Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-29, 18:49
  #1
Medlem
Bewnhurs avatar
När jag var på väg hem idag så körde en lastbil in i min bil. Bakrutan desintegrerade och chassit är buckligt utav helvete. Hela bagageluckan är totalt förstörd. Eftersom att lastbilen körde in i mig vid korsningen så bör åkeriets försäkring stå för kostnaderna vid en reparation.

Frågan är om det ens är värt det hela? Det är min andra bil som jag tänkte sälja inom en inte allt för avlägsen framtid för omkring 15 000. Jag är ganska säker på att skadorna som lastbilen åstadkom överstiger bilens värde med minst ett par tusen.

Hur kommer det att se ut med ersättningen då? 15 000 är inte en summa jag är helt hundra på att bilen var värd, men det var omkring den siffran (Ge eller ta någon tusenlapp). Om försäkringsbolaget uppskattar att bilen inte är värd att laga, kommer jag att få ut värdet för bilen? Eller kommer jag att gå back flertalet tusenlappar trots att det var lastbilen som körde in i mig? Hur kommer värderingen vid en eventuell inlösning att fungera?

Jag är bara glad för tillfället att jag inte gjorde mig illa eller att det var min vanliga bil som jag använder.
Citera
2017-08-29, 19:07
  #2
Medlem
miikoss avatar
Försäkringsbolaget där lastbilen är trafikförsäkrad ersätter skadorna, om du kan visa att föraren är vållande.

Om lastbilen saknar trafikförsäkring, så ersätter trafikförsäkringsföreringen och kräver sedan kontant ersättning av lastbilens ägare.

Vet att praxis när man krockar och använder helförsäkringen är att bilen löses in efter marknadspriset, ex. blocket, om skadorna är för stora.

Osäker på hur de gör med trafikföräkringsärenden, dock, då det är mer lagkrav på sådana. Men misstänker att de kan neka lagning.

Det är dock inte säkert att man har kört fel, bara för att man har kört på. Var det exempelvis en högerregelskorning och lastbilen kom ifrån höger, så brukar det sluta med att man får betala själv eller använda helförsäkringen, samt sim trafikförsäkring för att betala ev. skador på lastbilen.

Vad var det för korsning?
__________________
Senast redigerad av miikos 2017-08-29 kl. 19:09.
Citera
2017-08-29, 19:40
  #3
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Försäkringsbolaget där lastbilen är trafikförsäkrad ersätter skadorna, om du kan visa att föraren är vållande.

Om lastbilen saknar trafikförsäkring, så ersätter trafikförsäkringsföreringen och kräver sedan kontant ersättning av lastbilens ägare.

Vet att praxis när man krockar och använder helförsäkringen är att bilen löses in efter marknadspriset, ex. blocket, om skadorna är för stora.

Osäker på hur de gör med trafikföräkringsärenden, dock, då det är mer lagkrav på sådana. Men misstänker att de kan neka lagning.

Det är dock inte säkert att man har kört fel, bara för att man har kört på. Var det exempelvis en högerregelskorning och lastbilen kom ifrån höger, så brukar det sluta med att man får betala själv eller använda helförsäkringen, samt sim trafikförsäkring för att betala ev. skador på lastbilen.

Vad var det för korsning?

Han körde som tur var inte på mig ifrån sidan, ursäkta om det lät som det. Det var vid ett rödljus vid en korsning där föraren utav lastbilen inte bromsade i tid, resultatet var att han for rätt in i min bil. Han hoppade ut väldigt snabbt för att kolla att allt var ok med mig och bad så hemskt mycket om ursäkt och tog på sig hela skulden. Jag fick all försäkringsinformation på plats och har redan kontaktat bolaget och verkstaden för att få en utvärdering av skadorna.

Jag är ganska säker på att det kommer att sluta med att företaget kommer att lösa bilen, enbart att byta den förintade bakrutan kommer att kosta omkring 6000 och vad det kommer att kosta om man vill rätta ut chassit vågar jag inte ens gissa på.

Jag tar det för givet att försäkringsbolaget kommer att utgå ifrån den billigaste modellen på blocket och kommer att ge mig ett skambud för det hela. Prisintervallen varierar kraftigt beroende på antalet mil, men min stackars bil lyckades aldrig nå över 12000.
Citera
2017-08-29, 19:41
  #4
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Försäkringsbolaget där lastbilen är trafikförsäkrad ersätter skadorna, om du kan visa att föraren är vållande.

Om lastbilen saknar trafikförsäkring, så ersätter trafikförsäkringsföreringen och kräver sedan kontant ersättning av lastbilens ägare.

Vet att praxis när man krockar och använder helförsäkringen är att bilen löses in efter marknadspriset, ex. blocket, om skadorna är för stora.

Osäker på hur de gör med trafikföräkringsärenden, dock, då det är mer lagkrav på sådana. Men misstänker att de kan neka lagning.

Det är dock inte säkert att man har kört fel, bara för att man har kört på. Var det exempelvis en högerregelskorning och lastbilen kom ifrån höger, så brukar det sluta med att man får betala själv eller använda helförsäkringen, samt sim trafikförsäkring för att betala ev. skador på lastbilen.

Vad var det för korsning?
dock stor risk att man bedömer att felet är ditt och inte yrkeschauffören, av om ha kört rakt in idig.
Citera
2017-08-30, 00:33
  #5
Medlem
Var polisen där? Fick schaffisen blåsa? Finns tyvärr alldeles för många fylleschaffisar i Sverige nuförtiden. Ofta från något öststatsland. På din beskrivning av skadorna antar jag att du blev påkörd bakifrån. Skulle inte förvåna mig om han var full och inte såg att du stannat vid korsningen.

När det gäller ersättningsfrågan instämmer jag med Miikos. Du får ersättning för marknadsvärdet om det blir dyrare att reparera.
Citera
2017-08-30, 23:30
  #6
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunflare
Var polisen där? Fick schaffisen blåsa? Finns tyvärr alldeles för många fylleschaffisar i Sverige nuförtiden. Ofta från något öststatsland. På din beskrivning av skadorna antar jag att du blev påkörd bakifrån. Skulle inte förvåna mig om han var full och inte såg att du stannat vid korsningen.

När det gäller ersättningsfrågan instämmer jag med Miikos. Du får ersättning för marknadsvärdet om det blir dyrare att reparera.

Nej, ingen polis var på plats eller blev tillkallad. Jag tyckte att han verkade vältalig och inte berusad, men det är klart att möjligheten finns tyvärr. Nu har bilen tvärdött, är det någon som vet om en eventuell bärgning utav skrothögen går på deras försäkring också? För jag är ganska säker på att bilen som den är nu (Inga bromsljus då de är sönderslagna) inte är laglig att köra även om den skulle fungera.
Citera
2017-08-31, 01:28
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Nej, ingen polis var på plats eller blev tillkallad. Jag tyckte att han verkade vältalig och inte berusad, men det är klart att möjligheten finns tyvärr. Nu har bilen tvärdött, är det någon som vet om en eventuell bärgning utav skrothögen går på deras försäkring också? För jag är ganska säker på att bilen som den är nu (Inga bromsljus då de är sönderslagna) inte är laglig att köra även om den skulle fungera.

Nej men när du fått ersättning för bilen finns det firmor som åtar dig att transportera bort bilen gratis. De tar vara på råvarorna i bilen och eventuell skrotningspremie och tjänar igen transportkostnaden på så sätt.
Citera
2017-08-31, 13:57
  #8
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
dock stor risk att man bedömer att felet är ditt och inte yrkeschauffören, av om ha kört rakt in idig.
Jag förstår det som att TS stod stilla i en korsning och blev påkörd bakifrån av lastbilen (av den skadade bakluckan och trasiga bromsljusen att döma). I sådana olyckor är det ju nästan uteslutande den bakomvarande som inte hunnit stanna som anses vara vållande.
Citera
2017-08-31, 14:04
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunflare
Nej men när du fått ersättning för bilen finns det firmor som åtar dig att transportera bort bilen gratis. De tar vara på råvarorna i bilen och eventuell skrotningspremie och tjänar igen transportkostnaden på så sätt.
Blir bilen inlöst så är den i försäkringsbolagets ägo sedan, skrotning inget som nuvarande bilägare behöver ombesörja.
Skrotningspremie har för övrigt inte funnits i Sverige på åtskilliga år för kännedom.
Citera
2017-08-31, 14:53
  #10
Avstängd
Försäkringsbolaget kollar på blocket för att värdera bilar, sen om din är extra fin eller att du lagt ut en massa extra på stereoprylar fälgar osv spelar ingen roll.

Kolla på blocket efter samma märke modell årsmodell så får du ett väldigt bra hum om vad du kommer få ut.
Citera
2017-09-01, 10:57
  #11
Medlem
troligtvis kommer den lösas in om du har bra försäkring. Beroende på hur dyra skadorna är.
Citera
2017-10-03, 12:44
  #12
Medlem
Bewnhurs avatar
Bilen blev inlöst, fick 25 000kr vilket var 10 000kr mer än vad jag trodde att bilen var värd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback