Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-02, 02:46
  #49
Medlem
hehehos avatar
Spelar jag mot en riktigt bra spelare spelar jag utan "öppning" eller okänd öppning.
Det får många att tappa takten och då kan man avancera lite innan de är på fötter igen.

Annars finns det fuskbräden att köpa med inbyggd dator och sensorer som ser var pjäserna står.
Citera
2018-01-03, 10:34
  #50
Medlem
u_n_mes avatar
Ett trick är om man till exempel spelar mot två riktigt högrankade spelare online på en gång. Du är vit i ena matchen och svart i andra. När han som spelar vit dragit så spelar du exakt det draget mot den andra varpå du väntar på att han som spelar svart gör sitt drag då gör du det draget mot den andra spelaren och väntar på att han ska göra sitt drag. Du kommer åtminstone vinna en match eller spela remi då de egentligen spelar mot varandra.
Citera
2018-03-11, 13:27
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
Ett trick är om man till exempel spelar mot två riktigt högrankade spelare online på en gång. Du är vit i ena matchen och svart i andra. När han som spelar vit dragit så spelar du exakt det draget mot den andra varpå du väntar på att han som spelar svart gör sitt drag då gör du det draget mot den andra spelaren och väntar på att han ska göra sitt drag. Du kommer åtminstone vinna en match eller spela remi då de egentligen spelar mot varandra.

förstår inte? Förutsätter väl ändå att fi gör exaxt samma motdrag eller hur tänker jag?
Citera
2018-03-11, 18:10
  #52
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bowlaren77
förstår inte? Förutsätter väl ändå att fi gör exaxt samma motdrag eller hur tänker jag?
I praktiken spelar storspelarna mot varandra, och då kan man tryggt lova minst en remi.

Konceptet var med i någon bok, som jag tror även blev film.
Minns inte alls vad den hette.
Citera
2018-03-20, 12:20
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
I praktiken spelar storspelarna mot varandra, och då kan man tryggt lova minst en remi.

Konceptet var med i någon bok, som jag tror även blev film.

Derren Brown gjorde ett perfekt exempel på detta, kolla upp det !
Citera
2018-03-24, 04:57
  #54
Avstängd
Stein Tholo Bjørnsen har tidigare varit avstängd för fusk, nu åkte han fast igen, denna gång när han spelade mot en 9-åring!


https://www.nrk.no/vestfold/blind-sj...ert-1.13976472
Citera
2018-04-07, 15:24
  #55
Medlem
Antivalents avatar
Inte för att förstöra stämningen men tricket att hålla i motståndarens dam när mab tagit den för att förhindra promotering funkar inte. Reglerna tillåter, om detta är fallet, att man använder valfri pjäs som substitut. Pjäsen får röra sig som en dam.

Kolla in när Nakamura spelar mot hasslare i sydafrika, där händer det.
Citera
2018-04-07, 15:56
  #56
Medlem
AttansNedranss avatar
Det här funkade när jag spelade mot brorsan.:
När partiet börjar gå åt pipan så tar du ett fast tag om exempelvis dampjäsen och kastar den med en handledssnärt hårt i pannan på motspelaren. Alltimedan motspelaren rehabilterar sig från attacken gör du några strategiska omflyttningar på brädet. Anklagelser om att pjäser flyttats avfärdas med motanklagelser om tillfällig eller kronisk kognitiv svikt.
Citera
2018-04-09, 18:08
  #57
Medlem
RedSavinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Inte för att förstöra stämningen men tricket att hålla i motståndarens dam när mab tagit den för att förhindra promotering funkar inte. Reglerna tillåter, om detta är fallet, att man använder valfri pjäs som substitut. Pjäsen får röra sig som en dam.

Kolla in när Nakamura spelar mot hasslare i sydafrika, där händer det.

Nja

Om du spelar ett tävlingsparti så tillåter inte reglerna att du sätter in något annat än Dam, Torn, Springare eller Löpare. Ett uppochner vänt torn är inte en dam utan ska betraktas som ett torn. Om du flyttar ditt uppochner vända torn diagonalt så räknas det som ett feldrag och kan bestraffas med förlust av partiet.

Om du inte hittar den pjäs som du vill promovera till ska du stanna klockan och tillkalla domaren.

Hemma privat kan man givetvis ställa in vad som helst och säga att det är en dam.

När man som Nakamuras motståndare saboterar genom att gömma damen i handen (eller att kasta iväg damen) får man spela vidare med bonden som dam.

Kolla ca 2:25 in i denna videon för lite mer tips om hur man kan fuska.

https://www.youtube.com/watch?v=U5vnpOp0U_g
Citera
2018-04-10, 22:15
  #58
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Inte för att förstöra stämningen men tricket att hålla i motståndarens dam när mab tagit den för att förhindra promotering funkar inte. Reglerna tillåter, om detta är fallet, att man använder valfri pjäs som substitut. Pjäsen får röra sig som en dam.

Kolla in när Nakamura spelar mot hasslare i sydafrika, där händer det.
Klippet finns här:

https://www.youtube.com/watch?v=xn0TN468yU4
Citera
2018-04-14, 09:53
  #59
Medlem
Jag förstår inte varför ni ödslar tid på att fuska i schack?
Citera
2018-04-19, 21:18
  #60
Medlem
Vassili Zaitsevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Närmast ögat var det när min vidriga motståndare höjde sin hand, sin vana trogen (som om hans hand var en hök och hans pjäser sorkar och harar), högt över brädet för att zooma in på sin drottnings mattdrag. Men, med ögonkontakt med domaren grep jag fiendens hand i luften, reste mig upp, bugade mig lätt och sade att jag accepterar hans anbud om remi. Vilket noterades trots protest.

Snacka om att ha vinnarskalle. Inget stoppar dig.

Önskar jag hade vetat just det här knepet ovan när jag var 12-13 år och var med i en schackklubb. Förlorade alltid mot L. Inga undantag tyvärr. Riktigt plågsamt. Lusläste alla schackböcker jag kom över på bibblan, men ändå var jag bara en lort jämfört med L.

Om jag gjort som du hade jag fått till remi åtminstone en gång.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback