Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-31, 16:21
  #1
Medlem
hej,
har en cagiva raptor 125 där batteriet inte laddas när jag kör utan dör efter ungefär 1 timmes körning.
När den dog för några dagar sen fick den inte mycket kraft och hörde sen ungefär 5 feta smällar och sen dog den stannade motorn. Så är ganska orolig att nåt dyrt pajade när jag hörde smällarna.
btw det är ett av biltemas batterier om det spelar nån roll

tacksam för svar
Citera
2017-08-31, 17:38
  #2
Medlem
BNCs avatar
Uppenbarligen något fel i laddsystemet på cykeln.
Generator eller laddningsregulator är väl sannolikt. Men omöjligt att säga på rak arm.

Att den börjar gå dåligt och sen dör beror på att tändsystemet inte får kräm som det ska, och ganska logiskt att den då dör med några ordentliga misständningar.
Citera
2017-08-31, 20:08
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chorrs
hej,
har en cagiva raptor 125 där batteriet inte laddas när jag kör utan dör efter ungefär 1 timmes körning.
När den dog för några dagar sen fick den inte mycket kraft och hörde sen ungefär 5 feta smällar och sen dog den stannade motorn. Så är ganska orolig att nåt dyrt pajade när jag hörde smällarna.
btw det är ett av biltemas batterier om det spelar nån roll

tacksam för svar
Om du har tillgång till en voltmätare eller liknande mätinstrument kan du mäta på kablarna till batteriet om det kommer ström + spänningen. I ett 12 volt elsystem brukar spänningen ligga på kring 14.8 volt normalt, ligger spänningen över 12 men under ca 14.8v så laddar den men inte fullt och det kan Var någonting annat, visar mätaren under 12v går motorn på strömmen I batteriet och det är som föregående skrivare, laddregulatorn eller generatorn.
Generator och startmotor brukar vara samma enhet på en mc, man kör den åt olika håll beroende på start eller laddning, fungerar starten som den skulle är chansen stor att det är laddregulator och den är inte speciellt dyr och finns säkert på eBay eller i Kina
Citera
2017-08-31, 23:07
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lykantropen
Om du har tillgång till en voltmätare eller liknande mätinstrument kan du mäta på kablarna till batteriet om det kommer ström + spänningen. I ett 12 volt elsystem brukar spänningen ligga på kring 14.8 volt normalt, ligger spänningen över 12 men under ca 14.8v så laddar den men inte fullt och det kan Var någonting annat, visar mätaren under 12v går motorn på strömmen I batteriet och det är som föregående skrivare, laddregulatorn eller generatorn.
Generator och startmotor brukar vara samma enhet på en mc, man kör den åt olika håll beroende på start eller laddning, fungerar starten som den skulle är chansen stor att det är laddregulator och den är inte speciellt dyr och finns säkert på eBay eller i Kina
För krångligt.

Mät spänningen när motorn inte går.

Starta motorn, låt gå en stund, ökar spänningen?
Om ja, så fungerar laddningen men batteriet kan vara dåligt.
Om nej, så fungerar inte laddningen...
Citera
2017-09-01, 07:38
  #5
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lykantropen
Om du har tillgång till en voltmätare eller liknande mätinstrument kan du mäta på kablarna till batteriet om det kommer ström + spänningen. I ett 12 volt elsystem brukar spänningen ligga på kring 14.8 volt normalt, ligger spänningen över 12 men under ca 14.8v så laddar den men inte fullt och det kan Var någonting annat,
Alla multimetrar klarar inte av att mäta spänningen med motorn igång pga ripplet
Citera
2017-09-01, 16:11
  #6
Medlem
tack för alla svar

provade att ta en voltmätare och starta men det gick ner väldigt fort från 12,30 volt till runt 2. och jag hörde bara ett klick ljud och inget mer.
provade också att ansluta en laddare till batteriet och starta men det funkade inte heller.
så nu vet jag inte vad jag ska göra.
Citera
2017-09-01, 20:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chorrs
tack för alla svar

provade att ta en voltmätare och starta men det gick ner väldigt fort från 12,30 volt till runt 2. och jag hörde bara ett klick ljud och inget mer.
provade också att ansluta en laddare till batteriet och starta men det funkade inte heller.
så nu vet jag inte vad jag ska göra.

Enklast är att du byter batteriet, de kostar inte så mycket och är ett enkelt fel om du har tur.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback