Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-02-16, 10:53
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Han Nordiskklingande namn har en koppling till Finland

https://fr.wikipedia.org/wiki/Nordahl_Lelandais

Kopplingen till Finland är att hans pappa jobbat där och därav namnet på sonen.
Citera
2018-02-16, 14:28
  #38
Medlem
Venators avatar
Relaterar vad som står i Le Monde, idag den 10/2, alltså fyra dagar före erkännandet:

http://www.lemonde.fr/societe/articl...4773_3224.html

Polisen hävdar att Nordahl Lelandais fotograferades av en trafikkamera den aktuella natten och när han åkte mot sin hem fanns det något i passagerarsätet som kunde vara Maëlys vita klänning, vilket var borta när han sedan åkte tillbaka. Han hade då också satt sin mobiltelefon på "flight-mode" så hans rörelser kunde inte spåras via mobilmaster. Det finns en tid på natten mellan 02:46 och 03:25 som lämnar en lucka när hans rörelser inte är kända. Samtidigt finns vittnen som sett Maëlys vid liv runt tre-tiden och Lelandais säger att det kameran visar en likadan bil som han själv hade (Audi A3) men att det inte var han, och att han satte telefonen på flight-mode för att spara batteri. Det visar sig vid rättegången hur det var med detta, nu har han i alla fall erkänt.
Citera
2018-02-16, 14:55
  #39
Medlem
Venators avatar
Mer sammanfattning av fransk press, denna gång från gårdagens Le Monde:

http://www.lemonde.fr/societe/articl...7451_3224.html

Det framkommer att det var först när man började plocka isär bilen och kunde undersöka partier under klädseln i bakluckan som man hittade blod. Lelandais har erkänt att han först gömde kroppen nära sina föräldrars hus och återvände till bröllopet. Senare hämtade han kroppen och gömde den i en liten ravin i ett mycket otillgängligt bergsparti. Det var svårt att finna kvarlevorna under snön och kroppen hittades inte samlad utan det var utspridda ben vilket talar för att kroppen inte varit nedgrävd. Lelandais hävdar att flickan dödades av misstag men hur det gått till har han inte berättat.

En bisarr detalj: För tio år sedan var han och en kamrat och fiskade i det otillgängliga område där han gömde kroppen och de hittade då skelettet efter en människa. Kamraten har nu berättat att Lelandais den gången sa att om man ville låta en kropp försvinna var detta en idealisk plats.
Citera
2018-02-16, 14:57
  #40
Medlem
Venators avatar
Jag har inte sett någon uppgift om att polisen kunna säkra DNA från Maëlys i blodet som hittades i bilen. Har någon annan läst det i franska eller brittiska medier?

Jag noterar att jag främst får upp brittiska medier när jag söker på Maëlys men jag förmodar att det kan bero på Googles algoritmer, utifrån deras cookies på min dator och att jag är placerad i Sverige där man oftare går på engelskspråkiga sidor?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback