Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2021-04-15, 13:23
  #25
Medlem
Lejdurs avatar
Hej alla!

Jag är bekant med Rolf Englund

Alla era spekulationer stämmer. Rolf Englund är GM och bor i Storbritannien. Han är fortfarande vid liv och lever, enligt egen utsago, ett hederligt liv.

Rolf var öronbarn och blev ofta hemskolad i och med operationer och emellanåt inlagd på sjukhus. Han blev utstött av sina jämnåriga och vid ung ålder tog han anställning som sjöman för att komma bort från livet i söderort, och sin dysfunktionella familj.

Jag har inte alls tidslinjen klar för mig, och inte vet jag heller vad av det jag nu kommer skriva är sant, det är bara vad jag har hört från Rolf själv samt anhöriga.

Enligt vad jag förstår började hans kriminella bana på sjön då han smugglade narkotika.
Han har suttit inne vid flera tillfällen och begått flera olika brott, för vilka han suttit inne vet jag ej..

* Han har utbildat sig till larmtekniker och installerat larm i villor som han senare rånat.
* Han har varit bulvan för flertalet bolag.
* Han har sysslat med Narkotika, men själv aldrig brukat (egen utsago)
* Han var även inblandad i ett rånförsök som någon säkert vet mer om(?) tydligen så ska han ha klätt ut sig till värdetransportör och anlänt till banken (på Östermalm?) 5 min innan ordinarie värdetransportör och nästan undsluppit med pengarna. Någon bankanställd tycks dock ha anat oråd, särskilt som Rolf bar en peruk, blond, med lugg (som Gustav Vasa).
* Mord.

Han har även rymt från Hall under permis.

Det som är intressant för mig är att Rolf hävdar följande; När han dömdes för något av rånen, eller eventuellt för bulvanverksamheten ska han ha blivit lovad diamanter i utbyte mot att ta smällen själv och inte gola på sina kumpaner. När han sedan kom ut ska han ha åkt raka vägen hem till denne mans bostad. Där träffar han istället Yvonne som förolämpar honom och säger något i stil med: "Vem tror du att du är, du kommer aldrig att få något av oss" etc. vilket är anledningen till att han slår ihjäl henne.

Jag har ingen som helst aning om ifall detta är sant, men jag höjde på ögonbrynen när jag läste i tråden att han inte skulle ha haft någon koppling till Yvonnes sambo, då det enligt honom själv är den enda anledningen till att han åkte dit. Intressant!

Annan kuriosa är att han enligt en anhörig blev upptäckt av en polis i tv-rutan när han tog med sin engelska flickvän till Sverige och gick på allsång på skansen (när han alltså var på rymmen) men det låter ju onekligen som att han blev gripen i England så... vet ej om detta kan stämma.

Han har två barn som båda mår bra och lever vanliga liv.
Citera
2021-04-15, 21:11
  #26
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejdur
Hej alla!

Jag är bekant med Rolf Englund

Alla era spekulationer stämmer. Rolf Englund är GM och bor i Storbritannien. Han är fortfarande vid liv och lever, enligt egen utsago, ett hederligt liv.

Rolf var öronbarn och blev ofta hemskolad i och med operationer och emellanåt inlagd på sjukhus. Han blev utstött av sina jämnåriga och vid ung ålder tog han anställning som sjöman för att komma bort från livet i söderort, och sin dysfunktionella familj.

Jag har inte alls tidslinjen klar för mig, och inte vet jag heller vad av det jag nu kommer skriva är sant, det är bara vad jag har hört från Rolf själv samt anhöriga.

Enligt vad jag förstår började hans kriminella bana på sjön då han smugglade narkotika.
Han har suttit inne vid flera tillfällen och begått flera olika brott, för vilka han suttit inne vet jag ej..

* Han har utbildat sig till larmtekniker och installerat larm i villor som han senare rånat.
* Han har varit bulvan för flertalet bolag.
* Han har sysslat med Narkotika, men själv aldrig brukat (egen utsago)
* Han var även inblandad i ett rånförsök som någon säkert vet mer om(?) tydligen så ska han ha klätt ut sig till värdetransportör och anlänt till banken (på Östermalm?) 5 min innan ordinarie värdetransportör och nästan undsluppit med pengarna. Någon bankanställd tycks dock ha anat oråd, särskilt som Rolf bar en peruk, blond, med lugg (som Gustav Vasa).
* Mord.

Han har även rymt från Hall under permis.

Det som är intressant för mig är att Rolf hävdar följande; När han dömdes för något av rånen, eller eventuellt för bulvanverksamheten ska han ha blivit lovad diamanter i utbyte mot att ta smällen själv och inte gola på sina kumpaner. När han sedan kom ut ska han ha åkt raka vägen hem till denne mans bostad. Där träffar han istället Yvonne som förolämpar honom och säger något i stil med: "Vem tror du att du är, du kommer aldrig att få något av oss" etc. vilket är anledningen till att han slår ihjäl henne.

Jag har ingen som helst aning om ifall detta är sant, men jag höjde på ögonbrynen när jag läste i tråden att han inte skulle ha haft någon koppling till Yvonnes sambo, då det enligt honom själv är den enda anledningen till att han åkte dit. Intressant!

Annan kuriosa är att han enligt en anhörig blev upptäckt av en polis i tv-rutan när han tog med sin engelska flickvän till Sverige och gick på allsång på skansen (när han alltså var på rymmen) men det låter ju onekligen som att han blev gripen i England så... vet ej om detta kan stämma.

Han har två barn som båda mår bra och lever vanliga liv.
Stort tack för denna intressanta information ang Rolf Englund. När han begick mordet 1985 var han villkorligt frigiven från ett 4 år långt straff för narkotikabrott. Om han varit dömd även tidigare, vet jag inte?
Åklagaren ansåg det orimligt att stockholmaren Englund farit till Vegby endast för att begå ett inbrott, och trodde, liksom du uppger, att han kände BO och/eller hennes make. Englund hävdade att så inte var fallet och att han fått tips från en medfånge, som gjort gällande att det fanns pengar och vapen att stjäla i villan. Englund bestämde sig sedermera för att "slå till", då han tillfälligt befann sig i området för att fotvandra, enligt egen utsago.
Citera
2021-04-15, 21:56
  #27
Medlem
Lejdurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Stort tack för denna intressanta information ang Rolf Englund. När han begick mordet 1985 var han villkorligt frigiven från ett 4 år långt straff för narkotikabrott. Om han varit dömd även tidigare, vet jag inte?
Åklagaren ansåg det orimligt att stockholmaren Englund farit till Vegby endast för att begå ett inbrott, och trodde, liksom du uppger, att han kände BO och/eller hennes make. Englund hävdade att så inte var fallet och att han fått tips från en medfånge, som gjort gällande att det fanns pengar och vapen att stjäla i villan. Englund bestämde sig sedermera för att "slå till", då han tillfälligt befann sig i området för att fotvandra, enligt egen utsago.


Jag blev väldigt förvånad när jag stötte på tråden idag och tycker att det är kul att få berätta det jag vet/tror mig veta!
Kollade även lexbase men kunde inte hitta något. Är det månne bortom deras register?
Har du dommen?

Nej, det var knappast någon tillfällighet att han besökte just denna villa. Men mordet var nog dock ej överlagt.

Hur kommer det sig att du intresserar dig för just det här mordet?
Citera
2021-04-15, 22:58
  #28
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejdur
Jag blev väldigt förvånad när jag stötte på tråden idag och tycker att det är kul att få berätta det jag vet/tror mig veta!
Kollade även lexbase men kunde inte hitta något. Är det månne bortom deras register?
Har du dommen?

Nej, det var knappast någon tillfällighet att han besökte just denna villa. Men mordet var nog dock ej överlagt.

Hur kommer det sig att du intresserar dig för just det här mordet?
Hovrätten dömde Englund till livstids fängelse för mord, eftersom han ansågs ha begått mordet med stor grymhet då BO befann sig i en försvarslös position i sitt eget hem.
Englund fattade först struptag på kvinnan, sedan ledde han in henne i ett annat rum där han knuffade omkull henne på golvet. Därefter utdelade Englund minst 10 slag med sitt avsågade hagelgevär mot den liggande BO. Slagen utdelades med sådan kraft att hagelgeväret gick itu, och BO fick svåra frakturer och krosskador på huvud, näsa, armar och fingrar.

Mordet var mycket grymt, och resulterade i en livstidsdom - något som var mycket ovanligt 1985 då de allra flesta mördare dömdes till sluten vård. Det är också en ovanlig GM, då han inte tycks vara missbrukare eller asocial, samt verkar leva ett "hederligt" liv i dag?

Jag besitter inte någon av domarna, men har läst i Svea hovrätts korta dom, samt delar ur tingsrättens.
__________________
Senast redigerad av Ettsjutretton 2021-04-15 kl. 23:09.
Citera
2021-04-15, 23:22
  #29
Medlem
Lejdurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Hovrätten dömde Englund till livstids fängelse för mord, eftersom han ansågs ha begått mordet med stor grymhet då BO befann sig i en försvarslös position i sitt eget hem.
Englund fattade först struptag på kvinnan, sedan ledde han in henne i ett annat rum där han knuffade omkull henne på golvet. Därefter utdelade Englund minst 10 slag med sitt avsågade hagelgevär mot den liggande BO. Slagen utdelades med sådan kraft att hagelgeväret gick itu, och BO fick svåra frakturer och krosskador på huvud, näsa, armar och fingrar.

Mordet var mycket grymt, och resulterade i en livstidsdom - något som var mycket ovanligt 1985 då de allra flesta mördare dömdes till sluten vård. Det är också en ovanlig GM, då han inte tycks vara missbrukare eller asocial, samt verkar leva ett "hederligt" liv i dag?

Ja, det är onekligen både kallblodigt och förunderligt. Berätta gärna mer detaljer om vad du hittills vet och har fått fram. Vad vet du tex. om BOs sambo? Vad vet du om gripandet? Och hur vet du? Jag blir själv sugen på att försöka luska lite.

Han fick sina barn innan han begick mordet, de har god kontakt idag och hörs regelbundet trots att mycket fanns att önska i barndomen med en, vad jag vet, instabil moder.

Han bor i England med en kvinna som blev änka någon gång på 90talet. Hon har en stor familj och jag vet att Rolf blivit välkomnad i denna.

Asocial, nja... Han har humor, ett artigt sätt och hög intelligens. Han är en person som kan lära sig och bemästra all typ av teknik. Han har haft samma arbete i över tio år.
Dock finns där ett drag av typ autism(?), och en ofta väldigt negativ livsåskådning. Maten smakar inge bra, böcker ej läsvärda, arbetet tråkar ut honom etc. Hsn ställer knappast några frågor och är relativt svår att samtala med generellt.

Han är absolut ingen narkoman och har mig veterligen aldrig varit. Är även försiktig med alkohol men dricker gärna ett par öl på puben.

Jag vet att han studerade flitigt i fängelset, men vet ej vad. Troligtvis teknik, ingenjör, data eller liknande. Vill även minnas att han satt med Olofsson, kan det vara anledningen till att namnet dök upp tidigare i tråden?
Citera
2021-04-16, 00:08
  #30
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejdur
Ja, det är onekligen både kallblodigt och förunderligt. Berätta gärna mer detaljer om vad du hittills vet och har fått fram. Vad vet du tex. om BOs sambo? Vad vet du om gripandet? Och hur vet du? Jag blir själv sugen på att försöka luska lite.

Han fick sina barn innan han begick mordet, de har god kontakt idag och hörs regelbundet trots att mycket fanns att önska i barndomen med en, vad jag vet, instabil moder.

Han bor i England med en kvinna som blev änka någon gång på 90talet. Hon har en stor familj och jag vet att Rolf blivit välkomnad i denna.

Asocial, nja... Han har humor, ett artigt sätt och hög intelligens. Han är en person som kan lära sig och bemästra all typ av teknik. Han har haft samma arbete i över tio år.
Dock finns där ett drag av typ autism(?), och en ofta väldigt negativ livsåskådning. Maten smakar inge bra, böcker ej läsvärda, arbetet tråkar ut honom etc. Hsn ställer knappast några frågor och är relativt svår att samtala med generellt.

Han är absolut ingen narkoman och har mig veterligen aldrig varit. Är även försiktig med alkohol men dricker gärna ett par öl på puben.

Jag vet att han studerade flitigt i fängelset, men vet ej vad. Troligtvis teknik, ingenjör, data eller liknande. Vill även minnas att han satt med Olofsson, kan det vara anledningen till att namnet dök upp tidigare i tråden?
Stort tack för ytterligare intressanta uppgifter ang Rolf Englund. Nedan följer utdrag ur några tidningsartiklar som kan vara av intresse:

Aftonbladet 1988-04-05:
Citat:
[...]
Sjökaptenen Per Hallin befann sig i augusti 1985 i Panama på affärsresa när han nåddes av radiomeddelandet: hans fästmö, Yvonne Axnér, 31, hade mördats då hon överraskade en inbrottstjuv hemma i Vegby utanför Ulricehamn.
[...]
Han ströp Yvonne. Krossade hennes fingrar. När hon redan var död massakrerade han hennes huvud genom ett 30-tal slag med kolven på sitt avsågade hagelgevär.
[...]
Mördaren flydde i Yvonnes bil. Halvvägs till Jönköping vände han om för att hämta sin blodiga jacka.
Han greps en kort stund senare efter polisjakt.
Polishundarna kopplade strupgrepp och förhindrade 39-åringen att använda hagelgeväret mot poliserna.
[...]
Den 13 augusti 1987, ett år och nio månader efter livstidsdomen, godkänner ett permissionskollegium på Hall, med Claes Amilon som beslutsfattare, att 39-åringen ska få obevakad ledighet.
[...]
Mördaren återvände inte efter sin tredje permission. Han är på fri fot sedan den 16 december.
- Jag känner mig väldigt illa till mods, berättar Per Hallin.
- Har fått flera mystiska samtal. Förmodligen är det Yvonnes mördare som vill hämnas för att jag fick dit honom på livstidsstraff.
[...]

Göteborgsposten 1988-12-31:
Citat:
[...]
På kriminalpolisen i Stockholm är man djupt upprörd över att en livstidsdömd mördare som är på rymmen nu får det svenska samhällets hjälp att lura till sig miljonbelopp.
[...]
Den livstidsdömde mördaren är identisk med den man som 1985 brutalt mördade en kvinna i en villa vid Åsunden söder om Ulricehamn.
[...]
För ett och ett halvt år sedan avvek mannen i samband med en permission. Han har sedan dess varit spårlöst borta tills hans namn plötsligt dök upp i den s k skalbolagshärvan.
40-åringen ingår som styrelseledamot i det bolag som anses ha bildats av en välkänd bedragare. Bolaget har köpt upp s k skalbolag och tömmer dessa på innestående vinster och moms genom påhittade miljonkrav på skalbolagen.
[...]
Sjuhäradsbygdens tingsrätt i Borås, där mördaren dömdes, är en av de fyra tingsrätter där skalbolagsligan lagsökt skalbolag för att få ut påstådda skulder.
[...]

GT 1989-01-21:
Citat:
Rolf Englund, 40, dömdes till livstids fängelse för mord i Ulricehamn 1985.
Nu gömmer han sig i Thailand. Hans namn används för att med hjälp av svenska myndigheter plundra svenska företag.

[...]
Efter sin andra permission julen 1987 återvände han inte. Polisen i Södertälje fick rutinmässigt ett meddelande från fängelset.
Men det gick fem veckor innan det stod klart för polisen att det rörde sig om en livstidsfånge.
[...]
På något sätt kom han utan pass till Thailand.
Där träffade han i somras några män som flytt Sverige sedan rikskriminalen kommit dem på spåren.
[...]
Rolf Englund har använts som bulvan. Han har fått tingsrätter och kronofogdar att agera för att Riksbanken ska betala ut pengar ur företags obeskattade fonder.
- Det är en absurd kapplöpning mellan olika myndigheter. Kronofogdar försöker verkställa utmätning, skattemyndigheter försöker stoppa, säger en utredare på rikskriminalen.
[...]
- Vi hinner inte stoppa affärerna, vi ska ju utreda också. Den förrymda fången är en av flera bulvaner för de fyra huvudmännen i skalbolagsaffären.
[...]
Sjökapten Per Hallin var sambo med den mördade kvinnan. Rolf Englunds rymning gjorde att han JO-anmälde kriminalvårdsstyrelsen.
[...]
- Den mannen har förstört mitt liv. Han fick permission trots att han hade livstidsstraff. Det finns inte mer än omkring 15 personer som dömts till lagens hårdaste straff, säger Per Hallin.
[...]
- Nu har de blåst staten på miljonbelopp. Det får kanske samhället att se hårdare på hur man måste behandla livstidsfångar än när jag drabbades, säger Per Hallin.
Citera
2021-04-16, 15:58
  #31
Medlem
Verkligt spännande tråd om den mordiske fulingen RE. Bor han i London, och lever han dolt? UKs gränsbevakning tycks inte vara den starkaste: här har vi en annan utländsk mördare som släpps in i landet för att mörda igen:
https://www.dailymail.co.uk/news/art...olice-say.html
Citera
2021-04-22, 09:49
  #32
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaroldPyott
Verkligt spännande tråd om den mordiske fulingen RE. Bor han i London, och lever han dolt? UKs gränsbevakning tycks inte vara den starkaste: här har vi en annan utländsk mördare som släpps in i landet för att mörda igen:
https://www.dailymail.co.uk/news/art...olice-say.html
Jag tror att han bor i närheten av Sheriffhales, beläget ca 20 mil nordost om London. Jag tror inte att han lever gömd då han är skriven i landet. Om hans brittiska familj och bekanta vet om hans bakgrund har jag ingen aning om. Förmodligen inte?
Citera
2021-04-26, 11:28
  #33
Medlem
Lejdurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Jag tror att han bor i närheten av Sheriffhales, beläget ca 20 mil nordost om London. Jag tror inte att han lever gömd då han är skriven i landet. Om hans brittiska familj och bekanta vet om hans bakgrund har jag ingen aning om. Förmodligen inte?

Han bor i Telford, hans brittiska familj vet om hans bakgrund.
Citera
2022-10-14, 09:56
  #34
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Ur en riktig ”snyftartikel” där Rolf Englund (”Olle”) medverkar, publicerad i DN 1986-07-23;
Citat:
[…]
- Jag har inte fått ta ett steg utanför fängelset på ett år och jag vet att det dröjer minst ett år till innan jag får min första permis, säger Olle när vi träffar honom i ett besöksrum med helvita väggar utan tavlor.
[…]
Han bär glasögon och ser precis ut som den prydlige tjänsteman med god teknisk utbildning som han var åren före livstidsstraffet.
Men den dramatiska mordkatastrofen kom i ett skede när han var tillfälligt arbetslös och behövde pengar. Och hans bakgrund var inte fläckfri när polisen grep honom bara några timmar efter mordet: han hade suttit inne för ett bedrägeri och för narkotikahandel.
[…]
- Nu måste jag se framåt, och det viktigaste för mig är att få besked om när jag kan få min första permission.
- Jag lever i ett vakuum, jag kan inte slappna av förrän någon ger mig ett datum när jag får komma ut en stund. Det ger mig förhoppningsvis gnista att börja bygga på något för ett kommande liv.
[…]
- Ordet kriminalvård är ett hån. Inlåsning handlar det om. Och snutarna trissar upp vår farlighet. Allmänheten är humanare. Den är tolerantare än alla myndigheter. Jag tappade självkontrollen under en extrem stressituation. I alla normala sammanhang är jag givetvis helt ofarlig. Jag hade aldrig tidigare varit inblandad i våld.
[…]

När stackars ”Olle” väl sedan fick permission, flydde han landet och var involverad i miljonbedrägerier. Är det någon som vet om han senare dömdes för sin inblandning i ”La Reine-härvan”? Eftersom han redan avtjänade ett livstidsstraff, kunde han förvisso inte få någon påbackning.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback