Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-30, 08:34
  #1
Medlem
Har funderat ett tag nu och skulle vilja tillsammans med sonen (13 år) påbörja ett fondsparande på ett ISK i hans namn. Detta för att försöka skapa en positiv bild av månadssparandet där han också får vara aktiv och som han, förhoppningsvis, väljer att fortsätta spara i efter sin 18-års dag.

(Vi har givetvis annat sparande till honom men i våra namn.)

Har själv tänkt på följande fonder:
Länsförsäkringar Global Indexnära
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Swedbank Robur Access Asien

Eventuellt "säkra upp" med en räntefond typ
Spiltan Räntefond

Tanken är att spara 500 kr/mån och sparhorisonten är som minst 5 år men förhoppningsvis betydligt längre. Frågan är vad man ska ha för fördelning mellan fonderna och behöver man Räntefonden?

Tankar och funderingar?
Citera
2017-08-30, 08:55
  #2
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiom
Har funderat ett tag nu och skulle vilja tillsammans med sonen (13 år) påbörja ett fondsparande på ett ISK i hans namn. Detta för att försöka skapa en positiv bild av månadssparandet där han också får vara aktiv och som han, förhoppningsvis, väljer att fortsätta spara i efter sin 18-års dag.

(Vi har givetvis annat sparande till honom men i våra namn.)

Har själv tänkt på följande fonder:
Länsförsäkringar Global Indexnära
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Swedbank Robur Access Asien

Eventuellt "säkra upp" med en räntefond typ
Spiltan Räntefond

Tanken är att spara 500 kr/mån och sparhorisonten är som minst 5 år men förhoppningsvis betydligt längre. Frågan är vad man ska ha för fördelning mellan fonderna och behöver man Räntefonden?

Tankar och funderingar?
Bra idé. Går i samma tankar men saknar insikt och intresse, så jag hoppas du får många bra svar att inspireras av.
Citera
2017-08-30, 11:34
  #3
Medlem
Låter bra men jag hade struntat i räntefonden då barnet bara är 13 år och har hela livet på sig att vänta ut en eventuell börskrasch.
Citera
2017-08-30, 19:55
  #4
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Although1
Låter bra men jag hade struntat i räntefonden då barnet bara är 13 år och har hela livet på sig att vänta ut en eventuell börskrasch.

Man kan ju välja Carnegie Corporate Bond som faktiskt genererar något och har en relativt låg risk.
Citera
2017-08-30, 22:23
  #5
Medlem
@filmfreak: Roligt att mer än en själv som tänkt samma sak. Hoppas på många svar jag också
@Although1: ja, han har livet framför sig men samtidigt handlar sparandet om att pengarna kanske plockas ut om 5 år, det kan jag inte påverka. Vill försöka påverka mot livslångt sparande, hoppas jag lyckas, men samtidigt handlar det om hans beslut efter det att han är 18...och som förälder vill jag försöka vara så schysst som möjligt samtidigt som han får lära sig något...inte helt lätt!

Citat:
Man kan ju välja Carnegie Corporate Bond som faktiskt genererar något och har en relativt låg risk.
Intressant! Betydligt högre avgift men den kanske är värt det? Har aldrig hör talas om den bara (troligtvis beroende på mitt ganska färska intresse för fonder och sparande)
Citera
2017-08-31, 15:06
  #6
Medlem
Pungterings avatar
Varför inte tävla med honom?

Låt pojken välja själv, sen väljer du dina.

Ni för in samma belopp varje månad och har samma startbelopp.

Jämför er sedan varje kvartal och diskutera varför skillnaderna har uppstått och hur ni valde.

Skiter det sig för honom får ni dela på ert gemensamma sparande och börja om. Går det bättre för honom än för dig är det bara att gratulera honom.

Så tänker jag göra med mina avkommor när de är stora nog. Jag tror det upplägget gör det mer intressant och engagerande.
__________________
Senast redigerad av Pungtering 2017-08-31 kl. 15:10.
Citera
2017-08-31, 18:13
  #7
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiom
@filmfreak: Roligt att mer än en själv som tänkt samma sak. Hoppas på många svar jag också
@Although1: ja, han har livet framför sig men samtidigt handlar sparandet om att pengarna kanske plockas ut om 5 år, det kan jag inte påverka. Vill försöka påverka mot livslångt sparande, hoppas jag lyckas, men samtidigt handlar det om hans beslut efter det att han är 18...och som förälder vill jag försöka vara så schysst som möjligt samtidigt som han får lära sig något...inte helt lätt!


Intressant! Betydligt högre avgift men den kanske är värt det? Har aldrig hör talas om den bara (troligtvis beroende på mitt ganska färska intresse för fonder och sparande)

Det är en aktivt förvaltad företagsobligationsfond, jag råder dig att läsa på om den. Den har klarat djupa dalar på börsen väl (kolla kurvan på Avanza) och producerar en faktiskt riktigt bra avkastning för den låga risken.
En annan som är värd att nämna är Spiltan Högräntefond.
Citera
2017-08-31, 18:14
  #8
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Varför inte tävla med honom?

Låt pojken välja själv, sen väljer du dina.

Ni för in samma belopp varje månad och har samma startbelopp.

Jämför er sedan varje kvartal och diskutera varför skillnaderna har uppstått och hur ni valde.

Skiter det sig för honom får ni dela på ert gemensamma sparande och börja om. Går det bättre för honom än för dig är det bara att gratulera honom.

Så tänker jag göra med mina avkommor när de är stora nog. Jag tror det upplägget gör det mer intressant och engagerande.

Grym idé. Det ska jag tänka på när jag får avkommor.
Citera
2017-08-31, 18:25
  #9
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Grym idé. Det ska jag tänka på när jag får avkommor.

Den är inte min.

Snodde den av en kompis rika farsa som gjorde så med sina avkommor.
Citera
2017-09-05, 15:03
  #10
Medlem
@trailblaser: tackar! kollar båda fonderna.

@pungtering: intressant upplägg! (även fast det inte är ditt). Kanske triggar igång tävlingsinstinkten och nyfikenheten på ett kul sätt.

Nu är iaf konto skaffat och snart ska sparandet börja. Försökte förklara det här med fonder, fast det är inte helt självklart när det ska förklaras för en ung, ekonomiskt ointresserad person. Ska bli ett intressant experiment
Citera
2017-09-13, 12:20
  #11
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiom
Har funderat ett tag nu och skulle vilja tillsammans med sonen (13 år) påbörja ett fondsparande på ett ISK i hans namn. Detta för att försöka skapa en positiv bild av månadssparandet där han också får vara aktiv och som han, förhoppningsvis, väljer att fortsätta spara i efter sin 18-års dag.

(Vi har givetvis annat sparande till honom men i våra namn.)

Har själv tänkt på följande fonder:
Länsförsäkringar Global Indexnära
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Swedbank Robur Access Asien

Eventuellt "säkra upp" med en räntefond typ
Spiltan Räntefond

Tanken är att spara 500 kr/mån och sparhorisonten är som minst 5 år men förhoppningsvis betydligt längre. Frågan är vad man ska ha för fördelning mellan fonderna och behöver man Räntefonden?

Tankar och funderingar?

1. LF Global Indexnära är värdelös då du redan har Swedbank Asien, but ut mot SPP USA eller LF USA Indexnära eller dylikt.
2. 13 + 5 år = 18. Din son har alltså endast 5 år på sig att göra något. Detta kan anses vara en väldigt kort tid och kommer kräva en aktiv strategi då din son annars löper stor risk att få en stor del av investeringarna utraderade under en kommande lågkonjunktur. Börja lära honom (och dig själv) om fondstrategier:
(FB) Tråden om strategier för fonder
Kör en väldigt enkel GTAA-variant (global taktisk tillgångsallokering).
3. Räntefonder är lika dåliga som aktiefonder beroende på tidpunkt. Under finanskrisen var t ex räntefonder ganska mycket bättre än aktiefonder.

En annan vanlig placering för en sk "buy and hold" (köp och håll) är 60/40. 60% aktieindex, 40% räntor. Det är en av de enklaste metoder som finns för en normalsparare och ger historiskt en god balans av risk kontra avkastning. Detta särskilt med tanke på att de flesta småsparare inte riktigt klarar av när det står bortåt -40% på kontot.
Citera
2017-09-14, 21:12
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
1. LF Global Indexnära är värdelös då du redan har Swedbank Asien, but ut mot SPP USA eller LF USA Indexnära eller dylikt.
2. 13 + 5 år = 18. Din son har alltså endast 5 år på sig att göra något. Detta kan anses vara en väldigt kort tid och kommer kräva en aktiv strategi då din son annars löper stor risk att få en stor del av investeringarna utraderade under en kommande lågkonjunktur. Börja lära honom (och dig själv) om fondstrategier:
(FB) Tråden om strategier för fonder
Kör en väldigt enkel GTAA-variant (global taktisk tillgångsallokering).
3. Räntefonder är lika dåliga som aktiefonder beroende på tidpunkt. Under finanskrisen var t ex räntefonder ganska mycket bättre än aktiefonder.

En annan vanlig placering för en sk "buy and hold" (köp och håll) är 60/40. 60% aktieindex, 40% räntor. Det är en av de enklaste metoder som finns för en normalsparare och ger historiskt en god balans av risk kontra avkastning. Detta särskilt med tanke på att de flesta småsparare inte riktigt klarar av när det står bortåt -40% på kontot.
1. Ok, lite ny info för mig. Tanken har varit att ha en globalfond (LF), en sverigefond (Spiltan), en tillväxt (Asien) och en räntefond. Detta är vad jag lyckats läsa mig till och även fått tips om, just kombon LF och Asien har varit ett frekventerat tips. Kanske läge att läsa på mer
2. Jo, räknar man så är det en kort tid men tanken är att under de här åren lära honom vikten av ett månatligt sparande och att det får pågå under en betydligt längre tid än tills han är 18, om han själv vill. Vill han plocka ut pengarna om 5 år är det upp till honom men jag hoppas att han väljer att fortsätta månadsspara och förvalta pengarna klokt.
3. Ett så kallat politikersvar Allt är bra, dåligt eller något därimellan beroende på tidpunkt

60/40 är planen att hålla
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback