Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2017-09-05, 16:11
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramidheart
Det där gjorde fan min dag

Det samma gäller väl också ufo,n ?
Man läser om dom gamla klassiska fallen om och om igen..

Man kan ju tycka att det borde svämma över med bilder och filmer nu när hälften av jordens befolkning har en smartphone med kamera i handen 24/7

Nja, hälften av jordens befolkning har knappt täckning för att inte tala om telefoner. Fast jag håller med dig, några utom-gjordinar har jag inte heller sett, även om jag nu hade saknat de framför andra otäcka typer som befolkar vår nordiska planet
Citera
2017-09-22, 18:12
  #86
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DWinchester
Frågan är främst riktad till er troende. När man kollar på program som Det okända och får höra folks/mediers beskrivning av gestaler/andar så beskrivs dom oftast som "gammalt klädda" "uniform" "piga med huckle" osv.

Och om det nu finns andar så varför blir inte Melvin i Farsta spöke när han dör?

Tex "Jag såg en skepnad med Addidaskläder och kepa på huvudet"

Eller blir folk helt enkelt inte spöken längre? Eller är det inte inne längre? Detta kanske blir nästa hipstertrend

Frågan är seriös med ett visst mått sarkasm.


Det är inte ovanligt att det är nya personer varenda gång man blir mottaglig.. Det händer att bekanta dyker upp igen men inte ofta.. helst vid halloween när det är så lätt att få kontakt.
Citera
2017-09-26, 16:46
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DWinchester
Frågan är främst riktad till er troende. När man kollar på program som Det okända och får höra folks/mediers beskrivning av gestaler/andar så beskrivs dom oftast som "gammalt klädda" "uniform" "piga med huckle" osv.

Och om det nu finns andar så varför blir inte Melvin i Farsta spöke när han dör?

Tex "Jag såg en skepnad med Addidaskläder och kepa på huvudet"

Eller blir folk helt enkelt inte spöken längre? Eller är det inte inne längre? Detta kanske blir nästa hipstertrend

Frågan är seriös med ett visst mått sarkasm.

Finns många spöken från 1900-talet.
Citera
2017-10-16, 19:23
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramidheart
Det där gjorde fan min dag

Det samma gäller väl också ufo,n ?
Man läser om dom gamla klassiska fallen om och om igen..

Man kan ju tycka att det borde svämma över med bilder och filmer nu när hälften av jordens befolkning har en smartphone med kamera i handen 24/7

När det kommer till UFO:N så finns det mängder med observationer, jag såg en dokumentär från förra året om folk som samlas i öknarna i Arizona om nätterna och filmar ljussken som far omkring som fan i luften.
Det är hög närvaro i Peru, flygvapnet i Peru ser hela tiden farkoster som far nära deras plan och de har dokumenterat farkoster med hjälp av mobiltelefoner.

Media är inte längre ett dugg intresserad av UFO händelser av någon anledning, och filmer över olika ljussken tas ständigt bort från Youtube och även sociala medier, så det enda som finns är obskyra sidor på Dark Net där det ska finnas en hel del mobilfilmer över UFO händelser.

Jag tror att USA:s millitär ser till att få bort filmer gjorda nu på 2000-talet för att tekniken har blivit så mycket bättre att man i princip kan filma en farkost utan att få en suddig bild som på 70-talet och därför tas allt idag bort.

I dokumentären såg man rent häpnadsväckande mobilfilmer som folk filmat ute i öknen som inte går att förklara med de normala förklaringarna.

Men förmodligen är det millitära forskningsprojekt och därav en av förklaringarna till att filmer tas bort i större utsträckning idag än förr, tekniken har som sagt gått framåt när det gäller dagens kameror och de vill väl inte riskera att ett forskningsprojekt filmas.

När det kommer till spöken är jag kluven, enligt de som är insatta i kvantfysik så ingår det paranormala inom kvantfysiken, det finns idag så mycket energi idag i luften från mobiler, mobilmaster, moderna eltransformatorer och elledningar o.s.v så att den energin som spöken avger drunknar i det totala flödet.

Spöken är enligt kvantfysiken energi men det är ingen som vet om det är levande energi, alltså energi från en före detta levande människa, eller om det är avspeglingen av den dödes energi, alltså en form av avtryck av den levande och därför en uppspelning av en levande persons energi från den platsen.

Så en enkel förklaring är just att energin drunknar i alla andra ökande energiutstrålningar som är betydligt starkare än från en levande persons.
Citera
2017-10-16, 19:30
  #89
Medlem
Pungsnoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DWinchester
Men de borde väl fortfarande rapporteras om fler spöken? Borde rimligtvis finnas ganska många?

Det borde rapporteras om spöken med adidas outfit och kepa på huvudet.

Håller med
__________________
Senast redigerad av Pungsnoppen 2017-10-16 kl. 19:36.
Citera
2017-10-17, 11:19
  #90
Medlem
En anledning kan ju vara att adeln på t.ex. 1800-talet levde ganska isolerat, jämfört med folk från andra
klasser och/eller tidsåldrar.

Tron på spöken föds oftast ur rädsla, man kanske t.ex. hörde ett ljud en natt när man sov själv i mörkret, och sedan har fantasin bara byggt vidare på det. Jag föreställer mig ett hemsökande spöke som obehagligt, eftersom idén är att hemsökande spöken är otillfredsställda på något vis.

En kvinna som levde i ett långhus för 2000 år sedan, och som alltid var omgiven av släkt och vänner och hade ett kul liv, känns inte särskilt hotfull, och är således inte en kandidat för fantasin.

En kvinna som giftes bort på 1800-talet, spenderade merparten av sitt liv ensam i ett stort, mörkt hus, aldrig hade ett tillfredsställande sexuellt eller socialt liv, och som aldrig fick vara sig själv, är det lättare att föreställa sig som tillräckligt förbannad för att hemsöka jordelivet.

Som sagt, tron på spöken handlar om att man vill tro på att det finns något som är lite farligt. Om spöken var som Robin Williams så hade ingen velat tro på dem längre.
Citera
2017-10-18, 12:05
  #91
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
En anledning kan ju vara att adeln på t.ex. 1800-talet levde ganska isolerat, jämfört med folk från andra
klasser och/eller tidsåldrar.

Tron på spöken föds oftast ur rädsla, man kanske t.ex. hörde ett ljud en natt när man sov själv i mörkret, och sedan har fantasin bara byggt vidare på det. Jag föreställer mig ett hemsökande spöke som obehagligt, eftersom idén är att hemsökande spöken är otillfredsställda på något vis.

En kvinna som levde i ett långhus för 2000 år sedan, och som alltid var omgiven av släkt och vänner och hade ett kul liv, känns inte särskilt hotfull, och är således inte en kandidat för fantasin.

En kvinna som giftes bort på 1800-talet, spenderade merparten av sitt liv ensam i ett stort, mörkt hus, aldrig hade ett tillfredsställande sexuellt eller socialt liv, och som aldrig fick vara sig själv, är det lättare att föreställa sig som tillräckligt förbannad för att hemsöka jordelivet.

Som sagt, tron på spöken handlar om att man vill tro på att det finns något som är lite farligt. Om spöken var som Robin Williams så hade ingen velat tro på dem längre.
Jag måste säga att jag faktiskt har svårt för att riktigt förstå varför folk bara fortsätter att tjata om att "spökerier", det måste härröra från människors rädsla.
Att folk hör "konstiga ljud på natten" och därför, bara sådär, bestämmer sig för att - "Jomenvisst, det dära måste såklart vara ett spöke."

För ... jag ser helt enkelt inte det så självklara i den kopplingen.
Jag ör inte det.

Ett "ljud i natten" är ju just bara det - ett ljud i natten.
Det är nästan som om Ni tror att folk aldrig har hört något Alls innan de plötsligt hör det där "ljudet i natten."
Men visst måste ni ändå begripa att folk lever med ljud omkring sig Hela Tiden, dygnet runt och livet genom.
Dessutom bor vi i våra hus och i synnerhet förritidens människor bodde bara i ett hus hela livet.
Hus i vilka de alltså hörde Alla möjliga och omöjliga ljud hela tiden.

Ljud som de Inte blev hysteriska av och började böla om "spöken."


Så, din "förklaring" förkarar faktiskt inte.
Det förkarar inte varför det är precis Ett "ljus" som plötsligt - av alla andra livets ljud - just då måste tolkas som något helt vansinnigt (spöke).
För varför just Det ljudet?
Varför inte alla de andra ljud de hört resten av livet?
Varför inte alla de andra gånger de varit mörkrädda och lyssnat på knäppande och ylande?
Varför jsut En enda gång?

och exakt varför tycker du det är rimligt för dem att dra till med just Spöke", när det hade kunnat finnas tusentals, miljontals, andra tolkningar? Varför inte "Sdjgyyhth" tex?
Vet du inte vad det är?
Nej, men tänk då på de som Du tycker har valt den andra tolkningen (spöke) ... för den tolkningen är ju exakt lika begriplig som "Sdjgyyhth", eller hur.

---

Dessutom ...
Det finns ju i princip Inga berättelser om "spöken" eller "spökerier" som innehåller bara beskrivningen "ljud i natten."
Utan de berättelserna innehåller ofta ganska ingående beskrivningar och definitioner.
Dvs det är inte saker de "övertolkar" i brist på information, utan det är något de Beskriver.
De beskriver det de upplevt - inte det de börjat fantisera om.


Varför har ni så svårt för att respektera den grundläggande information som faktiskt finns?
Varför väljer ni att istället bara hitta på hur Ni tror att det är?

Är det kanske för att ni inte vågar hålla er till själva grundinformationen, eftersom det hade krävt att ni följde Konsekvenserna också ... ?


orsaken till att folk reagerar så Starkt på spökupplevelser, det är ju för att de Skiljer sig så otroligt markant, dramatiskt från det förväntade, från det man är van vid som verkligt.
Det som de upplever Trotsar det de trodde var möjligt.

och det är alltså Därför folk blir så starkt påverkade, och ofta även skrämda.

Hur hade Du själv reagerat tex om du hade upplevt något som hade varit exakt så som beskrivningarna är?
Hade inte du då reagerar starkt och uppfattat det som något som trotsade det du trodde var möjligt?
Hade du inte blivit fysiskt skrämd då, fått gåshud, börjat darra, kallsvettas, få ångest osvosvosv ... ???
Citera
2017-10-18, 12:32
  #92
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag måste säga att jag faktiskt har svårt för att riktigt förstå varför folk bara fortsätter att tjata om att "spökerier", det måste härröra från människors rädsla.


Det finns inte ett enda bevis för att spöken finns, så vad föreslår du som förklaring annat än människors rädsla?

Du har ju själv berättat en historia om hur du och din flickvän blev så rädda för ett ljud att ni tvingades att lämna bostaden. Var det bara ett påhitt?
Citera
2017-10-18, 12:55
  #93
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Det finns inte ett enda bevis för att spöken finns, så vad föreslår du som förklaring annat än människors rädsla?

Du har ju själv berättat en historia om hur du och din flickvän blev så rädda för ett ljud att ni tvingades att lämna bostaden. Var det bara ett påhitt?
Jag har ju aldrig vad jag vet erbjudit någon form av förklaring.

Bara för att någon erbjuder "rädsla" som "teori" eller hypotes, så måste man inte acceptera den.
Särskilt inte när den inte hellre stämmer överens med, som jag skrev, de beskrivningar av upplevelser som finns i "omlopp".

Jag tycker det är både slarvigt och arrogant att föreslå "förklaringar" som man sen inte ens själv klara att bevisa.
Helt ok däremot om man Tror att "spökeri" handlar om hysteriska människor som blir rädda för ljud i natten.
Men en ro är bara en tro.


Jag tycker den teorin är lika omöjlig att ta på allvar som de "sagolika" teorierna om "döda människor".


Jag har ingen Aning om vad det är.
Men jag Vet iaf vad det Inte är - och det är inte övertolkningar av ljus i natten.


I mitt fall var det ju faktiskt Katten som blev rädd.
Inte jag.
Katten var den av deltagarna som var livrädd, min flickvän var orolig. Tilltagande orolig.
Jag, jag sprang ju omkring med kökskniv i högsta hugg på ovanvåningen för att leta reda på inbrottstjuvarna ... =)
Citera
2017-10-18, 13:53
  #94
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Min roman blev inte publicerad, så jag skriver den här istället.

Så du menar att endast en person som aldrig har hört ljud tidigare, kan bli rädd av ett okänt ljud?
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback