Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-31, 17:59
  #1
Medlem
Idag lanserar Nordnet "Robosave" som ska investera i fonder automatiskt åt en.

Citat:
Robosave jagar inte heta aktier eller letar efter perfekt marknadstajming. Robosave hjälper dig att bygga upp ett långsiktigt sparande genom att varje månad systematiskt investera i börshandlade fonder med hög kvalitet och låg kostnad. Som kund svarar du på tolv frågor kring din spararprofil, t.ex. placeringshorisont, sparbelopp och riskbenägenhet. Du får sedan ett förslag på en portfölj med en fördelning av tillgångar som är anpassad efter din individuella spararprofil. Portföljen ombalanseras löpande för att motsvara din ursprungliga fördelning.


Blogginlägg: https://blogg.nordnet.se/det-har-ar-...ot/31/08/2017/

Vad tänker ni kring det här? Det låter lockande och stressfritt för en små- och amatörsparare som mig.

Har personligen bara köpt smått i aktier men aldrig fonder. Kan Robosave vara ett bra sätt att åtminstone börja spara i fonder för den okunnige?
Citera
2017-08-31, 18:28
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Containerdykare
Vad tänker ni kring det här? Det låter lockande och stressfritt för en små- och amatörsparare som mig.

Det låter som ett dyrt säljtrick / bluff med "häftigt" namn.. Undvik!

Du kan lika gärna se vad den föreslår för fonder och sedan själv köpa dem utan att behöva betala den extra avgiften. Att 'ombalansera' fonderna automatisk är heller inte värt avgiften.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordnet
"Robosave kostar 0,50% per år plus avgifter till fondbolagen för ingående fonder.."

Avanza har en gratis fondgenerator om man tycker om sånt.. men annars skulle jag säga att man kommer lång med endast månadsspara i 1 bra Sverigefond, ex Carnegie Sverigefond, har aldrig sätt poängen att ha ~10 olika fonder..
https://www.avanza.se/fonder/portfol...eneratorn.html
Citera
2017-08-31, 18:51
  #3
Medlem
Känns som något väldigt simpelt som glorifierats. Låter som en helt vanlig passandebedömning ligger i botten. För ett "riktigt" råd skall det finnas en lämplighetsbedömning också, men sådant klarar inte en simpel "robot" av kan jag tänka mig. Genom att enbart gå efter en passandebedömning så kommer en person som efterfrågar hög risk och har en placeringshorisont på minst 5 år troligtvis bli placerad i rena aktiefonder, för 5 år är ofta minimikriteriet för aktiefonder. Säger inte att det är fel, men att ta betalt för detta?

Sedan undrar jag varför ETF:er? Är det för att kunna suga ut courtage? Varför inte vanliga fonder?
__________________
Senast redigerad av ChiLLon 2017-08-31 kl. 18:55.
Citera
2017-08-31, 21:22
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Känns som något väldigt simpelt som glorifierats. Låter som en helt vanlig passandebedömning ligger i botten. För ett "riktigt" råd skall det finnas en lämplighetsbedömning också, men sådant klarar inte en simpel "robot" av kan jag tänka mig. Genom att enbart gå efter en passandebedömning så kommer en person som efterfrågar hög risk och har en placeringshorisont på minst 5 år troligtvis bli placerad i rena aktiefonder, för 5 år är ofta minimikriteriet för aktiefonder. Säger inte att det är fel, men att ta betalt för detta?

Sedan undrar jag varför ETF:er? Är det för att kunna suga ut courtage? Varför inte vanliga fonder?

så vitt jag såg så tar de inte ut ngt köpcourtage, och när jag provade tjänsten så fick jag "Du är olämplig för tjänsten på grund av din riskprofil" så tycker det ändå ger ett mervärde. Inte optimalt kanske, men tänk på övriga blodsugare som tar 1-3% av ditt kapital och SEB m.fl som har en fysisk person som ger "rådgivning" men egentligen använder exakt samma verktyg som Avanzas fondgenerator eller Nordnets investeringsguide..
Citera
2017-09-01, 10:30
  #5
Medlem
sinewaves avatar
Det känns som om de byggt en steg-för-steg -pryl från diverse svar som bl a jag skrivit i fondtrådarna här och sedan paketerat det.

När man väl är klar får man en portfölj som är i princip som Avanzas, men knepigare att komma fram till och innehåller saker som dolda kostnader för valutaväxling och annat. Det är dessutom väldigt lite "robot" över det hela då själva balanseringen måste vara det absolut enklaste att göra.

Väldigt oimponerande av Nordnet. Det skulle trots allt gå att implementera enklare strategier ganska enkelt, men uppenbarligen är det något som sätter käppar i hjulet. Svårt att tänka sig att någon skulle lägga ned tid på att göra något så menlöst annars.

Det är som om någon praktikant byggt ett hobbyprojekt.
Citera
2017-09-14, 19:09
  #6
Medlem
Det är svindyrt.


0.5% fast för robotski.
0.25% för etf:rna som handlas . Och nu kommer det sjukaste 0.5% på varje köp och varje sälj för valutan( spotpris är 0.03% )
Hälfter av etf:erna va utländska . Med månadsvis om allokering av depån slår det alltså 0,5 % varje månad, plus ytterligare Spreadar
Citera
2017-09-14, 19:20
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schtekis
Det är svindyrt.


0.5% fast för robotski.
0.25% för etf:rna som handlas . Och nu kommer det sjukaste 0.5% på varje köp och varje sälj för valutan( spotpris är 0.03% )
Hälfter av etf:erna va utländska . Med månadsvis om allokering av depån slår det alltså 0,5 % varje månad, plus ytterligare Spreadar
Om detta är sant så borde dom tamefan skämmas, så som dom är ute och flänger i diverse media och talar illa om fondförvaltare med höga avgifter.
Citera
2017-09-14, 20:34
  #8
Medlem
Netscouts avatar
För de som vill använda en robottjänst finns LYSA till ungefär halva priset. Men placera själv gratis annars, en viss avgift är det alltid ändå.
Citera
2017-09-15, 07:40
  #9
Medlem
Troians avatar
Inte läst in mig på hur tjänsten funkar, men antar att den ger råd - eller köper och säljer den själv?

Vill man använda sig av tjänsten kan man väl slänga in, säg, 5000, och med resten av sparandet tar man rygg på Nordnet-roboten? Då blir det ju inga pengar att tala om.

Tror själv inte alls på idén, men.
Citera
2017-09-15, 10:48
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schtekis
Det är svindyrt.


0.5% fast för robotski.
0.25% för etf:rna som handlas . Och nu kommer det sjukaste 0.5% på varje köp och varje sälj för valutan( spotpris är 0.03% )
Hälfter av etf:erna va utländska . Med månadsvis om allokering av depån slår det alltså 0,5 % varje månad, plus ytterligare Spreadar

En sådan här grej kommer aldrig fungera så länge Nordnet och kunden har olika incitament.
Citera
2017-09-15, 11:00
  #11
Medlem
Känns som en oerhört konstig produkt för Nordnet att lansera med tanke på avgiften. Nordnet som bank går ut och fäktar mot andra angående dyra fonder samtidigt som man själv tar 0,5% för något som inte ens är förvaltning utan bara omallokering, d.v.s. någonting spararen kan göra själv varje månad mekaniskt utan egen analys och kunskap.

Jag tycker alla ska få ta ut precis vilka avgifter som helst eftersom det är en fri marknad, men man kan ju inte ta ut dessa avgifter för i grunden ingenting och sedan klaga när fondbolag tar ut avgifter. Tillkommer det dessutom växlingskostnader varje månad så blir det ju ännu konstigare.

Sen går ju folk ändå in med jämna mellanrum p.g.a. nyfikenhet hur det går med sparandet och då kan man ju med några få knapptryck ombalansera portföljen själv istället efter en på förhand bestämd mall.
Citera
2017-09-18, 12:30
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Känns som en oerhört konstig produkt för Nordnet att lansera med tanke på avgiften. Nordnet som bank går ut och fäktar mot andra angående dyra fonder samtidigt som man själv tar 0,5% för något som inte ens är förvaltning utan bara omallokering, d.v.s. någonting spararen kan göra själv varje månad mekaniskt utan egen analys och kunskap.

Jag tycker alla ska få ta ut precis vilka avgifter som helst eftersom det är en fri marknad, men man kan ju inte ta ut dessa avgifter för i grunden ingenting och sedan klaga när fondbolag tar ut avgifter. Tillkommer det dessutom växlingskostnader varje månad så blir det ju ännu konstigare.

Sen går ju folk ändå in med jämna mellanrum p.g.a. nyfikenhet hur det går med sparandet och då kan man ju med några få knapptryck ombalansera portföljen själv istället efter en på förhand bestämd mall.

De försöker väl surfa på debatten om att en dator fattar bättre beslut än en människa.
Visst, im AIn kan garantera 13% avkastbing varje år, så är det ju en bra tjänst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback