Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-30, 21:02
  #1
Medlem
Är sugen på att titta lite närmare på stjärnor på landet . Är becksvart på landstället . Har dock inte lust med att skaffa teleskop men skulle kunna tänka mig en kikare . Den kan jag ju även ha till annat.

Är det nån idé med enklare kikare Max 1000kr? Å isf vad skall jag tänka på vid inköp?
Citera
2017-08-30, 21:14
  #2
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ifb
Är sugen på att titta lite närmare på stjärnor på landet . Är becksvart på landstället . Har dock inte lust med att skaffa teleskop men skulle kunna tänka mig en kikare . Den kan jag ju även ha till annat.

Är det nån idé med enklare kikare Max 1000kr? Å isf vad skall jag tänka på vid inköp?

En kikare, binokular, kan beskrivas 7x50.
Sjuan betyder förstoringsgrad. Förstorar du mycket förlorar du ljusstyrka och dessutom så förlorar du helheten i vad du tittar på.
50 betyder linsdiameter, ju högre ju mer ljus samlar du in. Välj hellre x80 än x50. Det är då du bättre kan ta in ljussvaga nebulosor och galaxer.
Välj en kikare med ett känt namn som borgar för kvalitet. Detta är inget man köper på bensinstationer.
Balansera dessa två med varandra och betala så mycket du har råd med och du kommer att bli nöjd med kikaren.

Men vet du vad du ska titta på? Alla stjärnor liknar varandra, mer eller mindre. När du har tittat dej trött på månen och Jupiter, vad gör du då? Jo, du skaffar kunskap, gärna med nån somv et vad det handlar om. Sen kan du ha hur kul som helst därefter!
Citera
2017-08-30, 21:47
  #3
Medlem
kodsnickrarns avatar
Precis, stjärnor i kikare/teleskop blir ändå bara "prickar", det krävs ofantligt stora teleskop för
att se en stjärna som en "skiva".

Galaxer, nebulosor, planeter & månen är häftigare...
Men, utan lite guidning så är det (väldigt) svårt att hitta dem på natthimlen vilket
gör att man riskerar att ledsna fort...

Jag skaffade ett rätt dyrt teleskop met GOTO-funktion vilket nog "räddade" mitt intresse
från att svalna - det blev helt enkelt lite lättare att hitta t.ex. ringnebulosan, andromedagalaxen
och andra sevärdheter.

Sen är en annan liten besvikelse att alla objekt du ser "live" i kikare/teleskop är i svartvit...
de där spektakulär färgbilderna man ser i astronomitidningar/böcker är resultat av låååånga
kameraexponeringar och en hel del efterbearbetning i photoshop o.dyl.

/K
Citera
2017-08-30, 21:48
  #4
Medlem
Kalle-Swartss avatar
Vet inte om den är bra, men jag har ögnat en kampanj på Allt om historia, där man kan avsluta prenumerationen på en gång och man får en kikare på köpet.

https://prenumeration.alltomhistoria...-proffskikare/

Kanske kan vara tänkvärt?
Citera
2017-08-30, 22:01
  #5
Medlem
Mkt tacksam för alla bra tips hittills !

Kan inte ett dugg egentligen men gillar och kika upp en stund på landet samt kollar endel på youtube. så till en början är det mest för mys så att säga.
Citera
2017-08-30, 22:02
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Swarts
Vet inte om den är bra, men jag har ögnat en kampanj på Allt om historia, där man kan avsluta prenumerationen på en gång och man får en kikare på köpet.

https://prenumeration.alltomhistoria...-proffskikare/

Kanske kan vara tänkvärt?

Synd det inte var typ allt om vetenskap eller liknande , historia är inte riktigt min grej. Men tack för tipset kikaren såg fin ut men jag kan inget om sånt.
Citera
2017-08-30, 22:52
  #7
Medlem
sommarlovs avatar
Man kan också ta steget till astro-foto, en kamera tar långa exponeringar och skapar förbluffande bilder.
Exempelvis Pentax har modeller som automagiskt kan flytta sensorn för att möjligöra detta.
Citera
2017-08-31, 12:18
  #8
Medlem
En så kallad badenbadenstol är bra att ligga i så slipper man få nackspärr. Jupitermånarnas rörelser dag för dag är det intressantaste man kan se med en vanlig fältkikare. Andromedanebulosan kan ses som ett svagt töcken och är intressant med tanke på det stora avståndet.
Citera
2017-08-31, 13:37
  #9
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ifb
Är sugen på att titta lite närmare på stjärnor på landet . Är becksvart på landstället . Har dock inte lust med att skaffa teleskop men skulle kunna tänka mig en kikare . Den kan jag ju även ha till annat.

Är det nån idé med enklare kikare Max 1000kr? Å isf vad skall jag tänka på vid inköp?
Som de andra i tråden förklarat för dig så ser ju alla stjärnor mer eller mindre lika "roliga" ut i en kikare.
Dvs inte roliga alls egentligen.
De är ju bara prickar. Samma prickar du kan se med dina ögon.

Men - som också andra i tråden antytt - så kommer det förändras i samband med den Kunskap du införskaffar dig.
om du bara Vet vad det är du tittar på, så gör det All skillnad i världen.
Du behöver egentligen inte "se" så mycket mer, bara du Vet vad du ser ch låter din fantasi göra resten.

Tex kommer du snart att kunna se en av våra närmaste grannar på himlen. Som dessutom är en av de mest mytomspunna och dessutom vetenskapligt Spännande att se på - Sirius alltså.
Det är ett system, ett Stjärnsystem och det finns planeter kring stjärnorna, i omloppsbana.
Nej, du kommer inte att kunna Se några av de planeterna - men det Räcker att du Vet att det runt den där mäktiga ljuspricken som kallas Sirius går det "cirklar på cirklar" utåt med planeternas omloppsbanor.
Dvs föreställ dig hur vår eget Solsystemet ser ut, med alla planeternas omloppsbanor - men överför det till Sirius.
Du kommer att se Sirius i Väst ungefär, efter solnedgången. Den starkast lysande stjärnan vid horisonten. om du vet var Orion är, så följ bältets lutning åt vänster ner till horisont och ljusstarkaste stjärna.

Venus kan du också titta på.
I en kikare blir den bara litet större. Du kan nog inte riktigt se dess cirkelform, men ändå.
Den brukar göra väsen av sig på Flashback när det är "säsong" (börjar m några månader bara).
Citera
2017-08-31, 22:19
  #10
Medlem
Tack alla vänliga!

Får se om det blir nån kikare kanske nöjer mig med att titta utan rätt häftig känsla ändå.

Hade dock varit kul som flera skrev om man visste vad man kikar på. Kanske löser sig
Citera
2017-09-01, 04:57
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ifb
Hade dock varit kul som flera skrev om man visste vad man kikar på. Kanske löser sig
Om du använder en smartphone så finns det ju bra verktyg för att identifiera/hitta stjärnor på himlen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback