från Kina mycket pålitliga.
Citera
2017-09-02, 14:28
  #10
Medlem
Bairuilongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Det finns två tveksamma aktörer. Postnord är inte jättepålitliga, och saker på väg till Kina har ju försvunnit i tullen innan. Däremot är utgående paket från Kina mycket pålitliga.

Var det gäller framkomlighet har jag mycket goda erfarenheter av att skicka mindre försändelser både till och från Kina. Däremot är försändelserna ofta behandlade fysiskt hårt, så man måste vara noggrann med förpackningen. Nu handlade ju dock inte frågan om Kina utan om Taiwan, och även till och från Taiwan har jag aldrig haft några problem med tullen.

Postnord upplever jag som att de ofta levererar med försening, men jag känner inte att de utmärker sig med att försändelser skulle försvinna.

Mvh
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2869215

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback