Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-29, 22:34
  #1
Medlem
Godkväll.

OK. Jag är iväg på låt oss säga arbete i annan kommun och det är långt hem men jag vill fortfarande dagligen kunna komma åt filerna på datorns diskar och kunna komma åt själva operativsystemen på den.
Eller tja helst alla 3 datorer jag har i nätverket hemma skulle jag vilja komma åt.

HUR sätter jag upp detta enklast?

Det ska vara säkert såklart vill INTE att användare ska få tillgång till min burk som inte har tillträde.

• Är det någon form av VNC (remote viewer program)
Jag vill kunna göra allt man kan göra (till en gräns) vad jag skulle kunna åtstakomma om jag satt fysiskt framför den fast många mil bort via internet.

Min tanke är som sagt något remote program som jag installerar på båda eller alla datorer jag vill styra men VILKET är säkrast, har alla funktioner jag skulle ha om jag satt där fysiskt ??

• Sen kommer vi till min andra fråga, finns det något sätt för mig att kunna stänga av datorn där hemma med ett kommando från laptopen och sedan starta den på morgonen ?

Jag har liksom ingen på hemmaplan som är så insatt i datorer så denne skulle kunna hjälpa mig om datorn där hemma krashar utan det måste jag kunna sköta från laptopen.

Ska hem nu snart och sätta upp allt detta tänkte jag så SUPER tacksam för svar!
Citera
2017-08-29, 23:06
  #2
Medlem
hasenfrasens avatar
Min router som jag har åtkomst till via internet kan starta mina datorer i hemmet via WOL (wake on lan). Jag köper tjänst från dyn.com så att mina publika IP kan slås upp via tex dator.mine.nu

Min router port-forwardar TCP 3389 (jag har dock valt annan port än std 3389) till en av mina Windows datorers IP-adress som gör det möjligt att RDP'a (remote desktop protocol) den. Jag använder även Teamviewer till vissa datorer.
Citera
2017-08-29, 23:12
  #3
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Jag använder även Teamviewer till vissa datorer.
Även jag använder TeamViewer, det är en väl beprövad och gratis (för privatpersoner) lösning,som fungerar på en mängd olika plattformar.
https://www.teamviewer.com/sv/download/windows/
Citera
2017-08-30, 05:37
  #4
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Övriga nätverksdiskussioner
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback