Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-31, 00:31
  #1
Avstängd
WhiskyTangoFoxtrots avatar
Georgiens förre president, f.d. guvernören i Odessa med mera fortsätter att skapa rubriker kring sig själv. Jag hittar ingen egen tråd om honom i forumet så nu kör vi!

Vi skippar intron och låter de som inte känner MS att läsa in sig på Wikipedia.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Micheil_Saakasjvili

Det stod klart redan när MS antog utmaningen som guvernör i Ukraina att detta bara var ett trappsteg mot hans slutgiltiga mål, nämligen att bli landets nya president. När så MS blev för högljudd i guvernörsämbetet och skaffat sig för många fiender i Kiev så fick han sparken av Porosjenko.

MS resonerade då att det var dags att sluta hymla om sina ambitioner. Han utnämnde Porosjenko och hans anhang till superskurkar och startade en ny politisk rörelse, "De nya krafternas rörelse", för att vinna nästa president- och parlamentsval. Detta demokratiska initiativ uppskattades inte av Porosjenko som då tog ifrån MS hans ukrainska medborgarskap och tvingade bort honom från landet. Porosjenko skyllde på att MS inte informerat om att han var efterlyst för brott i Georgien (MS är efterlyst för kidnappning, korruption och annat smått och gott, vilket egentligen borde ha diskvalificerat honom från ukrainskt medborgarskap). Porosjenkos påstående är dock ett totalt svepskäl eftersom det redan hade skrivits spaltkilometer om MS's georgiska brottsutredning i både ukrainska och utländska tidningar när MS fick ukrainskt pass och toppjobb av chokladbaronen för tre år sedan.

Nåväl. Nu är det senaste att MS (till skillnad från de miljoner ukrainare som flytt Ukraina för ett nytt liv i Ryssland) faktiskt frivilligt vill tillbaka till Ukraina. Han har därför förklarat att han ska göra en Napoleon, forcera en gränskontroll mellan Polen och Ukraina och komma tillbaka i Kievs hetluft. Detta ska enligt Misjka ske vid gränskontrollen Kravovets (var det nu är) den 10 september, d.v.s. om drygt en vecka. Till sin hjälp har MS enligt uppgift en rad koryféer i den ukrainska politiken: gasdrottningen Julia Tymosjenko, korruptionsjägare tillika Paul Manaforts baneman Serhii Lesjtjenko, den omskrivna ukrainska härföraren i Donbass Semjon Semjontjenko, Majdanhjälten och gatuslagskämpen Volodymyr Parasiuk samt ett gäng andra parlamentsledamöter. De ska alltså komma och möta MS vid gränskontrollen och tvinga vakten att släppa in karln.

https://strana.ua/news/89932-ilja-ki...-hranitsu.html

Porosjenkos män ser förstås inte detta med blida ögon. En av inrikesministern Avakovs närmaste män, Ilja Kiva, förklarar i ovanstående artikel att "...vi ska skjuta dessa jävla horor på plats och ställe, precis som vi gör med de ryska agenter som överträder vår gräns i östra Ukraina." Detta upprepas också av Oleh Lyasjko, ledare för Ukrainas tredje största parti, vilket fick MS att utnämnda Lyashko till "Akhmetovs smutsiga byracka"...

Skämt åsido så finns det anledning för ovanstående busar att vara rädda för MS. Han har med sina fel och brister faktiskt gjort en hel del bra saker i både Georgien och Odessa och vunnit en del respekt i det katastrofala ukrainska politikerfältet. Ukraina är som vi vet nere för räkning och många ukrainare är därför beredda att ge MS sitt förtroende i brist på bättre presidentkandidater. I can't blame 'em myself.

Jag vet inte riktigt om det är politik som ska avhandlas i den här tråden. Alla inblandade hatar Ryssland ungefär lika mycket, d.v.s. sådär som Tymosjenko som ju sa en gång att hon skulle vilja "atombomba bort hela skiten"... Samtliga har någon slags svårartad ADHD i kombo med kroniska aggressionsproblem. Det är svårt att se någon sakpolitisk skillnad mellan alla dessa dampbarn utan det är väl någon slags postmodern teaterföreställning vi kommer att se den 10 september.

Jag ser därför underhållningsvärdet som det mest intressanta i den här historien. Vad kommer att hända vid gränskontrollen den 10 september när Mishka kommer travande från Polen? Kommer Tymosjenko att få en kula i huvudet av Kiva? Kommer MS att lyckas / inte lyckas att forcera gränsen? Vad händer om han lyckas - blir han Ukrainas nästa president? Vad händer om han misslyckas - får han äta upp sin slips igen och starta ett mikrobryggeri i Brooklyn?

Frågorna är många!
__________________
Senast redigerad av WhiskyTangoFoxtrot 2017-08-31 kl. 00:39.
Citera
2017-08-31, 08:57
  #2
Medlem
I DN idag: http://www.dn.se/nyheter/varlden/ann...de-i-reglerna/
Anna-Lena Laurén skriver om Saakasjvili och hans äventyr, varför han förlorade sitt medborgarskap etc.
Tydligen för att han hade mage att kritisera Porosjekno men även att han alltid varit en man som ställt till problem.
Citera
2017-08-31, 09:58
  #3
Avstängd
WhiskyTangoFoxtrots avatar
Lite synd att DN gick ut och bekräftade min trådstart. Jag hade hoppats att någon av forumets Maidanaktivister först hade hoppat in i tråden och högljutt utropat att detta var FAKE NEWS, RYSK PROPAGANDA osv. Sorry! Det är Ukraina vi talar om. "Nothing is true and everything is possible!"

Misha, I just called to say I love you Om inte annat för att du kanske ser till att de "rättsvårdande" myndigheterna i Ukraina äntligen skjuter av en del av det kriminella politikerpacket! Puss på dig!

Jag förstår inte varför DN påstår att Misha "troligen aldrig kommer att få någon större betydelse i Ukrainas historia". Varför inte? Det här är ju landet som får den mest bisarra 1930-talscabaret att framstå som en bjudning hos kungen. Och Misha har ju både USA:s stöd, starkt track record inom färgrevolutioner och ett tidigare jobb som statschef på CVt. Klart att han kan bli Ukrainas nästa president. You go, Misha!
__________________
Senast redigerad av WhiskyTangoFoxtrot 2017-08-31 kl. 10:13.
Citera
2017-08-31, 11:45
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskyTangoFoxtrot
Lite synd att DN gick ut och bekräftade min trådstart. Jag hade hoppats att någon av forumets Maidanaktivister först hade hoppat in i tråden och högljutt utropat att detta var FAKE NEWS, RYSK PROPAGANDA osv. Sorry! Det är Ukraina vi talar om. "Nothing is true and everything is possible!"

Misha, I just called to say I love you Om inte annat för att du kanske ser till att de "rättsvårdande" myndigheterna i Ukraina äntligen skjuter av en del av det kriminella politikerpacket! Puss på dig!

Jag förstår inte varför DN påstår att Misha "troligen aldrig kommer att få någon större betydelse i Ukrainas historia". Varför inte? Det här är ju landet som får den mest bisarra 1930-talscabaret att framstå som en bjudning hos kungen. Och Misha har ju både USA:s stöd, starkt track record inom färgrevolutioner och ett tidigare jobb som statschef på CVt. Klart att han kan bli Ukrainas nästa president. You go, Misha!

He he, ja så hade nog skett om inte DN uppmärksammat detta. Men den där slispätaren verkar vara ganska labil själv. Han har (hittills) varit i gott sällskap under sin tid i Ukraina med andra ord.
Citera
2017-08-31, 11:51
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dasher
I DN idag: http://www.dn.se/nyheter/varlden/ann...de-i-reglerna/
Anna-Lena Laurén skriver om Saakasjvili och hans äventyr
Noterar att hon ungefär mitt i texten, i en bisats, kallar honom "neurotiker". Sådant där får man väl smyga in lite diskret i mitten av en längre textmassa för att det skall slinka igenom Winiarskis censuravdelning.
Citera
2017-08-31, 12:34
  #6
Avstängd
WhiskyTangoFoxtrots avatar
Som uppmärksammats i en annan tråd så är DN:s korre ovanligt kritisk mot Kiev-regimen och även mot Misha. Aja baja säger Wolodarski! Kan det här bli en vändning i etablissemangsmedias syn på Ukraina? Det kommer att bli väldigt svårt att rapportera om Mishas gate crashing med DN:s vanliga poker face.

Jag undrar också hur Mishas beskyddare i USA tänker just nu. Dålig PR för Ukraina är det sista de behöver. Jag är inte säker på att McCain och hans bombliberala vänner verkligen fattar hur härligt tokrolig Misha kan vara när han sätter igång. Det här kan sluta hur som helst. Misha arresteras och deporteras till Georgien där han får livstids fängelse. Misha, Julia eller annan potentat kan få en kula i huvudet på riktigt. Inget är som sagt omöjligt, men de flesta utfall kommer att se väldigt pinsamma ut för USA, som ju är de som styr Ukraina på riktigt.

Ett ganska säkert tips är iaf att Putin poppar popcorn just nu och att han lagt in ett sexpack alkoholfri öl på kylning... Vad säger Maidanaktivisterna i tråden? Är Saakashvili en rysk agent? Det kanske är därför han håller på så här och larvar sig?
__________________
Senast redigerad av WhiskyTangoFoxtrot 2017-08-31 kl. 12:48.
Citera
2017-08-31, 13:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Noterar att hon ungefär mitt i texten, i en bisats, kallar honom "neurotiker". Sådant där får man väl smyga in lite diskret i mitten av en längre textmassa för att det skall slinka igenom Winiarskis censuravdelning.

Det händer att Anna-Lena, som vet massor om Ukraina, men inte kan säga allt, faktiskt skriver läsvärda artiklar. Hon sade upp sig på SVD och jag undrar varför. Maria Georgieva fyller upp tomrummet med tomrum, för att uttrycka sig artigt. En lydigare maktens tjänarinna är det svårt att hitta.

Slipsätaren studerade i Ukraina och kan ukrainska. Han är en riktig showman, som Anna-Lena säger, och Poroshenko är en riktig clown. Jag minns när Avakov slängde ett glas vatten på MS. Vad ska vi kalla honom för? Knas räcker inte.

Anna-Lena hade en gång en live-sändning där frågor tilläts. Jag, som länge har studerat det extremistiska Ukraina och oligarkerna, laddade mina kanoner och hon förstod precis vad jag menade, det läste jag mellan raderna. Hon, som alla andra journalister, kan dock inte uttrycka sig fritt. Det är inte deras fel att det är som det är, det är ägarnas. Detta sagt, så kan ni vara säkra på att några journalister frekventerar dessa trådar och övriga flashback. De läser in. Någon nytta gör vi.

Det är sådana här gånger jag kallar Anna-Lena duktig flicka, hyvä tyttö på finska, hon, som är finlandssvensk och jag rikssvensk.

Wolodarski! Jag anser att han är en samhällsfara. Som MS. Bunta ihop dem och skicka dem någonstans. Sudan?
Citera
2017-08-31, 13:33
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskyTangoFoxtrot
Som uppmärksammats i en annan tråd så är DN:s korre ovanligt kritisk mot Kiev-regimen och även mot Misha. Aja baja säger Wolodarski! Kan det här bli en vändning i etablissemangsmedias syn på Ukraina? Det kommer att bli väldigt svårt att rapportera om Mishas gate crashing med DN:s vanliga poker face.

Jag undrar också hur Mishas beskyddare i USA tänker just nu. Dålig PR för Ukraina är det sista de behöver. Jag är inte säker på att McCain och hans bombliberala vänner verkligen fattar hur härligt tokrolig Misha kan vara när han sätter igång. Det här kan sluta hur som helst. Misha arresteras och deporteras till Georgien där han får livstids fängelse. Misha, Julia eller annan potentat kan få en kula i huvudet på riktigt. Inget är som sagt omöjligt, men de flesta utfall kommer att se väldigt pinsamma ut för USA, som ju är de som styr Ukraina på riktigt.

Ett ganska säkert tips är iaf att Putin poppar popcorn just nu och att han lagt in ett sexpack alkoholfri öl på kylning... Vad säger Maidanaktivisterna i tråden? Är Saakashvili en rysk agent? Det kanske är därför han håller på så här och larvar sig?

Medierna har långsamt, som när ett stort slagskepp ändrar kurs, börjat rapportera lite bättre om Ukraina, men det är långt kvar innan jag blir nöjd. Jag ser en intressant utveckling i Tyskland och på franska vänstersajter. Så här var det när Ukraina snodde gas och när Georgien gick till angrepp. Sedan ändrades tonen i medierna.

För något år sedan fick inte MS inresetillstånd till USA. Sedan installerades han i Odessa.

Visst är det USA som styr Ukraina. Maidan-aktivisterna gillar inte Poroshenko och jag undrar om de gillar en man med smeknamnet Misha.
Citera
2017-08-31, 13:42
  #9
Avstängd
WhiskyTangoFoxtrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Det händer att Anna-Lena, som vet massor om Ukraina, men inte kan säga allt, faktiskt skriver läsvärda artiklar. Hon sade upp sig på SVD och jag undrar varför. Maria Georgieva fyller upp tomrummet med tomrum, för att uttrycka sig artigt. En lydigare maktens tjänarinna är det svårt att hitta.

Slipsätaren studerade i Ukraina och kan ukrainska. Han är en riktig showman, som Anna-Lena säger, och Poroshenko är en riktig clown. Jag minns när Avakov slängde ett glas vatten på MS. Vad ska vi kalla honom för? Knas räcker inte.

Anna-Lena hade en gång en live-sändning där frågor tilläts. Jag, som länge har studerat det extremistiska Ukraina och oligarkerna, laddade mina kanoner och hon förstod precis vad jag menade, det läste jag mellan raderna. Hon, som alla andra journalister, kan dock inte uttrycka sig fritt. Det är inte deras fel att det är som det är, det är ägarnas. Detta sagt, så kan ni vara säkra på att några journalister frekventerar dessa trådar och övriga flashback. De läser in. Någon nytta gör vi.

Det är sådana här gånger jag kallar Anna-Lena duktig flicka, hyvä tyttö på finska, hon, som är finlandssvensk och jag rikssvensk.

Wolodarski! Jag anser att han är en samhällsfara. Som MS. Bunta ihop dem och skicka dem någonstans. Sudan?

Alltså... jag måste få dra en lans för Misha igen. Man blir inte statschef om man är "knas", alltså dum i största allmänhet. Jag tycker också det är fel att som DN säga att han är "neurotisk". Så här kan man beskriva Misha:

Total avsaknad av självbevarelsedrift. I Sverige uppfattas detta som något negativt, men i Ukraina är det en superviktig tillgång om du ska få något uträttat. Kyrkogårdarna, floderna och sopstationerna i Östeuropa är fulla av döda personer som betett sig som Misha. Men, de dårfinkar som inte "dragit gräsmattan över huvudet" är idag oligarker och presidenter. Misha har vad som krävs. Han är beredd att ta en kula i huvudet om det krävs. Jag tror att det är avgörande för framgång.

Ett PR-geni. Vi kan egentligen avfärda DN:s korre, hennes fyrkantiga åsikter spelar ingen roll. Bland fåtöljgeneralerna i USA:s think tanks och i breda lager i Ukrainas plågade befolkning betraktas Misha som en klassisk sovjetisk folkkommissarie i stil med sin georgiske landsman Beria eller varför inte Stalin. En skoningslös jävel med Makarov-pickan i hand som skjuter alla korrupta kulaker. Ukrainarna är 50% sovjetiska får och 50% anarkistiska dårfinkar. Saakashvilis inställning väcker reee-spect!

En jävla doer. Man kan garva åt att Misha biter på sin slips på BBC:s direktsändning och att han slösar skattepengar på offentliga cirkusar och personliga utsvävningar. Men Da Misha-Man har fått jävla viktiga saker gjorda. Ta polisreformen i Georgien, då Misha sparkade alla gamla korrupta snutar och tillsatte nya vänligare och ärligare konstaplar. Ingen trodde det var möjligt, slipsmannen lyckades. Hade han inte blivit motarbetad av Poroshenko utan fått fria händer i Odessa hade det hänt en jävla massa saker!

Mina åsikter är inte bara mina - jag är helt säker på att många ukrainare delar dem och att de är beredda att ge Misha en chans. Jag och de inser att Misha är sjukt omdömeslös ibland, ja kanske till och med för det mesta. Men i Ukraina ställs man inför valet mellan pest och kolera. Tre år av Poroshenko har inte lett någon vart och Misha erbjuder ett tydligt alternativ.
__________________
Senast redigerad av WhiskyTangoFoxtrot 2017-08-31 kl. 13:57.
Citera
2017-08-31, 14:38
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Det händer att Anna-Lena, som vet massor om Ukraina, men inte kan säga allt, faktiskt skriver läsvärda artiklar.
Fast det rör sig mer om vad jag kallar låtsas-objektivitet. Hon är egentligen negativ, precis som de andra, men kunnigare och därmed försåtligare. Kalle Kniivilää (Sydsvenskan) är likadan. Han invaggar läsaren i en känsla av att se både positivt och negativt, men det positiva är oftast ytligt och består av formuleringar som är ett slags statister i resonemangen; och resonemangen utmynnar ändå alltid i slutänden i något negativt.

Den typ av skribenter AL representerar är egentligen värre än de som rakt, öppet och oförblommerat spyr sitt förakt över Ryssland och allt ryskt. Låtsas-russofiler är det värsta jag vet.
Citera
2017-08-31, 19:30
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskyTangoFoxtrot
Total avsaknad av självbevarelsedrift. I Sverige uppfattas detta som något negativt, men i Ukraina är det en superviktig tillgång om du ska få något uträttat. Kyrkogårdarna, floderna och sopstationerna i Östeuropa är fulla av döda personer som betett sig som Misha. Men, de dårfinkar som inte "dragit gräsmattan över huvudet" är idag oligarker och presidenter. Misha har vad som krävs. Han är beredd att ta en kula i huvudet om det krävs. Jag tror att det är avgörande för framgång.
Bra beskrivning.

Citat:
Ursprungligen postat av WhiskyTangoFoxtrot
Mina åsikter är inte bara mina - jag är helt säker på att många ukrainare delar dem och att de är beredda att ge Misha en chans. Jag och de inser att Misha är sjukt omdömeslös ibland, ja kanske till och med för det mesta. Men i Ukraina ställs man inför valet mellan pest och kolera. Tre år av Poroshenko har inte lett någon vart och Misha erbjuder ett tydligt alternativ.
Jag noterade att i senaste gallupen inför presidentvalet år 2019 (dvs om hundra år) så heter ledaren varken Porkysjenko, Tymosjenko, eller Saakasjvilisjenko, utan ... Vadim Rabinovitj. Jag förstår att siffrorna inte betyder så mycket, men ändå. Inte helt otippat är denne Rabinovitj affärsman i naturgasbranschen, mediamogul, stolt innehavare av ett israeliskt medborgarskap, och har en gång i tiden fått ett amerikanskt visum indraget pga anklagelser om medverkan i illegal vapenhandel. Dvs, anarki-Ukraina idag = Ryssland ca 1995.

https://en.wikipedia.org/wiki/Opinio...ial_election,_
https://en.wikipedia.org/wiki/Vadim_Rabinovich
Citera
2017-08-31, 19:56
  #12
Medlem
AnttiKlimaxs avatar
Blir intressant att följa...

Hur klarar DN då av att försvara Ukraina med tanke på deras nazi-förflutna? Borde ge myror i huvudet åt Wolodarski och Bonniers.

På vems sida står nazisterna i Högra sektorn i konflikten mellan Poroshenko och Misha?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback