Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-15, 09:08
  #13
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiom
1. Ok, lite ny info för mig. Tanken har varit att ha en globalfond (LF), en sverigefond (Spiltan), en tillväxt (Asien) och en räntefond. Detta är vad jag lyckats läsa mig till och även fått tips om, just kombon LF och Asien har varit ett frekventerat tips. Kanske läge att läsa på mer

2. Jo, räknar man så är det en kort tid men tanken är att under de här åren lära honom vikten av ett månatligt sparande och att det får pågå under en betydligt längre tid än tills han är 18, om han själv vill. Vill han plocka ut pengarna om 5 år är det upp till honom men jag hoppas att han väljer att fortsätta månadsspara och förvalta pengarna klokt.

3. Ett så kallat politikersvar Allt är bra, dåligt eller något därimellan beroende på tidpunkt

60/40 är planen att hålla

1. Problemet med Globalfonderna är att de nästan är USA-fonder då de innehåller minst 50% USA och 30% Västeuropa. Alla dessa länder ingår i det som oftast kallas "väst" och alla har nära samarbeten vilket gör att om det går dåligt i USA kommer det också att gå dåligt i EU (och ofta i andra större ekonomier också, men inte nödvändigtvis lika dåligt).

Då du ändå har ett gäng fonder är denna udda komplexitet onödig. De sk tillväxtfonderna som finns består i regel av 70% Asien varpå man lika väl kan sitta med den billigare Swedbank Access Asien. Om man verkligen vill ha äkta tillväxtländer bör man istället handla ETF:er och sådana som följer index som Brasilien, Indien och andra mer exotiska index. I ditt fall blir detta dock total "overkill" och kräver dessutom en aktiv strategi då dessa mer exotiska index tenderar att gå upp och ned i en betydligt högre grad än andra mer stabila som USA, Asien etc.

3. Nej, inget politikersvar då det jag sa också stämmer. Ett politikersvar skulle vara att säga något som inte tål närmare granskning.

Om du använder 60/40 kör en simpel fördelning a 5x20. 20% i varje del t ex:
20% USA
20% Asien
20% Sverige
20% Korta räntor
20% Långa räntor

Sälj sedan allt 1 gång per år och köp igen för att balansera så att det återigen blir en fördelning a 5x20. Alternativt använd en aktiv strategi med samma utgångspunkt och utför något en gång per månad:
(FB) Tråden om strategier för fonder
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback