Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-30, 15:40
  #13
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nello
länsstyrelsen kommer kanske dra ditt körkort
Länsstyrelserna har inte haft hand om körkortsåterkallelser på många år.
Citera
2017-08-30, 15:48
  #14
Medlem
Googla "dont talk to the police" och kolla på videon så vet du exakt vad du ska göra i en sådan här situation.
Citera
2017-08-30, 15:55
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frozendragon
Det är det som är intressant när de ville att jag skulle komma in kalla de bara det för "att de ville prata" när jag sa att de inte passa hota de med förhör och hämta. Även efter detta hot sa de att de är bättre att jag bara kommer för att prata med dem. Så detta fick mig att fundera om de ens kan hämta mig då detta bara är en trafik grej.

"Bara en trafikgrej"?
Det är en brottsutredning, självklart kan de hämta in dig för förhör om de misstänker att du begått ett brott.

Om inte den misstänkte behöver gripas och häktas direkt så går det generellt alltid till så att polisen kallar till förhör via brev, telefon eller sms.
Det är billigast och smidigast om den som skall förhöras kommer självmant.
Enligt lag är du skyldig att hörsamma en kallelse till förhör. Om man inte har giltigt skäl att utebli(att det är på arbetstid är generellt inte giltig orsak) så får polisen hämta in dig.
Citera
2017-08-30, 16:36
  #16
Medlem
frozendragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
"Bara en trafikgrej"?
Det är en brottsutredning, självklart kan de hämta in dig för förhör om de misstänker att du begått ett brott.

Om inte den misstänkte behöver gripas och häktas direkt så går det generellt alltid till så att polisen kallar till förhör via brev, telefon eller sms.
Det är billigast och smidigast om den som skall förhöras kommer självmant.
Enligt lag är du skyldig att hörsamma en kallelse till förhör. Om man inte har giltigt skäl att utebli(att det är på arbetstid är generellt inte giltig orsak) så får polisen hämta in dig.
Du har ju ingen aning om vad som hände, du var ju ej där. Ja det var bara en trafik grej. Det var en ren och skär olycka. Att polisen utreder detta är bara löjligt tycker jag.
Citera
2017-08-30, 16:52
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frozendragon
Du har ju ingen aning om vad som hände, du var ju ej där. Ja det var bara en trafik grej. Det var en ren och skär olycka. Att polisen utreder detta är bara löjligt tycker jag.
I nuläget är det enbart av intresse vad de anser, inte din egen uppfattning. Finns det misstanke om brott och de vill hålla förhör, då görs detta. Underlåtenhet att inställa sig kan rendera i hämtning eller att förhöret hålls i bostaden alternativt på arbetsplatsen. Det är knappast troligt att ärendet släpps för att ett förhörsobjekt ej infinner sig efter anmodan, däremot kan det uppstå en påtaglig tidsutdräkt om inte ärendet har så hög prioritet.
Citera
2017-08-30, 18:39
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frozendragon
Du har ju ingen aning om vad som hände, du var ju ej där. Ja det var bara en trafik grej. Det var en ren och skär olycka. Att polisen utreder detta är bara löjligt tycker jag.

Men det utreds som ett potentiellt brott, annars hade inte polisen varit inblandad alls.
Du har varit inblandad i/orsakat en olycka då är det rimligt att det utreds om ditt agerande varit brottsligt.
Det faktum att de vill hålla förhör med dig är en indikator på att det inte är självklart att det bara var en olycka.

Att du tycker det är en ren olycka och löjligt att utreda betyder inte att det faktiskt förhåller sig så och även om det faktiskt är så så innebär inte detta att polisen vet om det från början.
Polisen kan mycket väl komma till samma slutsats, dvs ren och skär olycka men det kan de ju knappast veta utan att utreda saken.

Att du inte ens vill komma in på förhör, varit osäker på vilken hastighet du hållit och även undrat över digitala skyltar får det iaf i mina ögon att framstå som att det inte speciellt säkert att det bara var en olycka.
Citera
2017-08-30, 18:56
  #19
Medlem
frozendragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Men det utreds som ett potentiellt brott, annars hade inte polisen varit inblandad alls.
Du har varit inblandad i/orsakat en olycka då är det rimligt att det utreds om ditt agerande varit brottsligt.
Det faktum att de vill hålla förhör med dig är en indikator på att det inte är självklart att det bara var en olycka.

Att du tycker det är en ren olycka och löjligt att utreda betyder inte att det faktiskt förhåller sig så och även om det faktiskt är så så innebär inte detta att polisen vet om det från början.
Polisen kan mycket väl komma till samma slutsats, dvs ren och skär olycka men det kan de ju knappast veta utan att utreda saken.

Att du inte ens vill komma in på förhör, varit osäker på vilken hastighet du hållit och även undrat över digitala skyltar får det iaf i mina ögon att framstå som att det inte speciellt säkert att det bara var en olycka.
Jag undra om skyltarna för att jag ville täcka mig själv nu när jag vet vad som gäller vet jag också att jag inte brutit mot någon lag.

Jag vill inte gå på förhör för att jag inte vill bli ditt satt för något jag ej gjort. Jag är inte dum, självklart ska jag inte lita på att polisen vill mitt bästa och om jag kan göra det svårare för dem att sätta ditt mig kommer jag självklart göra det.
__________________
Senast redigerad av frozendragon 2017-08-30 kl. 18:59.
Citera
2017-08-30, 20:23
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frozendragon
Jag undra om skyltarna för att jag ville täcka mig själv nu när jag vet vad som gäller vet jag också att jag inte brutit mot någon lag.

Jag vill inte gå på förhör för att jag inte vill bli ditt satt för något jag ej gjort. Jag är inte dum, självklart ska jag inte lita på att polisen vill mitt bästa och om jag kan göra det svårare för dem att sätta ditt mig kommer jag självklart göra det.

Du ser inte risken i att din underlåtenhet att medverka i förhör tolkas som att incitament till detta förhör tilltar?
Citera
2017-08-30, 20:29
  #21
Medlem
Zaedrewss avatar
Undvika gå till förhör är inget bra. Men sedan vid förhör vad man inte säger kan inte hållas mot en. Så inga kommentarer eller jag minns inte är väl det grundläggande bästa tipset. Nu vet du alltså inte vilken hastighet du hade och polisen vet säkert inte det heller (men har inga sina aningar om att det var över) så det de hoppas på är givet något från dig som gör att de kan säga att du förmodligen körde väldigt för fort så de själva inte behöver bevisa detta.
Citera
2017-08-30, 21:01
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frozendragon
Jag undra om skyltarna för att jag ville täcka mig själv nu när jag vet vad som gäller vet jag också att jag inte brutit mot någon lag.

Jag vill inte gå på förhör för att jag inte vill bli ditt satt för något jag ej gjort. Jag är inte dum, självklart ska jag inte lita på att polisen vill mitt bästa och om jag kan göra det svårare för dem att sätta ditt mig kommer jag självklart göra det.

Att undvika/vägra förhör hjälper dig inte på något sätt, det gör bara att de kommer tvingas hämta in dig och gör dem mer misstänksamma mot dig. Nu kommer de tro att du har något att dölja och troligen kolla upp ärendet mer noggrant.
Hade du gått på förhöret frivilligt hade det troligen bara varit några standardfrågor för att klargöra läget. Nu när du vägrar kommer du ändå bli hämtad och få svara på samma frågor plus att de troligen kommer pressa dig hårdare och kanske även hämta in fler vittnesmål.

När det gäller skyltarna så är det inte så simpelt som att man får köra fortare än rekommenderad maxhastighet, det beror på omständigheterna.
Det är generellt lagligt att köra fortare än rekommenderad maxhastighet men samtidigt är det i princip garanterad vårdslöshet i trafik om man då orsakar en olycka.

Sitter en skylt om rekommenderad maxhastighet under den normala hastigheten så beror detta pga någon förhöjd risk vilket kräver att du skall iakttaga extra försiktighet.
Om du då orsakar en olycka har du uppenbarligen inte iakttagit den försiktighet som krävts.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback