Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-31, 15:18
  #1
Medlem
Jag och min fru planerar att ta ledigt ca 4-5 månader och göra en långresa med oss våra två barn (4 och 6 år) och önskar tips på vart vi ska åka. Resan ska ske ungefär från december och framåt och vi har följande önskemål:

1. Varmt och skönt med mycket sol och bad
2. Billigt att bo och leva.
3. Politiskt stabilt och tryggt.
4. Tillgång till fungerande sjukvård
5. Vänliga människor som gärna kan engelska

Förslag vi redan fått har handlat om några platser i Thailand samt Bali. Men världen är ju stor och vi öppna för tips från hela världen.
Hoppas någon vill bjuda på bra tips.
Tack på förhand!
Citera
2017-08-31, 16:37
  #2
Medlem
Hej du borde åka till Filippinerna det är ett fantastiskt land och alla pratar engelska och är oerhört billigt ... och blir bara billigare eftersom kronan stärks gentemot Peson/Php

Det finns förvisso en viss instabilitet i den sydligaste ön... men det påverkar inte resten av landet alls, Jag är gift med en Fillppinsk tjej och vi har kontakt med hennes familj i en annan del av Filippinerna än där oroligheterna är och det har inte påverkat deras liv alls .

Det är det bästa asiatiska land jag har varit i ... i alla aspekter .

Om du har några frågor så är de bara att fråga , Jag har även massor med tips och allt möjligt jag kan hjälpa med om ni skulle bestämma er för att åka dit , skulle faktist kunna skriva min egen Travel guide till dem flesta av Fillippinernas 7000 öar

ps : Kronan ligger på 1 = 6.39 i skrivande stund ... peson är kopplad till dollarn och som alla vet så är den på nergång och det kommer bara bli sämre för dollarn.

En vanlig månadslön I Filippinerna ligger på runt 5000-20 000 pesos vilket är i princip ingenting.

Min fru jobbade som sjuksjöterska i Filippinerna på ett public hospital och fick ut 4200 pesos i månaden för 40-60 timmars arbets veckor så du kan ju tänka hur billigt landet är .

Jag kan ge hur många som helst pris exempel det e bara att fråga !


Hör av dig !
__________________
Senast redigerad av Skyschen 2017-08-31 kl. 16:41.
Citera
2017-09-02, 09:28
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skyschen
Hej du borde åka till Filippinerna det är ett fantastiskt land och alla pratar engelska och är oerhört billigt ... och blir bara billigare eftersom kronan stärks gentemot Peson/Php

Det finns förvisso en viss instabilitet i den sydligaste ön... men det påverkar inte resten av landet alls, Jag är gift med en Fillppinsk tjej och vi har kontakt med hennes familj i en annan del av Filippinerna än där oroligheterna är och det har inte påverkat deras liv alls .

Det är det bästa asiatiska land jag har varit i ... i alla aspekter .

Om du har några frågor så är de bara att fråga , Jag har även massor med tips och allt möjligt jag kan hjälpa med om ni skulle bestämma er för att åka dit , skulle faktist kunna skriva min egen Travel guide till dem flesta av Fillippinernas 7000 öar

ps : Kronan ligger på 1 = 6.39 i skrivande stund ... peson är kopplad till dollarn och som alla vet så är den på nergång och det kommer bara bli sämre för dollarn.

En vanlig månadslön I Filippinerna ligger på runt 5000-20 000 pesos vilket är i princip ingenting.

Min fru jobbade som sjuksjöterska i Filippinerna på ett public hospital och fick ut 4200 pesos i månaden för 40-60 timmars arbets veckor så du kan ju tänka hur billigt landet är .

Jag kan ge hur många som helst pris exempel det e bara att fråga !


Hör av dig !
Tack för svar!
Filippinerna har jag inte funderat så mycket på. Har haft känslan av att det är lite osäkert. Kanske lite ogrundat...

Jag hör gärna mer om du orkar skriva. Förslag på platser, boende, hur man tar sig runt,mm. Helst vill vi boka så lite som möjligt i förväg så vi kan ta det lite som det kommer på plats. Gärna resa runt lite spontant.

Tack igen!
Citera
2017-09-02, 10:55
  #4
Medlem
nittontrettons avatar
Kambodja eller Vietnam?

Thailand kanske skulle varit bra då får ungarna också träffa andra turister och ändå hyffsat billigt....
Citera
2017-09-02, 11:45
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittontretton
Kambodja eller Vietnam?

Thailand kanske skulle varit bra då får ungarna också träffa andra turister och ändå hyffsat billigt....
Vet inte så mycket om Vietnam eller Kambodja. kanske finns någon med erfarenhet? Att åka till Thailand för att barnen ska kunna leka med andra svenska barn emellanåt lockar lite. Kanske i närheten av en svensk skola.

Vad det gäller levnadskostnader är det viktigt men inte viktigast då vi bara ska vara borta ca fyra månader.

Mer tips mottages tacksamt.
Citera
2017-09-04, 17:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtim
Tack för svar!
Filippinerna har jag inte funderat så mycket på. Har haft känslan av att det är lite osäkert. Kanske lite ogrundat...

Jag hör gärna mer om du orkar skriva. Förslag på platser, boende, hur man tar sig runt,mm. Helst vill vi boka så lite som möjligt i förväg så vi kan ta det lite som det kommer på plats. Gärna resa runt lite spontant.

Tack igen!


Japp de kan jag absolut .. din känsla av att det är osäkert är faktist helt fel om jag skall vara ärlig ... det finns bara en ö där det är oroligheter pga att IS krigare försöker ta över en stad i den Islam dominanta Ön /Mindanao som ligger i södra Filippinerna, utöver det så är landet inte alls osäkert på något sätt som skulle vara annorlunda en Thailand eller resten av sydostasien... det är inga länder man ska ta droger och göra dumheter i om man säger så men jag tvivlar på att du sysslar med sånt eftersom de är en barnfamilj vi talar om

Förslag på platser det finns många platser jag skulle rekommendera men det beror lite på din budget osv skulle behöva mer detaljer kring vad ni tänkt göra osv /aktiviteter och hur viktigt de är med fina bad stränder kontra storstadsliv osv... lite mer inffo skulle vara bra !.

sen när det kommer till boende så har dem flesta hotel så att man kan betala månadsvis ...de brukar jag alltid göra när jag åker dit...det brukar bli mycket billigare så.

Du kan räkna mellan 1000-5000 kr i månadshyra beroende på hotell och vart i landet du är men om du skulle behöva punga ut 5 tusen för månadshyra då är det ett djävligt fint hotel med pol och frukost och all möjlig service. De brukar inte vara så dyrt,allt beror på vilken sorts av lyx ni behöver för exempel så kan man hyra en bungalow eller hotel rum med AC,eller en taksvit i en storstad osv osv. Många alternativ , billiggaste månadshyran på cirkka 1 tusen kr kan du hitta en bungalow med fläkt men de rekommenderar jag inte eftersom ni har barn och så de blir helt enkelt för varmt, men dem är ju fina och mysiga speciellt eftersom dem oftast ligger nära fina stränder och sånt.


Hur man tar sig runt från ö till ö är ju oftast med båt det är det billigaste och bästa alternativet , det finns även flyg förbindelser i hela landet.

Sen tar man sig runt med antingen (Tricycle) som är en sorts motorcykel taxi eller Jeepney som är en sorts buss eller så andvänder man taxi mest i storstäder då för det finns inte riktiga taxi bilar i mindre byar o städer utan då är det bara "Tricycle som gäller.

Tricycle och jeepney är jätte billiga ... du kan räkna med att åka med en tricycle innom en hel stad så kostar de mindre en 10kr för en resa oberoende om vart du ska innom den specifica staden och jeepney är ännu billigare men jeepneys gåra oftast specifica rutter och då måste du veta typ vart du ska och vilken "jeepney" som går dit men det går oftast och fråga på Engelska för att alla pratar nästan engelska,Filippinerna är de land i hela Asien som pratar bäst Engelska mer än 90% av befolkningen kan prata på Engelska , Engelska är ett officielt språk i Filippinerna utöver deras egna språk.

Taxi därimot kostar cirkka 15 kr för start avgiften och efter det kan du räkna med 1 kr per kilometer typ på taxa mätaren, så för att ta ett exempel... jag betalade 30 kr för att ta mig till mitt hotel från Flygplatsen och mitt hotel låg på andra sidan staden.. så de var ju inte så dyrt direkt men betydligt dyrare än alla andra färdmedel.



Boka eller inte....Nej man behöver inte boka och hålla på..det har jag alldrig gjort,
Jag åker bara ditt och hittar allting på plats vilket är väldigt lätt .

Om du därimot ska åka till en stad med mycket turister på högsäsong med fina hotell och sånt ..då kan de vara smart att boka i förväg.

Tipps på platser... då skulle jag säga att min favorit ö har alltid varit "Cebu" det är en ganska stor ö och öns huvudstad heter Cebu city vilket är Filippinernas näst största stad och helt underbar !

Det som är bra med Cebu ön är att om du vill ha storstadsliv då finns de i Cebu city.. och om du tröttnar på de så kan du ta en buss eller en minibuss till fina små städer i Cebu ön med fina stränder eller andra fina ställen.. finns ett väldigt känt vattenfall mitt i Djungeln på Cebu ön som är fantastiskt vacker och väldigt frekvent besökt av turister osv.


Men det är svårt och berätta mer , du måste specifiera dig lite mer om exakt vad du vill,

hör av dig !... och du får gärna pm mig om du vill......

Ps ursäkta att jag skriver så dåligt och inte skriver punkt ordentligt hahahah jag är inte van med att skriva så mycket på Svenska längre utan pratar och skriver mest Engelska nu för tiden.
__________________
Senast redigerad av Skyschen 2017-09-04 kl. 18:05.
Citera
2017-09-04, 18:01
  #7
Medlem
Minns att det var en svensk familj som skulle spendera en längre tid på Sri Lanka och det verkar ha gått bra. Andra tips kan ju vara t ex Costa Rica, Panama, Chile, Brasilien men nog bäst att kolla hur länge man får stanna och just med tanke på att ni har barn känns det ju mer säkert med typ Spanien.
Citera
2017-09-04, 18:10
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Minns att det var en svensk familj som skulle spendera en längre tid på Sri Lanka och det verkar ha gått bra. Andra tips kan ju vara t ex Costa Rica, Panama, Chile, Brasilien men nog bäst att kolla hur länge man får stanna och just med tanke på att ni har barn känns det ju mer säkert med typ Spanien.


Han sa faktist ganska specifikt att han ville åka till ett land där det är billigt att bo och leva.

Jag skulle inte direkt kalla Spanien eller något EU land för billigt förutom Bulgarien eller Rumänien och kanske Polen.

Billigt är de i Sydostasien och Afrika och vissa delar av Sydamerika... men för att vara på den säkra sidan som barn familj då åker man inte på lång resa i Sydamerika eller Afrika utan då är de Sydostasien som gäller och inte alla länder där heller ..
Citera
2017-09-06, 18:01
  #9
Medlem
Tack igen för svar!
Lite svårt att säga exakt vad vi är ute efter då vi knappt vet själva men jag ska försöka.

Fina stränder och natur snarare än storstad. Vi vill gärna kunna röra oss i naturen, cykla vandra eller löpa. Billig är bra men inte allt. Vi hoppas klara oss på ca 20tkr i månaden (exkl. resa från Sverige). Gör inget om det blir billigare och vi kan hantera dyrare. Vi vill nog resa runt lite så månadsvis hyra blir nog inte aktuellt, snarare veckor. Vi gillar god mat och att ta oss några glas. I övrigt drogfria. Vi vill bo hyffsat men det behöver inte vara lyxigt. AC känns rimligt och gärna två sovrum för kärlekslivets skull. Tillgång till sjukvård känns viktigt iom att barnen ska med.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2869057

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback