Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-29, 11:41
  #1
Medlem
chronomasters avatar
Hört att det ska vara bra att fixa en sån om man åker till Japan men det verkar som att de flesta måste förbeställas. Undrar bara om nån vet om det går att hyra en på flygplatsen också på drop in eller går det inte?
Citera
2017-08-29, 12:01
  #2
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chronomaster
Hört att det ska vara bra att fixa en sån om man åker till Japan men det verkar som att de flesta måste förbeställas. Undrar bara om nån vet om det går att hyra en på flygplatsen också på drop in eller går det inte?

Kan inte besvara frågan då jag varit i Japan (Tokyo främst) flertalet gånger och aldrig ens hört någon nämna produkten du skriver om. Varför skulle man inte klara sig utan en sådan... ?
Citera
2017-08-29, 12:16
  #3
Medlem
chronomasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Kan inte besvara frågan då jag varit i Japan (Tokyo främst) flertalet gånger och aldrig ens hört någon nämna produkten du skriver om. Varför skulle man inte klara sig utan en sådan... ?

Av det jag läst så ska det finnas väldigt få "free wifispots" i Japan och även rätt ovanligt på hotell/hostel. Läst flera resebloggar nämna detta, håller med om att det inte borde behövas men å andra sidan finns ju wifi på många håll i andra länder. Behöver inte vara uppkopplad konstant men det är ju rätt skönt kunna kolla lite FB osv om man sitter på ett fik tänker jag.

Från en blogg:

"One of the most valuable things you can have in Tokyo is a pocket Wi-Fi device since very few places offer free Wi-Fi; Japanese people use 4G or hotspots provided by their ISPs."
Citera
2017-08-29, 12:22
  #4
Medlem
AX64s avatar
Det finns kanske inte lika många gratis hotspots som på andra ställen, men när jag tänker efter så tycker jag det är i nivå med storstäder i Sverige åtminstone. Då får man tänka på att Tokyo och andra japanska städer är trängre än vad vi är vana vid, så signalerna har svårt att hitta fram vilket kräver högre täthet på accesspunkter än här. Tycker det funkar dugligt hur som helst. Hotellen erbjuder definitivt gratis wifi såvida du inte bor på ett riktigt kasst vandrarhem där du får ligga mellan gammelfarmor och farfar.
Citera
2017-08-30, 06:27
  #5
Medlem
xlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chronomaster
Av det jag läst så ska det finnas väldigt få "free wifispots" i Japan och även rätt ovanligt på hotell/hostel. Läst flera resebloggar nämna detta, håller med om att det inte borde behövas men å andra sidan finns ju wifi på många håll i andra länder. Behöver inte vara uppkopplad konstant men det är ju rätt skönt kunna kolla lite FB osv om man sitter på ett fik tänker jag.

Från en blogg:

"One of the most valuable things you can have in Tokyo is a pocket Wi-Fi device since very few places offer free Wi-Fi; Japanese people use 4G or hotspots provided by their ISPs."

Det där stämde för några år sedan, men numera så finns gratis hotspots precis överallt. Du behöver ingen Pocket WIFI.

Tunnelbanan, Bussen, Starbucks, Donken. Precis överallt.

Det har nog en hel del att göra med att OS är i Tokyo 2020.
Citera
2017-08-30, 09:59
  #6
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xlr
Det där stämde för några år sedan, men numera så finns gratis hotspots precis överallt. Du behöver ingen Pocket WIFI.

Tunnelbanan, Bussen, Starbucks, Donken. Precis överallt.

Det har nog en hel del att göra med att OS är i Tokyo 2020.

I Tokyo kanske. I Fukuoka är det klart sämre, även om Starbucks och McDonalds brukar ha. Köpcentrum har också men de är inte gratis.
Citera
2017-08-30, 22:51
  #7
Medlem
smoerreboms avatar
Om TS bara ska till Tokyo är det där inget problem, jag hade oxå sett om de där wifi-appraterna o höll oxå på o nojade om det där innan jag åkte men som det sagts ovan, det finns gratis wifi i tunnelbanan o även på andra ställen o normalt oxå på hotellet. Det du gör när du kommer dit är att cacha in tokyo i Maps på wi-fin oå flygplatsen där det oxå finns wifi o sen är det som att vara i vilket land som helst. Du kommer märka att gaijins hjälper varann därborta oxå eftersom det är så mkt nytt att ta in.

Det gick inte att ladda ner tokyo offline eftersom det är alldeles för mkt info.
Citera
2017-08-31, 06:17
  #8
Medlem
xlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
I Tokyo kanske. I Fukuoka är det klart sämre, även om Starbucks och McDonalds brukar ha. Köpcentrum har också men de är inte gratis.

Det är sant help klart! Kan ju dock tillägga att Pocket WIFI inte brukar ha speciellt bra täckning utanför större städer heller
Citera
2017-09-04, 23:41
  #9
Medlem
Domyojis avatar
mja, det finns wifi och det ar bra idag jamfort med bara 5 ar sen. kommer ju dock kravas inloggning var o varenda gang, och om du inte vill snala o se ut som en hemlos genom att sta utanfor sa kostar ju kaffet dartill. lite drygt ar det, men vill man snala ar det definitivt ett alternativ, anser dock att pocket wifi bade ar bekvamt och prisvart.
Citera
2017-09-07, 04:36
  #10
Medlem
chronomasters avatar
Well jag slog till på ett till slut och hittills har jag inte ångrat det. Riktigt skönt att kunna promenera runt och kolla upp ställen på tripadvisor eller bara kolla lite olika tokyo-guider på nätet osv. Även ladda upp lite till snapchat och liknande är kul
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2868327

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback