Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-29, 18:28
  #1
Medlem
FallOfASparrows avatar
Hej!, jag och en kompis tänkte börja programmera min raspberry pi tillsammans på vår gymnasieskola för att bygga något robot liknande, problemet är att jag inte kan få fram ip adressen av den så att jag ska kunna ansluta via ssh eller något. Finns det någon som har en annan idé på hur man skulle kunna göra för att kunna köra den via skolans nätverk??, eller överhuvudtaget

//tacksam för alla svar
Citera
2017-08-29, 19:02
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallOfASparrow
Hej!, jag och en kompis tänkte börja programmera min raspberry pi tillsammans på vår gymnasieskola för att bygga något robot liknande, problemet är att jag inte kan få fram ip adressen av den så att jag ska kunna ansluta via ssh eller något. Finns det någon som har en annan idé på hur man skulle kunna göra för att kunna köra den via skolans nätverk??, eller överhuvudtaget

//tacksam för alla svar

Förutsatt att du öht har tillgång till datorn, så du kan sitta framför den, skriv "sudo ifconfig" (eller bara ifconfig som root) så borde du få adressen. Har du datorn hemma, men försöker nå den via skolan, behöver du vidarebefodra trafiken till den i routern. SSH brukar använda port 22.

Har du kollat så att SSH till att börja med är installerat och aktiverat? Hittade detta:
https://www.raspberrypi.org/document...te-access/ssh/

Har själv inte Raspberry Pi med Rasbian. Föresten inte otänkbart att du får svar i "Programvara: övriga operativsystem".
Citera
2017-08-29, 20:27
  #3
Moderator
Protons avatar
Egna projekt --> Övriga nätverksdiskussioner
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback