Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-30, 15:16
  #1
Medlem
Qvacksilvers avatar
Sitter och fyller i ansökan om körkortstillstånd på Transportstyrelsens hemsida och har kommit till Hälsodeklarationen. Där frågas det om man har någon synrubbning och annan ögonsjukdom.

Jag har haft problem med ögonmigrän nyligen. Det började för 5 månader sedan. Var hos optiker en vecka efter första anfallen och han konstaterade ögonmigrän. Har nu inte haft ett enda anfall på två månader så det var kortvariga besvär, även om jag naturligtvis inte kan utesluta att det händer igen.
Behöver jag uppge detta i hälsodeklarationen?
Citera
2017-08-30, 18:55
  #2
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qvacksilver
Sitter och fyller i ansökan om körkortstillstånd på Transportstyrelsens hemsida och har kommit till Hälsodeklarationen. Där frågas det om man har någon synrubbning och annan ögonsjukdom.

Jag har haft problem med ögonmigrän nyligen. Det började för 5 månader sedan. Var hos optiker en vecka efter första anfallen och han konstaterade ögonmigrän. Har nu inte haft ett enda anfall på två månader så det var kortvariga besvär, även om jag naturligtvis inte kan utesluta att det händer igen.
Behöver jag uppge detta i hälsodeklarationen?


Du kommer att blir en mycket bättre och säkrare chaufför om du uppger att du har ögonmigrän.
Att du måste få ett intyg från läkare, betala extra avgifter kommer att göra dig bättre.
Det är alltid bättre att någon byråkratiskt lagd människa bestämmer om du är lämplig utifrån ofullständiga regler som ska täcka in allt från missbrukare, till blinda till demenspatienter.
främst för att andra människor alltid är bättre än dig själv på att bedöma hur du känner dig

Eller så använder du sunt förnuft, säger ingenting och använder inte bilen vid de tillfällen det inte är lämpligt.
Citera
2017-08-30, 22:55
  #3
Medlem
Keyzs avatar
Du ska absolut inte nämna sådana besvär för myndigheter. Bara kryssa att du mår finemang!
Citera
2017-08-31, 22:59
  #4
Medlem
Qvacksilvers avatar
Tack för era inputs. Uppgav inte ögonmigrän i hälsodeklarationen. Skulle mina besvär återkomma så får jag använda mitt sunda förnuft och ta ansvar då.
Citera
2017-09-01, 10:56
  #5
Medlem
bör ju uppge att du haft det iaf, och kanske att det kan återkomma. Känns som en relativt viktig detalj.
Citera
2017-09-02, 01:28
  #6
Medlem
Antar att du menar att din migrän ger synaura? Alltså kortvariga synfältsbortfall, ofta som små "snurror"? Normal varaktighet brukar vara 10-30min.

Ett tips:
Det finns finns ett bra läkemedel som ofta fungerar bra mot sånt och migränen.

Den heter Lamictal, normal dos brukar förskrivas 100-200mg/dag.
Dosen måste intas ett par dagar för att ge effekt.

Ursprungligt ett läkemedel mot epilepsi men som också används förebyggande mot migrän.
Citera
2017-09-02, 23:41
  #7
Medlem
Qvacksilvers avatar
Det var min optiker som benämnde det som ögonmigrän efter undersökning och min beskrivning vad som händer. Har aldrig fått huvudvärk i samband med dem. Min optiker menade att detta främst uppkommer när stress släpper och man slappnar av. För mig inträffade de nästan uteslutande i samband med att jag slutade jobbet för dagen.
Det brukade börja som svagt flimmer i synfältets utkant, kom krypande under någon minut först. Sedan var det ungefär som sicksackmönster i regnbågens färger i synfälten, det var på båda ögonen även om det oftast kändes lite mer dominerande på ena ögat. Om jag försökte fokusera blicken på t.ex. en person vid dess anfall var det som att jag bara kunde se delar av dem, vissa delar fanns liksom inte. Typ en axel och ett ben saknades.
Jag kommer ändå göra en ny synundersökning till ansökan och går till samma optiker som konstaterade ögonmigränen, har gått hos honom i flera år. Kommer berätta hur det ligger till i dagsläget och se vad han säger om det.
Citera
2017-09-03, 10:59
  #8
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukkan112
bör ju uppge att du haft det iaf, och kanske att det kan återkomma. Känns som en relativt viktig detalj.

Varför? på vilket sätt är detta viktigt för någon annan än han själv?
Citera
2017-09-06, 22:20
  #9
Medlem
ProxyPaiges avatar
Som sagt, det är absolut ingenting du ska uppge. Du har helt perfekt hälsa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback