Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-30, 16:51
  #1
Medlem
marleyminds avatar
Hej jag skriver rätt av för jag är sönderstressad av detta och vet inte om tråden ens hamnar rätt. Annars ber jag Admin visa mig rätt väg.

Jag och bruden har över sommaren planerat en 7 månaders visit på Bali. Vi har skaffat boende och allt är bokat, flyget går på nu på Söndag. Har lagt ner ett x antal tusen på detta och lagt ner min själ i att få ihop pengar till detta. Att omboka verkar inte vara ett alternativ... Antingen åker jag dit och chansar, eller så får jag stanna här. (Vet att jag kommer att gå under här om jag stannar när vintern kryper sig på, kronisk ångest och depression är något jag lider av och som blivit värre med dessa "eksem")

Nu till saken, jag har jobbat som kock och fått feta "eksem" på händerna som har spridit sig till lår och fötter.. Läkaren vet inte vad det är och jag har hänvisats till en HUD-mottagning. Men vet inte riktigt när jag kommer in eller hur lång tid det kommer att ta att undersöka.

Jag är så jävla skeptisk till att åka till ett tropiskt land med öppna sår på mig, även fast jag läst mig till att sol och saltbad kan göra åkomman mycket bättre. Finns det bra läkare/sjukhus på Bali och är det dyrt att få hjälp? Jag är öppen för nästan all vård (shamanism eller vanlig österländsk/västerländskt utlåtande/behandling).

Vafan ska jag göra? Chansa på att åka dit eller sitta här och hoppas på att dom hittar problemet? Har dom bättre läkare där nere tro?

Behöver hjälp och tips innan jag går under här..

Mvh
Citera
2017-08-30, 17:31
  #2
Medlem
Briasccas avatar
Förstår att det känns hopplöst. Du behöver väga hudeksemets omfattning, med öppna hudsår, av okänd förklaring, som sprider sig på kroppen med glädjen av en nöjesresa. Risken med öppna sår kan man dramatisera mycket (långvariga problem, risk för amputation om du får någon mystisk lokal infektion i såren, livslång nedsatt organfunktion eftersom huden är ditt största organ osv. osv.).

För mig är beslutet självklart, och jag skulle inte åka till tropikerna med en oklar och pågående hudsjukdom. Pengar är världsligt men din hälsa måste du dras med hela livet.
Citera
2017-08-30, 17:41
  #3
Medlem
AX64s avatar
Vården därnere kan vara jättebra och är troligen det om du är turist som besöker en normal vårdinrättning och tänker betala för vården du får (vilket inte är jättedyrt). Åk ni, det är inte bättre här.
Citera
2017-08-30, 17:42
  #4
Medlem
marleyminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Förstår att det känns hopplöst. Du behöver väga hudeksemets omfattning, med öppna hudsår, av okänd förklaring, som sprider sig på kroppen med glädjen av en nöjesresa. Risken med öppna sår kan man dramatisera mycket (långvariga problem, risk för amputation om du får någon mystisk lokal infektion i såren, livslång nedsatt organfunktion eftersom huden är ditt största organ osv. osv.).

För mig är beslutet självklart, och jag skulle inte åka till tropikerna med en oklar och pågående hudsjukdom. Pengar är världsligt men din hälsa måste du dras med hela livet.

Jag tänker precis likadant om man ska se det på det sättet.. Kan ju bli så sjukt mycket värre men vill ändå inte utesluta det. Ja det blir ju en Hälsa vs. Pengar fråga tyvärr, i värsta fall får jag väl ta en enkelbiljett hem igen tänker jag. Grejen är att bruden tänker åka oavsett (om jag fattat det rätt. Bali är hennes "hem" så som hon förklarar det.) så känner mig helt förstörd och kluven. Min lever är redan skrot pga tidigare drog och alkoholvanor likaså magen som jag spytt sönder. Är ringa 23 år..
Citera
2017-08-30, 17:46
  #5
Medlem
marleyminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Vården därnere kan vara jättebra och är troligen det om du är turist som besöker en normal vårdinrättning och tänker betala för vården du får (vilket inte är jättedyrt). Åk ni, det är inte bättre här.

Har också hört att vården där kan vara bra om inte bättre t.o.m.. Ja jag åker dit som turist
Citera
2017-08-31, 09:53
  #6
Medlem
Briasccas avatar
Det du kan väga in är att om du måste ta dig hem med flyg och enkelbiljett som du skriver, men blir så sjuk att du behöver ambulansflyg, så behöver du ha en reseförsäkring som täcker det. Ambulansflyg kan kosta flera hundratusen kronor. Men sannolikt får du inte teckna en sådan reseförsäkring eftersom du vet om att du har en odiagnostiserad sjukdom när du reser ut. Och tecknar du ändå försäkringen, men säger ingenting till försäkringsbolaget, så kommer de ändå att snoka reda på att du visste att du var sjuk när reste ut, och då betalar de inte för din hemresa.

Så räkna inte tvärsäkert med att du kan ta dig hem om du inte har fruktansvärt mycket pengar, eller har mycket kompisar i Sverige som kan samla ihop pengar för ambulansflyg. Det har varit några gråthistorier i media de senaste åren med sjuka människor som åkt iväg trots att de vet om hur sjuka de är, men också oförsäkrade, och sedan inte tar sig hem när de blir dödssjuka.
Citera
2017-09-02, 13:34
  #7
Medlem
Några dagar sen inläggen skrevs. Vad lutar det åt?


Min åsikt. Åk! Fortsätt din utredning på plats i Indonesien. Att komma in i den sköna lunken på en resa långt hemifrån med sänkt stresspåslag kanske är positivt för dina besvär. Skulle du bli allt sämre med tiden får du boka en enkelresa hem. Du har väl sannolikt en sådan buffert sparad att utan problem har råd med det.

Såklart svårt att bedöma dina besvär och vi är ju olika benägna att ta risk beroende på personlighet. Men har du ingen grundsjukdom med nedsatt cirkulation som följd är det i min värld katastroftänkande att spekulera i amputation och ambulansflyg. Men som jag skrev, vi tänker olika gällande risktagande.
Citera
2017-09-21, 11:04
  #8
Medlem
marleyminds avatar
Hej igen! Tänkte att det kan vara värt att uppdatera tråden.

Jag tog beslutet att åka iväg. Har varit här på Bali i ca 2 veckor nu och har aldrig mått bättre! Förutom en släng hög feber och smärta i muskler (misstänkte Dengue-feber) så är allt utomordentligt bra, skulle varmt rekommendera alla att besöka denna fina natur.

Angående mina eksem så är dom helt borta. Jag sökte mig till alternativa naturliga lösningar och en person som bor här sa att jag skulle börja äta gurkmeja då det är antiinflammatorisk. Och mycket sant, efter att ha ätit roten, alltså rå gurkmeja försvann alka symptom på ca 4 dagar. Mirakelkur! Med tanke på att jag har krigat med svenska läkare med detta i ca 2 år utan lösning.

Tack till er som fick mig att åka iväg, ångrar det inte en sekund och bra sjukhus finns i Denpasar om det skulle vara nödvändigt. Enda orosmomentet nu är väl om Mount Agung kommer börja spy ur sig lava, men bor som tur är 70km bort ifrån den.

Mvh marleynind
Citera
2017-09-21, 11:07
  #9
Medlem
marleyminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomer
Några dagar sen inläggen skrevs. Vad lutar det åt?


Min åsikt. Åk! Fortsätt din utredning på plats i Indonesien. Att komma in i den sköna lunken på en resa långt hemifrån med sänkt stresspåslag kanske är positivt för dina besvär. Skulle du bli allt sämre med tiden får du boka en enkelresa hem. Du har väl sannolikt en sådan buffert sparad att utan problem har råd med det.

Såklart svårt att bedöma dina besvär och vi är ju olika benägna att ta risk beroende på personlighet. Men har du ingen grundsjukdom med nedsatt cirkulation som följd är det i min värld katastroftänkande att spekulera i amputation och ambulansflyg. Men som jag skrev, vi tänker olika gällande risktagande.

Jag är vanligtvis en risktagare med råge. Men denna gång blev jag extremt kluven. Och nej, jag har en strikt budget och inte i närheten av några hundratusentals kronor eller försäkringar 😅 har ca 10 000 att leva på under 7 månader

Mvh
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2868724

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback