Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-28, 23:42
  #1
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Konspirationen om att den amerikanska musikindustrin skulle vara ett av Frimurarnas officiella propagandaorgan är ju vid det här laget något utav en kliché, men jag måste faktiskt medge att efter ha läst på lite om frimurarsymboler och sedan kollat på lite musikvideos så har jag kommit till slutsatsen att det möjligtvis kan vara så att det finns trovärdighet i konspirationsteoretikernas anklagelser.

Jag vill ändå ge utrymme för någon sorts form av skepticism och spekulera i att man kanske lägger in dessa symboler medvetet för att få människor som mig att reagera på det och på så vis göra att videon för större spridning, men personligen tror jag inte att så är fallet utan att det faktiskt är något här som inte står rätt till.

Sen förstår jag också att för många av er så kommer ni givetvis att avfärda allting som vanföreställningar och paranoid trams, men om ni nu gör det så vill jag åtminstone att ni kommer med konstruktiv kritik istället för substanslösa skällsord. Man kan ju inte heller utesluta att det skulle vara rena tillfälligheter och att det helt enkelt är "trendigt" med frimurarsymboler. Sen är det ju värt att notera att det behöver inte heller vara så att musikakterna själva ens är medvetna om vad de håller på med, utan att det är direktiv från högre instanser som avgör hur musikvideorna ska se ut.

Katy Perry - Swish Swish
(https://www.youtube.com/watch?v=iGk5fR-t5AU)

För det som gör denna musikvideo extremt anmärkningsvärd är att den innehåller extremt övertydliga symbolreferenser till Frimureri:

0:05 - Katy Perry sitter på en pyramid som består utav basketbollar

1:03 - En supporter till "Sheeplaget" har målat svart/vita rutor över magen. Observera att lagets färger är också svart/vit.

1:13 - Fotbollslagets maskot är en varg i fårförklädnad. Detta är dock inte någon direkt frimurarsymbol men det är fortfarande extremt anmärkningsvärt om man tar det i kontext med den tidigare symbolreferensen.

2:52 - Katy Perrys lagnummer är "33".

Iggy Azalea - Mo Bounce
(https://www.youtube.com/watch?v=YQ2xtWgBlzk)

0:24 - 3 stycken Maneki-nekos med 1 öga som möjligtvis är en referens till det allseende ögat om man tar det i en kontext med de andra symbolerna i videon.

0:57 - Två tyglappar med svartvita rutor som motiv på Iggys jeans

1: 49 - Nummer "33" på en av dansarnas basketbolltröja.

Beyonce 7/11
(https://www.youtube.com/watch?v=k4YRWT_Aldo)

1:23 - Beyonce har på sig en Playboytröja med svartvita rutmönster

1:40 - Beyonce gör trekantsformation med sin hand över sitt vänstra öga

2:03 - Beyonce och hennes bakgrundsdansare bygger en mänsklig pyramindformation

Jennifer Lopez - Ain't Your Mama
(https://www.youtube.com/watch?v=Pgmx7z49OEk)

1:08 - Golv med svartvita rutor

2:04 - Två pyramider och ett solformat örhänge.

Fergie - M.I.L.F.$
(https://www.youtube.com/watch?v=bsUWK-fixiA)

1:54 - En tavla med ett trekantigt pyramidmotiv

1:57 - Golvet i klassrummet består av svartvita rutor i sann Frimurarstil.

2:44 - Guldfärgade smycken som föreställer solen

3:09 Två pentagram på modellens klädsel

3:22 Ett halsband som föreställer ett allseende öga

Källor:


Något som också kan vara värt att notera är att "Swish Swish", "Mo Bounce" och "M.I.L.F.$" är släppta på skivbolagen Capitol, Def Jam, och Interscope, och alla dessa tre är dotterbolag till Universal Music Group. Jag tycker själv det är rätt intressant eftersom jag anser att dessa tre videos var mest extrema i sin Frimurarsymbolik, men det är även värt att påpeka det faktum att de mindre extrema videorna "7/11" och "Aint Your Mama" släpptes istället på Epic och Columbia, vilka är dotterbolag till Sony Music Entertainment.

Så vad säger ni konspirationsexperter på Flashback, är detta ett alarmerande avslöjande eller är jag bara fylld av paranoida vanföreställningar?

Jag vill gärna att ni kommer med argument eller andra musikvideor som är fylld av samma typ av Frimurarsymbolik, och att ni även källhänvisar att det faktiskt skulle kunna vara en frimurarsymbol, men jag vill även att ni försöker dementera allt då jag inte har något emot att bli motbevisad.
__________________
Senast redigerad av Frihetsministeriet 2017-08-29 kl. 00:18.
Citera
2017-08-29, 07:28
  #2
Medlem
SnakePlissskens avatar
ALLA videos innehåller en massa som kan tolkas som "farlig symbolik" eftersom det finns så oerhört mycket som påstås vara frimurar eller illuminati-symboler- Är man konspiratoriskt lagd så kommer man helt enkelt hitta det överallt man letar. Jag har flera gånger bett folk visa en video helt utan några sådana symboler - men ingen har lyckats vilket jag tycker säger det mesta (om man inte är så djup nere i konspirationshålet att man tror att precis alla artister i hela världen är illuminati eller frimurare förstås...)
Katy Perrys Swish Swish innehåller ju ganska lite jämfört med andra videos hon gjort där hon medvetet lekt med just symbolik (t.ex. dark horse-videon) och jag tror knappast det är något producenten tänkte på denna gång.
Citera
2017-08-29, 10:16
  #3
Medlem
AX64s avatar
Ungefär lika mycket referenser till frimureri som i valfri Ajax-reklam med andra ord. Fascinerande.
Citera
2017-08-29, 18:02
  #4
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Ungefär lika mycket referenser till frimureri som i valfri Ajax-reklam med andra ord. Fascinerande.

Okej, har du några som helst belägg för att det är "lika mycket referenser till frimureri som i valfri Ajax-reklam" eller plockade du bara fram det ur ditt eget rövhål till följd av undermedvetna försvarsmekanismer som försöker skydda din världsbild från att kollapsa?
Citera
2017-08-29, 18:04
  #5
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsministeriet
Okej, har du några som helst belägg för att det är "lika mycket referenser till frimureri som i valfri Ajax-reklam" eller plockade du bara fram det ur ditt eget rövhål till följd av undermedvetna försvarsmekanismer som försöker skydda din världsbild från att kollapsa?

Vad har jag för världsbild då? Ajax-reklamer har svartvita rutiga golv precis som videorna här...
Citera
2017-08-29, 18:09
  #6
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Vad har jag för världsbild då? Ajax-reklamer har svartvita rutiga golv precis som videorna här...

Bara för att en reklam eller musikvideo innehåller svartrutigt golv så betyder det inte att man automatiskt måste misstänka det som en frimurarsymbol, men om musikvideon innehåller ett svartrutigt golv och samtidigt visar exempelvis pyramider, nummer "33" och det allseende ögat så börjar varningsklockorna ringa. Samma sak om en video bara visar en pyramid så behöver det inte betyda ett skit, utan det måste vara en rad olika saker i videon för att få en att bli misstänksam.

Din världsbild verkar gå ut på att du inte förstår att det handlar inte bara om att man har ett svartrutigt golv...
Citera
2017-08-29, 18:15
  #7
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsministeriet
Bara för att en reklam eller musikvideo innehåller svartrutigt golv så betyder det inte att man automatiskt måste misstänka det som en frimurarsymbol, men om musikvideon innehåller ett svartrutigt golv och samtidigt visar exempelvis pyramider, nummer "33" och det allseende ögat så börjar varningsklockorna ringa. Samma sak om en video bara visar en pyramid så behöver det inte betyda ett skit, utan det måste vara en rad olika saker i videon för att få en att bli misstänksam.

Din världsbild verkar gå ut på att du inte förstår att det handlar inte bara om att man har ett svartrutigt golv...

Men i princip så verkar videorna här ha tolkats. Lite fjantigt. Symbolerna du nämner är rätt lösryckta i allmänhet kan man tycka... det finns en hel del sådana i sammanhanget så man kan träffa några rätt oavsiktligt också. Eller så tycker folk de är balla att använda. Kolla på folks tatueringar t.ex.
Citera
2017-08-29, 18:15
  #8
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsministeriet
Bara för att en reklam eller musikvideo innehåller svartrutigt golv så betyder det inte att man automatiskt måste misstänka det som en frimurarsymbol, men om musikvideon innehåller ett svartrutigt golv och samtidigt visar exempelvis pyramider, nummer "33" och det allseende ögat så börjar varningsklockorna ringa. Samma sak om en video bara visar en pyramid så behöver det inte betyda ett skit, utan det måste vara en rad olika saker i videon för att få en att bli misstänksam.

Din världsbild verkar gå ut på att du inte förstår att det handlar inte bara om att man har ett svartrutigt golv...
Katy Perry fyller 33 år i år.. det BEHÖVER ju inte betyda jordens undergång..
Citera
2017-08-29, 18:38
  #9
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
ALLA videos innehåller en massa som kan tolkas som "farlig symbolik" eftersom det finns så oerhört mycket som påstås vara frimurar eller illuminati-symboler- Är man konspiratoriskt lagd så kommer man helt enkelt hitta det överallt man letar.

Jag har suttit och kollat på säkert 20 musikvideor hitintills idag och jag har inte hittat något som jag skulle säga är tydlig frimurarsymbolik, men givetvis kan man ju låta fantasi och paranoia ta över och påstå att varenda bildruta har någon form av obskyr symbolikreferens. Personligen så vill jag inte att det ska vara sant och blir bara glad om någon lyckas dementera eller motbevisa mig, men när jag ser exempelvis att 2 stycken musikvideor som släppts med cirka 5 månader mellanrum på två skivbolag som ägs av Universal och innehåller nummer "33", svartvita rutor och där den ena har en pyramid och den andra något som går att koppla till "det allseende ögat" så blir man ju åtminstone misstänksam. Detta kan ju vara rena tillfälligheter, men jag har väldigt svårt att tro det i nuläget.

Vad som helst är inte frimurarsymbolik, då exempelvis en gummianka eller stekpanna inte är det, och det är liksom ett visst antal tydliga symboler som de använder sig utav och de mest kända och övertydliga är just svartvita rutor, pyramider, "det allseende ögat", nummer "33", solen, och pentagram.

Citat:
Jag har flera gånger bett folk visa en video helt utan några sådana symboler - men ingen har lyckats vilket jag tycker säger det mesta (om man inte är så djup nere i konspirationshålet att man tror att precis alla artister i hela världen är illuminati eller frimurare förstås...)

Jo, men det är ju så jävla lätt att avfärda allting bara för att det finns galningar som har gått för långt och ser frimurarsymbolik i en bajskorv, och bara för att du har bett människor göra det så betyder det inte att det ej skulle finnas frimurarsymbolik överlag. Du får jättegärna länka en slumpmässig musikvideo i ditt svarsinlägg så ska jag klargöra huruvida något innehåller frimurarsymbolik eller ej och sedan ge en källhänvisning på att det faktiskt kan tänkas vara det.

Citat:
Katy Perrys Swish Swish innehåller ju ganska lite jämfört med andra videos hon gjort där hon medvetet lekt med just symbolik (t.ex. dark horse-videon) och jag tror knappast det är något producenten tänkte på denna gång.

Skillnaden mellan "Swish Swish" och "Dark Horse" är att den utspelar sig i Egypten, och "Swish Swish" är på en basketbollarena. Att Dark Horse videon innehåller frimurar/illuminati/thelemasymbolik med anknytning till Egyptisk mytologi är ju mer givet och förväntat i detta sammanhang och inte alls lika misstänksamt om du frågar mig. Hade videon dock innehållit exempelvis mer "out of place"-symboler som svartvita rutor och nummer "33" så hade det ju varit en annan sak. Givetvis kan man inte utesluta att musikvideon i sig innehåller anmärkningsvärd symbolik och att det kanske är en frimuraragenda bakom det, men jag tycker inte att det är värt att använda som exempel i detta fall till följd av kontexten. Hade videon utspelat sig exempelvis i nutiden på ett köpcentrum och man hade sett alla dessa symboler i bakgrunden hade det varit mer anmärkningsvärt.
__________________
Senast redigerad av Frihetsministeriet 2017-08-29 kl. 18:52.
Citera
2017-08-29, 18:51
  #10
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Men i princip så verkar videorna här ha tolkats. Lite fjantigt. Symbolerna du nämner är rätt lösryckta i allmänhet kan man tycka... det finns en hel del sådana i sammanhanget så man kan träffa några rätt oavsiktligt också. Eller så tycker folk de är balla att använda. Kolla på folks tatueringar t.ex.

Av de musikvideor jag tagit med i min TS innehåller svartrutigt golv + en massa andra tydliga frimurarsymboler, och jag skulle aldrig ta med en video om det enda anmärkningsvärda är att det bara innehöll en svartrutigt golv, eftersom det skulle vara sinnessjukt efterblivet. Det måste vara en rad olika möjliga symbolreferenser för att det ska bli anmärkningsvärt. Oavsett om det är så att människor använder dessa symboler för att de tycker det är "häftigt" så är det fortfarande frimurarsymbolik. Jag skulle själv bara bli glad om jag fick det 100% garanterat att de bara gör detta för att "trolla" eller för de tycker det är "coolt", men i de videor jag har länkat så är det så jävla "out of place" och "random" att man är enligt mig väldigt naiv om man inte finner det åtminstone lite misstänksamt.

Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Katy Perry fyller 33 år i år.. det BEHÖVER ju inte betyda jordens undergång..

Ja, det kan ju vara en av anledningarna varför hon har det numret, men hade videon bara bestått av detta som en möjlig frimurarreferens så hade jag inte ens tagit med det som exempel, utan det är att hon har nummer "33" + svartvita rutor + pyramid, som gör att varningsklockan ringer.
__________________
Senast redigerad av Frihetsministeriet 2017-08-29 kl. 18:53.
Citera
2017-08-29, 19:09
  #11
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsministeriet
Av de musikvideor jag tagit med i min TS innehåller svartrutigt golv + en massa andra tydliga frimurarsymboler, och jag skulle aldrig ta med en video om det enda anmärkningsvärda är att det bara innehöll en svartrutigt golv, eftersom det skulle vara sinnessjukt efterblivet. Det måste vara en rad olika möjliga symbolreferenser för att det ska bli anmärkningsvärt. Oavsett om det är så att människor använder dessa symboler för att de tycker det är "häftigt" så är det fortfarande frimurarsymbolik. Jag skulle själv bara bli glad om jag fick det 100% garanterat att de bara gör detta för att "trolla" eller för de tycker det är "coolt", men i de videor jag har länkat så är det så jävla "out of place" och "random" att man är enligt mig väldigt naiv om man inte finner det åtminstone lite misstänksamt.

Jag lägger mig inte i om du tycker det är indikationer på att någon har intresse för symbolerna eller av annat skäl väljer att ha med dem i videon, men tycker inte det pekar på just någonting. Artisterna är ju inte frimurare ändå. Såvida de inte tillhör en falang som tillåter kvinnor, men jag ser inte att någon som Katy Perry skulle platsa in där oavsett. Men men, intressant att symbolerna finns där är det väl.
Citera
2017-08-29, 20:29
  #12
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Jag lägger mig inte i om du tycker det är indikationer på att någon har intresse för symbolerna eller av annat skäl väljer att ha med dem i videon, men tycker inte det pekar på just någonting.

Ja, alltså det är ju "trendigt" med viss typ av frimurar/illuminatisymbolik och en stor del av USA är ju besatta utav i synnerhet dessa två "hemliga societetssällskap". Personligen tycker jag att det finns rimliga skäl att misstänka att det är något lurt eftersom man använder sig av flertal symboler i en och samma kontext på ett väldigt konstigt vis. Bara för att någon exempelvis har en keps med en pyramid och det "allseende ögat" säger det ju inte speciellt mycket, men om personen har det och sedan är videon fylld av andra subtila frimurarreferenser som är "out of place" så blir det ju en helt annan sak. Men du verkar inte vara så intresserad av att förklara varför du tycker det inte pekar på någonting förutom att man exempelvis ser svartvita golv i Ajax-reklamer, så du behöver ju inte svara på detta inlägg om du inte har något mer argument att komma med.

Citat:
Artisterna är ju inte frimurare ändå. Såvida de inte tillhör en falang som tillåter kvinnor, men jag ser inte att någon som Katy Perry skulle platsa in där oavsett. Men men, intressant att symbolerna finns där är det väl.

Det finns ju olika ordenslogen som accepterar kvinnor, så det är ju inte omöjligt. Dock är det inte speciellt vanligt i USA, men i Europa är det vanligt att kvinnor kan vara Frimurare. Personligen tror jag inte nödvändigtvis att artister som Katy Perry eller Iggy Azaela är Frimurare, utan jag tror snarare att risken är större att de som drar i strängarna på Universal är det, och att de givit regissörerna till musikvideon instruktioner på hur musikvideon sak se ut. Du vet att när artister är lika stora som dessa popstjärnor så är de i princip slavar till skivbolagen och om de inte gör som de säger så kan de sluta släppa låtar av dem.

Om skivbolagschefen ringer till dem och säger: "Kom och sug min kuk på mitt kontor" så gör de det eller så slutar de promota och låta dem släppa skivor på bolaget, och eftersom dessa popstjärnor till stor del lider utav narcissistiska uppmärksamhetskomplex så gör de vad som helst för att fortsätta stå i rampljuset. Artister som är på denna nivå har väldigt lite att säga till om, och skivbolagen har extremt stor kontroll över deras låtar och musikvideor.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback