Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-29, 12:03
  #1
Medlem
Siames? Eller Burma eller Ragdoll, eller helt enkelt vanlig hederlig bondkatt som man kan lämna i skogen efter sommarens slut för att skaffa en ny söt kattunge. Det är mysigt när dom är små och lekfulla. Men i första hand vill vi ha en social och intelligent/kreativ kisse som gillar människans sällskap.
Citera
2017-08-29, 12:06
  #2
Medlem
AX64s avatar
Tror på Siames eller möjligen Devon Rex (som visserligen kan vara sjukt gnälliga också, så minuspoäng på det).
Citera
2017-08-29, 12:07
  #3
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFitta
Siames? Eller Burma eller Ragdoll, eller helt enkelt vanlig hederlig bondkatt som man kan lämna i skogen efter sommarens slut för att skaffa en ny söt kattunge. Det är mysigt när dom är små och lekfulla. Men i första hand vill vi ha en social och intelligent/kreativ kisse som gillar människans sällskap.
Norsk skogskatt. Väldig tillgiven och psykiskt stabil. Dock inte så lekfull. Saknar humor, men vilka katter gör inte det?
Citera
2017-08-29, 12:10
  #4
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Saknar humor, men vilka katter gör inte det?

Garfield!
Citera
2017-08-29, 12:10
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Norsk skogskatt. Väldig tillgiven och psykiskt stabil. Dock inte så lekfull. Saknar humor, men vilka katter gör inte det?

Jävligt söta också, till skillnad från Devon Rex!
Citera
2017-08-29, 12:18
  #6
Medlem
pillenottens avatar
Cornish rex - exceptionellt sällskapliga, verbala och smarta om man pallar den lite udda looken!
Citera
2017-08-29, 12:32
  #7
Medlem
power.rangerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFitta
Siames? Eller Burma eller Ragdoll, eller helt enkelt vanlig hederlig bondkatt som man kan lämna i skogen efter sommarens slut för att skaffa en ny söt kattunge. Det är mysigt när dom är små och lekfulla. Men i första hand vill vi ha en social och intelligent/kreativ kisse som gillar människans sällskap.

Blåa ryssen!
Russian Blue är i en klass för sig.. Har en idag och har haft andra raser tidigare. En intelligent och kreativ katt med integritet. Alla katter jag har haft har attackerat mot ansiktethuvudet när vi lekt intensivt, bitet till eller slagit till med tassen. Min Russian blue kan göra det mot armar och händer men gör det aldrig mot huvudet eftersom den vet att det kan vara farligt.
https://www.youtube.com/watch?v=54vlGLGBJyI
Citera
2017-08-29, 12:37
  #8
Medlem
Wandras avatar
Katter är individer och därmed kan man inte i säkerhet veta vilken personlighet en katt har.

Jag har haft olika raser genom åren och vissa har varit associala och smarta medan andra haft mer integritet.

http://www.sverak.se/kattraser/rasguide/
Citera
2017-08-29, 12:40
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av power.rangers
Blåa ryssen!
Russian Blue är i en klass för sig.. Har en idag och har haft andra raser tidigare. En intelligent och kreativ katt med integritet. Alla katter jag har haft har attackerat mot ansiktethuvudet när vi lekt intensivt, bitet till eller slagit till med tassen. Min Russian blue kan göra det mot armar och händer men gör det aldrig mot huvudet eftersom den vet att det kan vara farligt.
https://www.youtube.com/watch?v=54vlGLGBJyI

Fan vad söt! Och namnet låter exotiskt på något sätt, "Russian Blue", som en ädelsten eller något!

Vad får man punga ut?
Citera
2017-08-29, 12:44
  #10
Medlem
AX64s avatar
Hade också en Blue Russian för ~10 år sedan. Kostade några tusenlappar. Kan dock inte intyga om att de skulle vara mer skonsamma när det kommer till skador vid lek och liknande. Vår tyckte det var superkul att öppna alla dörrar och skåp kontinuerligt under nätterna, så jag antar att de har ett rätt stort behov av att leka av sig. Annars blir de riktigt jävliga små håriga arslen som bara förpestar ens vardag.
Citera
2017-08-29, 13:05
  #11
Medlem
Jokerswes avatar
Har haft två Burma katter. Finns ingen annan ras för mig. Kanonfina var de båda två. Olika personligheter men extremt människovänliga, överdrivet sociala. Lade aldrig en tass på någon. Inte ens barn som lyfte upp de. Ska väl poängteras att de främst var innekatter och kattinstinkterna kanske kastrerades en aning

Edit: de hade noll intresse för att leka och jävlas, var nog mina katter i sig och inte rasen.
Citera
2017-08-29, 13:10
  #12
Medlem
Tack för era svar!

Måste ändå erkänna att jag är svag för bondkatter trots allt!

Men Norsk Skogskatt och Russian Blue var väldigt fina!

Och som några påpekat, katter HAR personlighet, skiljer mer mellan individ än mellan raser kanske.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback