Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-28, 22:31
  #1
Medlem
Hej allihopa!
Jag reser till Peru den 3 oktober och ska vidare ner mot Bolivia, Chile, Argentina och Urugay.
Är det någon som har något tips på vad man inte får missa eller som kanske vill mötas upp under resans gång?
Citera
2017-09-01, 23:08
  #2
Moderator
Elrosss avatar
machu Picchu skulle jag säga, det finns många leder du kan gå på allt från två till fyra dagar om du vill vandra för att till slut nå machu Picchu, annars kan du ta tåget dit och köpa en entré biljett och gå runt en dag. Vill du vandra utgår det från Cusco. Delar av vandringsleden kan vara avstängd under Oktober.

På gränsen mellan länderna har du Titicaca sjön, där ahr de flytande öar de bor på som de bygger av vass.

Bolivia har lite allt möjligt, allt från djungelturer både i norr och öst (Santa Cruz och Rurrenabaque) till saltflats i söder som är populärt. De flesta stannar till i La Paz någon/några dagar, där har du Death Road där de cyklar ner för.

Beroende på vilken väg du tar men i norra Argentina (gränsen mellan Paraguay och Brasilien har du Iguazu, det är flera vattenfall många rätt stora och är kanske ett måste om du inte är för långt borta. Jag tror ingen ångrar sig som besökt dem. Sen har du Patagonia vilket är väldigt vacker och populärt att resa runt i, Buenos Aires är trevligt men påminner lite mer som väst europa än många övriga ställen i Sydamerika.


Brasilien har du såklart Rio som de flesta besöker, vill du se något lite annat så Ilha Grande, populärt om du gillar stränder. Igassu vattenfallen har du på denna sida med. Har du tid finns det gott om Djungelturer i Amazonas, detta är dock rätt långt in i landet och bör nog flygas då landet är stort.
Citera
2017-09-04, 03:14
  #3
Medlem
Tack för tipsen! Ska definitivt checka ut en del av dem
Citera
2017-09-12, 14:25
  #4
Medlem
Om du ändå är i Cusco och besöker Machu Picchu så måste du passa på och se Rainbow Mountain (Googla!). Själv tyckte jag det var mycket coolare än Machu Picchu. Är en endagstur där man lämnar tidigt på morgonen (03:00 - 04:00) och kommer hem på kvällen, finns gott om resebolag i Cusco som erbjuder turen dagligen.

I Bolivia så är Salar de Uyuni (saltöknen) ett måste.
Citera
2017-09-13, 01:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilltan
Om du ändå är i Cusco och besöker Machu Picchu så måste du passa på och se Rainbow Mountain (Googla!). Själv tyckte jag det var mycket coolare än Machu Picchu. Är en endagstur där man lämnar tidigt på morgonen (03:00 - 04:00) och kommer hem på kvällen, finns gott om resebolag i Cusco som erbjuder turen dagligen.

I Bolivia så är Salar de Uyuni (saltöknen) ett måste.

Ja wow dem såg riktigt coola ut! Dit ska jag definitivt! Tack så hemskt mycket för tipset!

Har hört att salar de uyuni ska vara hur coolt som helst så det är också givet!
Citera
2017-09-13, 12:34
  #6
Moderator
Elrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marqusera
Ja wow dem såg riktigt coola ut! Dit ska jag definitivt! Tack så hemskt mycket för tipset!

Har hört att salar de uyuni ska vara hur coolt som helst så det är också givet!

Uyuni är fint, förhoppningsvis har det regnat dagen innan så att det ligger vatten på saltöknen, då blir det som en stor spegel för himlen, tyvärr när jag var där var var det bara en stor saltöken men värt ett besök trots det. Ska du på guidad tur ut i öknen så se till att guiden kan engelska om du inte behärskar spanska. Bokade där och byrån sa att det var en engelsktalande guide men visade sig att han bara pratade spanska (så kolla upp företaget innan), som tur för övriga gruppen (var en liten grupp) så fanns det ett spanskt par som översatte åt oss.

I Uyuni blir det kallt på nätterna så att du tänker på det, stor skillnad där jämfört med andra delar i Bolivia.
Citera
2017-09-16, 22:07
  #7
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Mina vänner, är det bara jag som saknar Nazcalinjerna? https://en.wikipedia.org/wiki/Nazca_Lines
Citera
2018-08-05, 23:31
  #8
Medlem
XX-Ambars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje
Mina vänner, är det bara jag som saknar Nazcalinjerna? https://en.wikipedia.org/wiki/Nazca_Lines
Dom måste man väl ändå hyra någon helikopter, luftballong eller flygplan för att avnjuta?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2868225

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback