Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-29, 11:35
  #1
Medlem
Hej, för ca 6 månader sedan så slog blixten ner här och min dator gick sönder. Det är ett hemmabygge. Jag tog o byte min agget. och nu startar datorn däremot startar inte fläkten. JAg kollade ifall jag satte allt korrekt det har jag gjort. Fläktet som är på vänstra sidan av chassit alltså den sidan som man kan dra ut och komma åt insidan av chassit. När jag kopplar den in till moderkortet går den igång iaf. Men chassits övriga fläktar och cpu fläkten (har en kylare) den går inte igång. Jag kollade i bios och jag får ju cpu error och den hittar inga fläktar som är kopplade in till moderkortet. JAg byggde datorn för ett tag sedan 4 år har gått nu så det kanske är dags för ett nytt bygge? har ju en gf780 gtx så ja den är lite gammal
Citera
2017-08-29, 19:23
  #2
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svtr
När jag kopplar den in till moderkortet går den igång iaf. Men chassits övriga fläktar och cpu fläkten (har en kylare) den går inte igång.
För att börja med chassifläktarna - Hur är de kopplade? Direkt till nätagget eller till headers på moderkortet? Om de sitter direkt på nätagget, och om det är modulärt, kolla så du satt modularkontakten rätt på själva nätagget.
Vissa chassin har en egen kontrollpanel för styrning av fläkthastighet, typ "Low/off/high" eller ett vred för hastighet. Kolla upp det. I vissa fall finns en litet kretskort på undersidan av moderkortsplåten eller på annat snitsigt gömställe och som fördelar ut ström till flera fläktar, den är det lätt att glömma strömmatningen till, när sådan krävs.

Varför processorfläkten inte startar, det är ett annat kapitel. Är det rätt fläkt? kopplad på cpu_fan eller cha_fan header? eller hur är det kopplat? Lägg gärna upp en stor och tydlig bild på hur datorn ser ut inuti, så man ser kablar mm, och gärna närmare info om vilket chassi, nätagg, moderkort och processorfläkt det är.

Då blixten härjat i den kan det iofs vara nån controllerkrets på moderkortet som gått. Jag har aldrig varit med om just det felet, man ska inte bli förvånad över nånting alls när det gäller åskskador.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback