Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-31, 09:37
  #1
Medlem
Lacerdas avatar
Jag skulle vilja be er om tips och råd att tänka på när jag ska möta en person som erbjuder att investera i ett företag som erbjuder avkastningar som är för bra för att kunna vara sanna. Den här personen är från Mexiko, bosatt i Spanien och VD för ett investmentbolag registrerat i London. Bolaget har funnits sedan 2013, de använder sig av valutamäklarna ICM Capital och ADS Securities. Jag har läst recensioner om bägge företag och det är som vanligt blandade åsikter i kommentarfälten.

En person som jag känner i Mexiko satte in 5.000 Euro i mitten av 2015, den summan växte sen till 7.500 på 18 månader. 2.500 € fick personen efter begäran insatt på ett Net+ Mastercard som man blir ombedd att skaffa som kund.

Det är just den här otroliga avkastningen som får mig att tänka på en Ponzi scheme men jag kunde inte låta bli lockelsen så jag tog risken och satte in 5.000 € i mars månad i år. Bankontot är hos Deutsche Bank i Madrid, i företagets namn. VDn erbjöd mig att sätta in månadsavkastningen på mitt Svenska bankkonto och sedan dess har jag fått ca 10% tillbaka.

Det är en del detaljer som man reagerar på, företaget är registrerat på en ny adress i London sedan början på 2016. Man har inte gjort någon uppdatering på hemsidan eller i korrespondens med företaget om adressändringen, utan den gamla adressen står fortfarande kvar. Min första kontakt med företaget blev också lite märklig. Jag mailade och berättade att jag var intresserad av att investera och att jag hade hört talas om dom via en bekant. Svaret jag fick var att de inte sysslade med investeringar och en förfrågan om vem min bekant var. Min bekant kontaktade då själv, och fick som svar att det var en "försiktighetsåtgärd" för att ha koll på konkurrenter. Efter det så var det bara att fortsätta med insättningsproceduren. Jag har varit i kontakt med Engelska handelskammaren men dom kunde inte ge mycket mer än adressen på företaget och intyga att det är registrerat hos dom.

VDn för företaget är 39 år gammal, han är släkt med en före detta finansminister som satt i regeringen på Vicente Fox tid i Mexiko. Han kommer att besöka Sverige om några veckor och jag lär nog kunna träffa honom personligen.
Kommer ni på några bra frågor om hans verksamhet som jag bör ta upp?
Citera
2017-08-31, 10:00
  #2
Moderator
RostigHinks avatar
Utan namnet på företaget så finns det ju inget att utföra egna undersökningar på och din trådstart har då inget att diskutera om. Med den information, eller avsaknad av, som du ger skulle jag säga ta ut pengarna och glöm bort det.

Men om du kan komma till för att fråga snubben så fråga vad exakt det är som han investerar i.
Citera
2017-08-31, 10:49
  #3
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Utan namnet på företaget så finns det ju inget att utföra egna undersökningar på och din trådstart har då inget att diskutera om. Med den information, eller avsaknad av, som du ger skulle jag säga ta ut pengarna och glöm bort det.

Men om du kan komma till för att fråga snubben så fråga vad exakt det är som han investerar i.
Jag vill inte uppge namnet innan jag har fått full klarhet i om det är äkta eller scam. För övrigt så får man inte mycket information när man söker på namnet heller. Företaget har dock en hemsida som ger intryck av att det är ett stort bolag. Väldigt snyggt gjord som presenterar kontor lite överallt i världen.
Det är valutamäklare som han verkar ha störst samröre med, ICM Capital och ADS Securities.
Just nu försöker jag klura ut om det stämmer att pengarna man sätter in är skyddade hos FSCS. FSCS kan inte se något registrerat på företagsnamnet eller organisationsnumret, men det kan vara så att det är anslutet via andra former.
Detta är portföljen;
Energy 3.14%
Global-Yielding Stocks 17.75%
Foreign Exchange Instruments 12.74%
Consumer 5.58%
Technology 4.54%
Finance 3.15%
Bonds 44.13%
Healthcare 3.00%
Manufacturing 3.00%
Other 2.97%
Citera
2017-08-31, 10:59
  #4
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Jag vill inte uppge namnet innan jag har fått full klarhet i om det är äkta eller scam. För övrigt så får man inte mycket information när man söker på namnet heller. Företaget har dock en hemsida som ger intryck av att det är ett stort bolag. Väldigt snyggt gjord som presenterar kontor lite överallt i världen.
Det är valutamäklare som han verkar ha störst samröre med, ICM Capital och ADS Securities.
Just nu försöker jag klura ut om det stämmer att pengarna man sätter in är skyddade hos FSCS. FSCS kan inte se något registrerat på företagsnamnet eller organisationsnumret, men det kan vara så att det är anslutet via andra former.
Detta är portföljen;
Energy 3.14%
Global-Yielding Stocks 17.75%
Foreign Exchange Instruments 12.74%
Consumer 5.58%
Technology 4.54%
Finance 3.15%
Bonds 44.13%
Healthcare 3.00%
Manufacturing 3.00%
Other 2.97%
Där kom varningstecknet #1. Ser ut som knappt hälften globalfond och knappt hälften långa räntor. Dessa två ger inte den avkastningen du nämner. Återstår den lilla delen valutahandel och med den påstådda avkastningen så stinker det från flera mils håll. Portföljen som sådan är alldeles för generisk för att kunna dra närmare slutsatser.

Den gamla floskeln gäller i synnerhet i finansvärlden, "är det för bra för att vara sant så är det det".
Citera
2017-08-31, 16:33
  #5
Medlem
OP, pröva att närma dig företaget med kommentar om att du ska flytta pengarna. Är det ponzi så kommer de till alla pris försöka hindra det. Först med ursäkter och sen kanske med hänvisning till något finstilt. Du behöver ju inte slutföra flytten, se bara efter om de assisterar dig på ett villigt och proffsigt sätt.

Sen verkar det konstigt med en mexikansk fond eller vad det är, som reser världen runt och VDn personligen träffar invsterare. Varför "råkar" denna mexikan befinna sig i Sverige av alla ställen?

Finansmarknaden i England förutsätter att den som ger sig in i sånt vet vad den sysslar med.
Citera
2017-08-31, 21:07
  #6
Medlem
CardinalSins avatar
Mina varningsklockor ringer högt. Några mycket kloka synpunkter har redan framförts men jag ska försöka lägga till mina tankar.

Som redan påpekats så förefaller det orimligt att få så hög avkastning med den sammansättning på ... vad det nu är vi talar om, en fond? Innehållet är ju begränsat till sektorer. Fonder är mer specifika än så, i vart fall alla jag kollat. Visst finns det investerare som håller korten nära kroppen men när man vill ha förtroende att investera andras pengar måste man vara mer öppen än så. Om det inte går att få ut mer information än andelar i olika sektorer hade jag sett det som en anledning att dra öronen åt mig.

Är pengarna skyddade hos FSCS? En förutsättning för det torde vara att det finns en transparens kring redovisning, ägandeskap och innehav. Så verkar ju inte vara fallet. En direkt fråga till FSCS är ju det enda sättet att räta ut det frågetecknet. Om företaget påstår att pengarna är skyddade, och FSCS säger att de inte är det, då har du svaret där.

Jag hade varit mycket försiktig med att investera pengar i detta.
Citera
2017-09-01, 05:43
  #7
Medlem
Leapchilds avatar
Om det är valutahandel så är 10% avkastning per månad inte alls omöjligt. Men portföljen ser ut som en globalfond. Får du inte ut detaljerade rapporter om dina investeringar? Pröva att ta ut pengarna och se vad som händer.
Citera
2017-09-01, 07:57
  #8
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin
Mina varningsklockor ringer högt. Några mycket kloka synpunkter har redan framförts men jag ska försöka lägga till mina tankar.

Som redan påpekats så förefaller det orimligt att få så hög avkastning med den sammansättning på ... vad det nu är vi talar om, en fond? Innehållet är ju begränsat till sektorer. Fonder är mer specifika än så, i vart fall alla jag kollat. Visst finns det investerare som håller korten nära kroppen men när man vill ha förtroende att investera andras pengar måste man vara mer öppen än så. Om det inte går att få ut mer information än andelar i olika sektorer hade jag sett det som en anledning att dra öronen åt mig.

Är pengarna skyddade hos FSCS? En förutsättning för det torde vara att det finns en transparens kring redovisning, ägandeskap och innehav. Så verkar ju inte vara fallet. En direkt fråga till FSCS är ju det enda sättet att räta ut det frågetecknet. Om företaget påstår att pengarna är skyddade, och FSCS säger att de inte är det, då har du svaret där.

Jag hade varit mycket försiktig med att investera pengar i detta.
Jag ringde upp FSCS igår men personen som jag talade med var inte speciellt tydlig. Jag förstod det som att det är möjligt att företaget är anslutet via en bank och att det inte går att hitta dom genom att bara söka på företagsnamnet. Jag skrev sedan till företaget som jag investerat i om detta och jag har ännu, nu 18 timmar senare inte fått något svar.

Citat:
Ursprungligen postat av adolfine
OP, pröva att närma dig företaget med kommentar om att du ska flytta pengarna. Är det ponzi så kommer de till alla pris försöka hindra det. Först med ursäkter och sen kanske med hänvisning till något finstilt. Du behöver ju inte slutföra flytten, se bara efter om de assisterar dig på ett villigt och proffsigt sätt.

Sen verkar det konstigt med en mexikansk fond eller vad det är, som reser världen runt och VDn personligen träffar invsterare. Varför "råkar" denna mexikan befinna sig i Sverige av alla ställen?

Finansmarknaden i England förutsätter att den som ger sig in i sånt vet vad den sysslar med.
VDn är Mexikan, han bor i Madrid och jag misstänker att han har övertagit detta företag. Jag tror även att det som står i "Terms and Conditions" är något som en person har kopierat från något annat företag i samma bransch. Vad som egentligen finns i portföljen stämmer säkert inte och att £ 50.000 skulle vara skyddat av FSCS stämmer nog heller inte. Att han befinner sig i Stockholm om några veckor är just för att träffa fler folk som han vill ansluta. En annan kul detalj är när man ringer till "kontoret" i London, så vidarebefordras samtalet till VDns mobiltelefon. Det verkar inte finnas någon sekreterare anställd.

Citat:
Ursprungligen postat av Leapchild
Om det är valutahandel så är 10% avkastning per månad inte alls omöjligt. Men portföljen ser ut som en globalfond.
Precis, det står skrivet i Terms and Conditions att de använder sig av ICM Capital och ADS Securities som sysslar med just valutahandel. Portföljen och mycket annat tycks bara vara något som de hastigt har skrivit ner utan att tänka sig för.

Citat:
Ursprungligen postat av Leapchild
Får du inte ut detaljerade rapporter om dina investeringar? Pröva att ta ut pengarna och se vad som händer.
Det enda som jag får är en rapport på tillväxten varje måndag. http://imgur.com/a/37RkP Om jag möter honom så ska jag ta upp en hel del om vad som nämnts här i tråden. Även retas lite med honom och nämna att jag är intresserad av att lägga till ytterligare € 44.000 på mitt konto förutsatt att jag får bevis på att de är skyddade hos FSCS.
Citera
2017-09-01, 09:40
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Jag ringde upp FSCS igår men personen som jag talade med var inte speciellt tydlig. Jag förstod det som att det är möjligt att företaget är anslutet via en bank och att det inte går att hitta dom genom att bara söka på företagsnamnet. Jag skrev sedan till företaget som jag investerat i om detta och jag har ännu, nu 18 timmar senare inte fått något svar.


VDn är Mexikan, han bor i Madrid och jag misstänker att han har övertagit detta företag. Jag tror även att det som står i "Terms and Conditions" är något som en person har kopierat från något annat företag i samma bransch. Vad som egentligen finns i portföljen stämmer säkert inte och att £ 50.000 skulle vara skyddat av FSCS stämmer nog heller inte. Att han befinner sig i Stockholm om några veckor är just för att träffa fler folk som han vill ansluta. En annan kul detalj är när man ringer till "kontoret" i London, så vidarebefordras samtalet till VDns mobiltelefon. Det verkar inte finnas någon sekreterare anställd.

Precis, det står skrivet i Terms and Conditions att de använder sig av ICM Capital och ADS Securities som sysslar med just valutahandel. Portföljen och mycket annat tycks bara vara något som de hastigt har skrivit ner utan att tänka sig för.

Det enda som jag får är en rapport på tillväxten varje måndag. http://imgur.com/a/37RkP Om jag möter honom så ska jag ta upp en hel del om vad som nämnts här i tråden. Även retas lite med honom och nämna att jag är intresserad av att lägga till ytterligare € 44.000 på mitt konto förutsatt att jag får bevis på att de är skyddade hos FSCS.

Men ge dig.. det här stinker ju lurendrejeri ända från mexico till nordpolen. Försök ta ut dina pengar så fort som möjligt
Citera
2017-09-01, 10:13
  #10
Medlem
Behöver inte vara Ponzi upplägg, avkastning är även rimligt sett till vissa investeringar eller handel.

Dock kan det vara del tvätta pengar upplägg vilket är mer vanlig, sett det många gånger olika finans och investmentbolag sätts upp tvätta större mängder pengar och få tillgång kunna flytta större mängder pengar runt om i världen.

Pengar kan investeras och göras vita och allt döljs genom ha mycket vita pengar vanligt folk trycker in och investeras.

Oavsett har du inte sagt namnet eller vilka olika företag som varit inblandade, vilka olika konton som används etc.

Är så klart en risk du gör men så länge man inte är sist kvar när allt kraschar kan det vara bra ändå.
Citera
2017-09-01, 14:08
  #11
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Behöver inte vara Ponzi upplägg, avkastning är även rimligt sett till vissa investeringar eller handel.

Dock kan det vara del tvätta pengar upplägg vilket är mer vanlig, sett det många gånger olika finans och investmentbolag sätts upp tvätta större mängder pengar och få tillgång kunna flytta större mängder pengar runt om i världen.

Pengar kan investeras och göras vita och allt döljs genom ha mycket vita pengar vanligt folk trycker in och investeras.

Oavsett har du inte sagt namnet eller vilka olika företag som varit inblandade, vilka olika konton som används etc.

Är så klart en risk du gör men så länge man inte är sist kvar när allt kraschar kan det vara bra ändå.
Ja, jag tänker att med 6.000 Euro så är det lugnt. Men större summor är nog ingen bra idé. Jag fick nyss bekräftat från FSCS att detta företag inte är skyddat så dom ljuger alltså i informationen de ger till investerarna. Nästa vecka ska jag sätta över en del av insatsen till Mastercardet som dom bad mig skaffa hos Net+.
Citera
2017-09-01, 14:27
  #12
Medlem
Bara att CEO'n skulle ha tid att träffa dig som bara satsat 5k EUR luktar ju skumt hela vägen. Antingen är de skitsmå och en start-up utan någon större haj i portföljen, eller så är det bluff
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback