Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-30, 20:22
  #1
Medlem
Hejsan!

Jag har under en tid suttit på ett smarrigt kakrecept som jag nu tänkte dela med mig av.
Det är ett eget uppdiktat recept med inspirationskällor från andra kakor.

Receptet:
200g smör/margarin
1/2 Dl Sirap (Jag använder ljus.)
2 Dl Socker
4 Dl Vetemjöl
1,5 Dl Soyamjöl (Jag använder soyakross som jag kör i mixer till mjöl.)
1 Tsk bikarbonat (Utblandat med ca 2 Tsk vatten)
2 Msk Kanel
1 Tsk Salt

Tillredning:
Blanda smör och socker till "fin smet", Ös i resten av ingredienserna och vispa till en kornig massa som du sedan bakar ihop till en smidig smet med händerna.
Rulla Degen till 2 st rullar i en enligt dig lagom tjocklek, själv gör jag dem ca 4 cm i diameter.
Förvara dem i kylskåp insvepta i plastfilm i minst en timme, olika beroende på tjocklek.
Tag fram rullarna och avlägsna plasten och skär rullarna till kakor, jag gör mina ca 7-8 mm tjocka. platta till dem något och lägg dem på bakplåtspappersförsedda plåtar.
Grädda dem i mitten av ugnen i ca 200 grader i 6-10 minuter. prova dig fram! mina har jag ca 8 min.
Låt svalna på galler. Jag får ut 40-50 kakor på en sats.

Ni kan tacka mig senare.

Jag har testat att använda smält smör, inte bra resultat.
Jag har testat att ha i mer/mindre kanel, inte bra resultat.
Jag har testat att använda mer soyamjöl och mindre vetemjöl men blev inte nöjd med smaken.

Jag har inte testat att använda smält (kanderat?) socker, detta vill jag testa för att se om jag kan få kakorna lite mer knapriga.

Ni får gärna dela med er av era tankar om kakorna och uppfattningen om hur jag kan förbättra kakorna.(om de går att få bättre)

har ni liknande recept så kan ni lägga upp dem i tråden.

/Nugattimackan
Citera
2017-08-31, 10:19
  #2
Medlem
Blir det inte väldigt sött om du har både sirap och socker?
Citera
2017-08-31, 14:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Blir det inte väldigt sött om du har både sirap och socker?

Nej, det smakar faktiskt inte så sött. Jag antar att det har med soyamjölet att göra. Sirapen går nog att byta ut mot något annat rinnande om man vill. Annars kan man nog hoppa över den helt och samtidigt minska mjölmängden något. Men har ej funderat över det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback