Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-31, 20:53
  #1
Medlem
Internhumors avatar
Mina föräldrar har en 11 år gammal dator som börjar att bli lite gammal och låter illa och de behöver en uppgradering så de kan surfa på fritiden och betala räkningar.

För snart sex år sedan köpte jag en i princip oanvänd dator av märket HP, en Pavilion D4090.SE. Den har använts av mig för att lagra lite dokumentation från ett företag jag arbetade för under ett år men i övrigt har den inte använts på snart fem år.

Specs är:

Single Core 3,6 GHz (Tror att det är Intel)
1 GB Ram
Radeon X850 XT
660 GB 2x250GB och 160GB USB 2.0 HDD
Windows XP

Vad kan jag installera för moderna operativsystem på burken och orkar den köra dagens antivirus och brandväggsprogram?

Den är helt oanvänd och bara står och skrotar i ett hörn. Tycker min fattiga föräldrar borde kunna få någon nytta av den nu när de behöver en ny dator.
__________________
Senast redigerad av Internhumor 2017-08-31 kl. 20:56.
Citera
2017-08-31, 21:15
  #2
Medlem
Docklands avatar
Gentoo Linux 32bitars borde gå alla tiders.
Det kan gå i helt okej hastighet också. Dock tar kompilering av DE rätt lång tid antar jag.
Det är vad jag hade gjort.

www.gentoo.org
Citera
2017-08-31, 21:22
  #3
Medlem
Internhumors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Gentoo Linux 32bitars borde gå alla tiders.
Det kan gå i helt okej hastighet också. Dock tar kompilering av DE rätt lång tid antar jag.
Det är vad jag hade gjort.

www.gentoo.org

Ska kolla in det där! Tack!

Förstår gamla människor hur det fungerar? Kommer de att hitta browsern och Open Office och liknande?

Är det bra interface? Ser ju ut som att man kan skräddarsy det ner på en rätt slimmad nivå.
Citera
2017-08-31, 21:33
  #4
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internhumor
Ska kolla in det där! Tack!

Förstår gamla människor hur det fungerar? Kommer de att hitta browsern och Open Office och liknande?

Är det bra interface? Ser ju ut som att man kan skräddarsy det ner på en rätt slimmad nivå.

Gentoo är ingenting du ska pilla med om du är ovan linuxanvändare om du frågar mig. Ta något som fungerar mer out of the box som typ xubuntu eller något liknande. Utvecklat för att fungera bättre på datorer med sämre specs och allt finns redan från början.
Citera
2017-08-31, 21:34
  #5
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internhumor
Ska kolla in det där! Tack!

Förstår gamla människor hur det fungerar? Kommer de att hitta browsern och Open Office och liknande?

Är det bra interface? Ser ju ut som att man kan skräddarsy det ner på en rätt slimmad nivå.
Ah, jag läste slarvigt. Trodde du skulle labba med den.
Kolla upp 32bitars Linuxdistributioner. Finns några lightweight. Gentoo behöver lite väl mycket handpåläggning.

www.distrowatch.com
Citera
2017-08-31, 21:50
  #6
Medlem
Internhumors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
Gentoo är ingenting du ska pilla med om du är ovan linuxanvändare om du frågar mig. Ta något som fungerar mer out of the box som typ xubuntu eller något liknande. Utvecklat för att fungera bättre på datorer med sämre specs och allt finns redan från början.

Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Ah, jag läste slarvigt. Trodde du skulle labba med den.
Kolla upp 32bitars Linuxdistributioner. Finns några lightweight. Gentoo behöver lite väl mycket handpåläggning.

www.distrowatch.com

Alla svar är jag tacksam för!

Det där xubuntu ser ju jävligt cleant ut. Kan ju vara något. Kan jag köra antivirus och brandväggsprogram på det där? Alltså programvara som mina föräldrar förstår.
Citera
2017-08-31, 21:51
  #7
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internhumor
Alla svar är jag tacksam för!

Det där xubuntu ser ju jävligt cleant ut. Kan ju vara något. Kan jag köra antivirus och brandväggsprogram på det där?
Kolla så den finns i 32bitars arkitektur, antar du inte har 64bitars processor.
Citera
2017-08-31, 21:53
  #8
Medlem
Internhumors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Kolla så den finns i 32bitars arkitektur, antar du inte har 64bitars processor.

Måste kolla in det. Får starta upp burken och ladda ner CPUID CPU-Z för få en uppfattning om vad det är för processor.
Citera
2017-08-31, 22:04
  #9
Medlem
hakro807s avatar
Seriöst, maskiner som är 3-4 gånger så snabba skänks bort numera. 500 spänn och du har en Core 2 Duo med 4GB RAM som kan köra såväl Windows 7 som Windows 10. I det här fallet är det bara dumsnålt att jävlas med en gammal P4:a.
Citera
2017-08-31, 22:22
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internhumor
Mina föräldrar har en 11 år gammal dator som börjar att bli lite gammal och låter illa och de behöver en uppgradering så de kan surfa på fritiden och betala räkningar.

För snart sex år sedan köpte jag en i princip oanvänd dator av märket HP, en Pavilion D4090.SE. Den har använts av mig för att lagra lite dokumentation från ett företag jag arbetade för under ett år men i övrigt har den inte använts på snart fem år.

Specs är:

Single Core 3,6 GHz (Tror att det är Intel)
1 GB Ram
Radeon X850 XT
660 GB 2x250GB och 160GB USB 2.0 HDD
Windows XP

Vad kan jag installera för moderna operativsystem på burken och orkar den köra dagens antivirus och brandväggsprogram?

Den är helt oanvänd och bara står och skrotar i ett hörn. Tycker min fattiga föräldrar borde kunna få någon nytta av den nu när de behöver en ny dator.
Jag föreslår Lubuntu, vars skrivbordsmiljö påminner om XP. Lubuntu är väldigt lätt på datorns resurser. Du ska välja Intel x86. Antivirus behövs inte, knappast brandvägg heller, men vill du ha brandvägg kan du installera det relativt enkelt: Ufw. Verkar det krångligt så skippa det, sådant är inte lika känsligt i Linux/*nix som i Windows.
Citera
2017-09-01, 21:23
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internhumor
Mina föräldrar har en 11 år gammal dator som börjar att bli lite gammal och låter illa och de behöver en uppgradering så de kan surfa på fritiden och betala räkningar.

För snart sex år sedan köpte jag en i princip oanvänd dator av märket HP, en Pavilion D4090.SE. Den har använts av mig för att lagra lite dokumentation från ett företag jag arbetade för under ett år men i övrigt har den inte använts på snart fem år.

Specs är:

Single Core 3,6 GHz (Tror att det är Intel)
1 GB Ram
Radeon X850 XT
660 GB 2x250GB och 160GB USB 2.0 HDD
Windows XP

Vad kan jag installera för moderna operativsystem på burken och orkar den köra dagens antivirus och brandväggsprogram?

Den är helt oanvänd och bara står och skrotar i ett hörn. Tycker min fattiga föräldrar borde kunna få någon nytta av den nu när de behöver en ny dator.
Åå
Den borde funka utmärkt som den är om de bara ska surfa och betala räkningar, jag kör min lika gamla xp-burk fortfarande, jag har bara lagt till en viruskollare, brandvägg och VPN.
Jag använder hellre den, än min nya HP Workststion för 35000:-.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback